رفتن به محتوای اصلی

نقش برخورد هیپوکریت شاه و مانپولاتیو آخوند در باز تولید نارسیسیم اجتماعی
13.12.2019 - 19:41

نقش برخورد هیپوکریت شاه و مانپولاتیو آخوند در باز تولید نارسیسیم اجتماعی در ایران

محصول آموزش و تربیت ذهنی سیستم ۹۵ ساله پانفارسیسم بشکل هیپوکریت در زمان خاندان پهلوی ٭باستانگرا٭ و بشکل مانپولاتیو در دوره رژیم جمهوری اسلامی ٭شیعه گرا٭ در مدارس و دانشگاهها و رسانه های اجتماعی در ایران، که در پروسه تکامل خود باعث شکل گیری اختلال شخصیتی نارسیسیستی در ایران گردیده و در کنار آن جامعه به یک نوع سردرگمی هویتی و آشفتگی فرهنگی روانپریشی رفتاری مبتلا گردیده، که هیچ روانشناس حاذقی قادر به درمان آن نیست

Missing media item.
هشت علامت مشخصه رفتارهای هیپوکریت
هیپوکریتها مثل سم هستند، آنها شخصیت خود را آنطوری که هستند نشان نمی دهند، بر خلاف آنکه نیستند سعی می کنند خود را پاک و منزه جلوه دهند، لغت هیپوکریت از ریشه لغت یونانی hupokrites است دقیقا بمعنای متقلب و جعلی بودن در رفتار است، هیپوکریتها در ارتباطات اجتماعی برخورد دوگانه دارند آنها دیگران را برای خریدن و پوشیدن لباسهای با کیفیت بالا ترغیب می کنند، در حالی که خودشان می خواهند تمام لباسهای فروشگاه مستضعفان را یکجا بخرند.
آنها مرتبا بدیگران ایراد می گیرند، در حالی که می دانند سرتاپای وجودشان ایراد و اشتباه است، اگر شما با یک آدم هیپوکریت سر و کار داشته باشید قطعا اعتماد به نفستان را از دست می دهید، آنها مغزتان را آنچنان خالی می کنند که به خودتان هم شک می کنید، در شما احساسی بوجود می آورند که هر کاری هم که بکنید، احساس می کنید که در رابطه با خواست شخص هیپوکریت کافی نیست.
خوشبختانه اگر شما بتوانید خصوصیات هیپوکریتها را بشناسید می توانید از برخورد با آنها اجتناب و دوری کنید.
۱ - آنها فقط به افراد قدرتمند احترام می گذارند،
هیپوکریتها دوست دارند سوار موفقیت دیگران بشوند، آنها به دنبال افرادی هستند که بیش از خودشان به موفقیت دست پیدا کرده اند و به همین دلیل سعی می کنند با تعارف و تمجید از شما، توجه شما را به بسوی خود جلب کنند، این رفتارها در ظاهر ضرری به شما نمی رساند ولی در پایان ماجرا متوجه می شوید که همه تعریف و تمجیدها از روی صمیمت نبوده بلکه اگر شما سودی برای آنها نداشته باشید ، دیگر شما هیچ اهمیتی برای آنها ندارید،
۲ - آنها از افرادی که بهتر از خودشان به نظر می رسند انتقاد می کنند،
بیشتر هیپوکریتها اعتماد بنفس ندارند. آنها از تعریف و تمجید کردن از شما احساس خطر می کنند و در این رابطه احساس ناامنی می کنند.
۳ - آنها هرگز از غیت کردن دست برنمی دارند،
در مجموع تحقیقات نشانداده است که افرادی که غیبت می کنند، نمی توانند با خودشان کنار بیایند، هیپوکریتها با غیبت، خودشان را برتر از دیگران احساس می کنند، آنها سعی می کنند خودشان را به عرش علا برده و طرف مقابل را لجن مال کنند.
۴ - آنها در صورتی به افراد دیگر کمک می کنند که مطمعن باشند که آن فرد دارای مزیتهای برتری می باشد،
هیپوکریتها همیشه فقط به خودشان فکر می کنند، اگر از یک موقعیت خاصی سودی نصیبشان بشود، به دنبال آن می روند، آنها بدون چشمداشت به هیچ کسی کمک نمی کنند.
۵ - آنها سعی می کنند توجه همه را به سوی خود جلب کنند
اگر هیپوکریتها در انجام کاری موفق بشوند یقینا شما هم آنرا خواهید شنید، و به گوش همه خواهد رسید. هیپوکریتها اشتهای سیری ناپذیری برای توجه دارند و همیشه می خواهند دیده شوند. برای آنها خیلی مهم است که همه برتریت آنها را نسبت به دیگر انسانها ببینند، و دوست دارند مرتبا در رسانه های اجتماعی حضور داشته باشند، برای اینکه آنها هر طور که شده می خواهند اثبات بکنند که از زندگی و موقعیت بهتری نسبت به دیگران برخوردارند.
۶ - آنها همیشه می خواهند دیگران را تحت تأثیر قرار دهند
تمایل به تحت تاثیر قرار دادن امری است طبیعی، ولی وقتی به هدف زندگی تبدیل می شود، در آنصورت دچار مشکل می شوید. هیپوکریتها آنقدر به توجه دیگران اهمیت می دهند که خودشان را هم فراموش می کنند،. آنها سعی می کنند انتظارات شما را برآورده کنند، و دائماً نگرش و جهت گیری خود را تغییر می دهند.
۷ - آنها حرف زیاد می زنند ولی کمتر عمل می کنند
هیپوکریتها نظریات زیادی مطرح می کنند اما هر کاری را که می گویند انجام نمی دهند. آنها سخنور خوبی هستند اما قصد ندارند مطابق آنچه که می گویند عمل کنند. قولهای آنها در کل وعده سر خرمن است، آنها مرتباً این کار را تکرار می کنند ، ولی هرگز به نتیجه نمی رسند. آنها وعده های زیادی می دهند اگرچه هرگز اعتراف نمی کنند که تاکنون به کسی چیزی قول داده اند. بخاطر اینکه آنها همیشه خود را جزو افراد درجه یک و ممتاز تصور می کنند همدلی واقعی در آنها نیست و متوجه نمی شوند که مردم بر اساس گفته های آنها، بر روی مسائلی حساب باز می کنند.
۸ - آنها دوست دارند فخر فروشی بکنند
آیا تاکنون با کسی برخورد کرده اید که بدون زمینه قبلی در مورد محسنات خودش صحبت کند؟ و بلافاصله به شما بگوید شغلش چقدر عالی است ، چقدر خانه بزرگی دارد ، زندگی او چقدر خوب و راحت است و غیره. این هیاهو چیزی نیست جز نشانه عدم اطمینان آنها و اگر کسی چنین تصویر تحریف شده ائی از خود انعکاس دهد، منظورش از این امر تحت تأثیر قرار دادن دیگران است. هیپوگریتها فقط زمانی احساس موفقیت می کنند که دیگران موفقیت آنها را تائید کنند.

