رفتن به محتوای اصلی

سخنگوی قوه قضائیه کشف اجساد در رودخانه‌ها را به «کشته‌سازی» ربط داد
17.12.2019 - 15:23

به گزارش خبرگزاری ایسنا، غلامحسین اسماعیلی، روز سه شنبه ۲۶ آذر در جریان نشست خبری هفتگی‌اش به این پرسش یک خبرنگار پاسخ می‌داد که «تعدادی از افرادی که کشته شدند و اسم‌شان جزو مفقودان حوادث آبان ماه بود، در مسیل‌ها و رودخانه‌ها پیدا شدند و آثار شکنجه روی بدنشان بوده‌است آیا قوه قضائیه به این پرونده ورود کرده است یا خیر؟»

غلامحسین اسماعیلی در پاسخ گفت: «اولاً قوه قضائیه دربارهٔ هر فوت مشکوکی ورود می‌کند. هر کجا جنازه‌ای کشف شود ولو اینکه یک فردی در اثر سکته فوت کند و بمیرد، ما ورود می‌کنیم؛ بنابراین تمام مرگ‌های مشکوک را بررسی می‌کنیم و هیچ امری هم مخفی نمی‌ماند اما اینکه در قصه کشته‌سازی و آمارسازی و رقم‌سازی ورود کند؛ بحث دیگری است.»

او اضاه کرد که «انتساب این قبیل موارد بیانگر این است که بدخواهان نظام بنا دارند برای این نظام و مردم مدام چالش درست کنند».

در روزهای گذشته گزارش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که روایت از کشف جنازه افراد در کردستان و اهواز داشت.

بر اساس این گزارش‌ها، جسد جوانی به نام ارشاد رحمانیان در سد گاران مریوان در استان کردستان کشف شده است. برخی منابع کردی از کشف پنج جسد در سد وحدت سنندج خبر داده‌اند.

 

یکی از نزدیکان ارشاد رحمانیان به رادیو فردا گفت که وقتی جسد او را یافته‌‌اند « جمجمه‌اش شکافته و استخوان‌هایش شکسته» شده بود. او گفته جسد در اختیار نهادهای حکومتی است و «هنوز مادر و پدر ارشاد جسد او را ندیده‌اند».

علاوه بر این، یک ویدئوی منتشرشده از اهواز نیز حکایت از کشف یک جسد در رودخانه کارون این شهر دارد. مرگ‌های مشکوک در اهواز در دانشگاه‌ها هم جنجال‌ساز شده است.

در طول دو هفته گذشته دو دانشجو در دانشگاه چمران و دو دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی اهواز جان باخته‌اند. تاکنون علت مرگ یک دانشجو خودکشی اعلام شده و علت مرگ سه نفر دیگر معلوم نیست.

خبرگزاری ایرنا نیز امروز از مرگ چهار بیمار زن در عصر روز دوشنبه، ۲۵ آذر در بیمارستان «امام خمینی» اهواز خبر داده است.

بر اساس این گزارش، این چهار نفر که در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام خمینی بستری بودند و «به دلایل نامشخصی، همزمان» فوت کردند.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آمار کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ۹۸ که توسط سازمان عفو بین‌الملل اعلام شده، گفت این سازمان‌ها «مدعیان دروغین عفو بین‌الملل یا حقوق بشر» هستند و « ما آن را سناریوی تبلیغاتی می‌دانیم».

 

 

سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود تعداد کشته‌شدگان حوادث آبان ۹۸ را حداقل ۳۰۴ نفر اعلام کرده است.

مقام‌های حکومت ایران آمار نهادهای بین‌المللی را قبول ندارند و از اعلام تعداد کشته‌شدگان و بازداشتی‌ها اعتراض‌های آبان ۹۸ خودداری می‌کنند.

غلامحسین اسماعیلی در نشست امروز خود بدون اشاره به تعداد افراد بازداشت‌شده گفت که «اکثر بازداشت‌شدگان حوادث اخیر آزاد شده‌اند» و « عدد قبلی که در نشست قبلی گفتم به ۵۰ درصد کاهش یافته است».

 

در نشست قبلی سخنگوی قوه قضائیه که روز ۱۲ آذر برگزار شد، او به تداوم بازداشت ۳۰۰ نفر در تهران اشاره کرده بود و به آمار سایر شهرها اشاره نکرده است.

پیش از این استاندار تهران به بازداشت ۲۰۲۱ نفر در استان تهران اشاره کرده بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.