نه رفتاری که افراد مانیپولاتیو از خود نشان می دهند،

افراد مانیپولاتیو در هنر فریبکاری استادند، آنها به عنوان افراد صادق و صمیمی پا پیش می گذارند، اما این ظاهر قضیه است. در واقع این راهی است برای اینکه قلب شما را بدست بیاورند، قبل از اینکه نشان دهند واقعاً چه کسانی هستند.
افراد مانیپولاتیو به هیچ وجه به شما علاقه ای ندارند ، آنها شما را به عنوان چیزی می دانند که می توانند کنترل کنند. و آنها روشهای مختلفی برای دستیابی به این هدف دارند. آنها غالباً سخنان شما را پیچیده می کنند به گونه ای که شما حتی به سختی کلمات خودتان را هم نمی توانید تشخیص دهید. آنها می خواهند شما را گیج کنند و حتی ممکن است باعث شوند که احساس کنید که از نظر درک فکری خیلی پائین هستید.
افراد مانیپولاتیو هیچ مشکلی برای بازی دادن قربانیان خود ندارند ، در جوار آن خودشان هیچ مسئولیتی را بر عهده نمی گیرند ، بلکه تقصیر را عمدتا به گردن شما می اندازند. آنها با مطرح کردن سئوالات بی ربط مرتبا شما را در موضع دفاعی قرار می دهند، تا شما اعتماد به نفستان را در مقابل آنها از دست بدهید، آنها زمانی دست از سر شما برمی دارند که مطمئن بشوند شما را در موقعیتی که می خواستند قرار داده اند.
در متن زیر نه ویژگی افراد مانیپولاتیو را می توانید پیدا کنید ، بدین طریق در برخورد با چنین افرادی می توانید آمادگی لازم را داشته باشید، وقتی شما متوجه شدید که شخص مانیپولاتیو چگونه می تواند شما را قربانی کند بدینوسله می توانید خودتان را از شر افراد مانیپولاتیو برهانید
۱ - افراد مانیپولاتیو نمی دانند چگونه با دیگران همدلی کنند آنها اعتقاد دارند که راه آنها برای مقابله با امور خاص، تنها راه درست است ، تا زمانی که نیازهای آنها برآورده شود ، همه چیز خوب است. سرانجام متوجه خواهید شد که تمام اوضاع و احوال و روابط حول محور خواست آنها می چرخد ​​و آنچه که دیگران احساس می کنند یا فکر می کنند اهمیت چندانی برای آنها ندارد. آنها از خودشان نمی پرسند که آیا این مشکل مربوط به من هست؟ آنها همیشه فکر می کنند که مشکل مربوط به شخص دیگری است.
۲ - افراد مانیپولاتیو مفهوم "مرزها" را نمی شناسند. آنها می دانند چه می خواهند، ولی کوچکترین همدلی با افرادی که در طول مسیر راهشان قرار می گیرد ندارند. تا زمانیکه به هدفی که می خواهند برسند برای آنها هیچ فرقی نمی کند که کسی صدمه ببینند و یا به آنها صدمه بزنند، آنها هیچ احترامی به مرزهای شخصی و یا شخصیت دیگران قائل نیستند.
۳ - یک مانیپولاتیو هیچ مسئولیتی در قبال اعمال خود ندارد زیرا همیشه تقصیر را بگردن دیگران می اندازند، آنها در واقع خیلی خوب می دانند که مسئولیت چیست، ولی فکر می کنند مقصر جلوه دادن دیگران امری طبیعی است، در نهایت برای برآورده شدن خواستشان آنها تلاش خواهند کرد که مسئولیت تمام مشکلات را بگردن شما بیندازند، بطوری که دیگر هیچ فرصتی برای حل مشکلات خودتان باقی نمی گذارند
۴ - افراد مانیپولاتیو به عواطف و احساسات شما بچشم طعمه نگاه می کنند، آنها خیلی خوب می دانند که این خصوصیات شانس بزرگی است که بتوانند با شما رابطه برقرار کنند زیرا شما فردی مهربان، دلسوز و عاطفی هستید و طبیعتا به دلیل اینکه شما فردی خیرخواه هستید. آنها ابتدا به خاطر ویژگی هایتان با احترام خاصی شما را ستایش می کنند. در پایان متوجه می شوید که این ویژگی های خیرخواهانه شما در خدمت کسی است که هیچ اهمیتی به شما قائل نیست، آنها فقط به آن خدمتی که شما می توانید برای آنها انجام دهید اهمیت می دهند
۵ - اگر شما بدنبال راهی برای راست آزمائی آنها هستید، باید به نحوه صحبت آنها در باره دیگران توجه کنید و زمانی که در پیش شما هستند، و اگر شما در آنجا نباشید، آیا باز هم به همان شکل در مورد شما صحبت خواهند کرد. آنها معمولا شرایطی فراهم می کنند که انسانها نسبت به هم دلسرد شوند.
۶ - هرگز وقت و تلاش خودتان را برای توجیه و یا توضیح دادن چیزهایی برای افرادی که از قبل تصمیم گرفته اند که شما را نفهمند، هدر ندهید. اگر کسی نمی خواهد شما را درک کند، بیهوده وقتتان را تلف نکید، آنها همانند شما نیستند، آنها کلا نمی خواهند مشکلات شما را درک کنند، آنها به عنوان یک انسان به شما علاقه ای ندارند.
۷ - افراد را با عملکردشان ارزیابی کنید و نه با کلماتشان. آنچه را که می گویند و آنچه را که عمل می کنند دو چیز کاملا متفاوتی هستند، ، این را بخاطر بسپارید. بدون اینکه بعدا دچار پشیمانی بشوید به اعمال اشخاص دقیقا توجه کنید و ببینید در واقعیت امر آنها مشغول چه کاری هستند.
۸ - شخصی که وانمود می کند خیلی رئوف و مهربان است، این ظاهرا ظاهر قضیه است، ولی همه افراد جامعه یک جور نیستند ، پس سعی کنید حداقل سه بار با کسی برخورد داشته باشید، سه بار در موردش عمیقا فکر کنید. با یک برخورد ساده اعتماد نکنید و برای آشنا شدن با کسی واقعا وقت بگذارید. چشمان خود را باز نگه دارید و عینک رنگی را از جلو چشمانتان بردارید
۹ - مرتباً آنچه را که می خواهید، در موردش تحقیق کنید و مرتبا نگرش و باورتان را بررسی کنید. ما اغلب این کار را به اندازه کافی انجام نمی دهیم. با گذشت زمان، غالبا نگرش ما نسبت به مسائل تغییر می کند. و در شرایطی که شما به آنچه که می خواهید مطمئن نیستید ، طبیعتا اعتماد کردن به کسی خیلی راحت است و فرض کنید که آنچه فکر می کنید درست باشد، ولی شما با این کارتان زمینه نفوذ افراد مانپولاتیو را آسان می کنید. بنابراین در وحله اول موقعیت خود را ارزیابی کنید و بدانید بدنبال چه هدفی هستید تا بسادگی فریب افراد مانیپولاتیو را نخورید

توضیح اینکه لغت ٭٭ دستکاری ٭٭ در زبان فارسی مفهوم مانپولاتیو را نمی رساند، چون مانپولیشن عملی فیزیکی نیست، بلکه رفتاری و گفتاری است، مانپولاتیوها توانائی عملی ندارند، و اکثرا بخاطر بی ریشگی سرخورده هستند، آنها سعی می کنند با رفتار و گفتارهای متغیر، خلا توانائیشان را پر کنند، در واقع افراد مانپولاتیو انرژی زا و یا انرژی بخش نیستند بلکه برعکس آنها شدیدا انرژی خوار هستند، و انرژی خود را با مکیدن از انرژی دیگران بدست می آورند، آنها رفتارشان بر حسب نیازشان تنظیم می کنند، برخوردی دوگانه در دو شژایط متفاوت در مساله ای خاص و مشخص از خصوصیات بارز آنها است، رفتار و خصوصیات مانپولاتیویهای خاص ایران، شامل:
۱ - تزرع، مظلوم نمائی و ننه من غریبم بازی،
۲ - تملق، چاپلوسی و تعارف،
۳ - اخم کردن، قهر کردن و پرخاش
۴- بزرگنمائی، گنده گوئی، اغراق، چاخان
۵ - رجز خوانی، عربده کشی و تهدید

هشت صفت بارز یک نارسیسیت؟

۱ - افراد مبتلا به نارسیسیسم (خود بزرگ بینی) فکر می کنند که شخصی فوق العاده ممتاز می باشد و انتظار دارند که جامعه با آنها رفتار ویژه ائی باید داشته باشند.
۲ - افراد نارسیسیت سعی می کنند مداوما با مبالغه خودشان را خیلی هوشمند و قدرتمند و موفق نشان دهند
۳ - بخاطر عدم وجود شرم حضور در افراد نارسیسیت و بعلت عدم وجود همدلی در آنها نسبت بدیگر انسانها، آنها براحتی به سوی سوء استفاده از مردم سوق می یابند.
۴ - افراد نارسیسیت معمولا بسیار حسود و فوق العاده حساس می باشند.
۵ - افراد نارسیسیت از آنجائیکه خیلی نازک نارنجی هستند، ممکن است بخاطر یک انتقاد جزئی شدیدا عصبانی بشوند.
۶ - افراد نارسیسیت وقتیکه احساس می کنند، که کسان دیگر با او همفکری و همدلی نمی کنند، ممکن است به آنها ضربه بزنند.
۷ - در زیر همه این صفات، یک حس عمیق ناامنی در نارسیسیت وجود دارد.
۸ - طبیعتا وقتی همه این خصوصیات را در نظر بگیرید، جای زیاد تعجب نیست، که افراد نارسیسیت خیلی مشکل می توانند روابط سالمی در جامعه با دیگر انسانها برقرار کنند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

سازاخ

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.