رفتن به محتوای اصلی

گزارش رویترز از ارزیابی اطلاعاتی آمریکا درباره حملات آرامکو
20.12.2019 - 04:57

؛ پهپاد یاد شده حدود ۹۰۰ کیلومتر برد داشته است.

این گزارش می گوید: "ایالات متحده چند تشابه بین پهپادهای به کار گرفته شده در حمله و پهپاد مدل آی ‎آر‎ ان -۰۵ پیدا کرده است."

این سند می افزاید: "جامعه اطلاعاتی آمریکا در حال حاضر از سیستم های تسلیحاتی بازیافت شده ای که در حملات روز ۱۴ سپتامبر به عربستان سعودی از آنها استفاده شده بود اطلاعاتی به دست نیاورده است به طور قطع منشا آن حمله را آشکار کند."

مسئولیت آن حمله را حوثی های یمن به عهده گرفتند و ایران هرگونه دخالتی در آن را رد کرده است، هرچند آمریکا، عربستان و قدرت های اروپایی ایران را مظنون اصلی آن دانسته اند.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، به خبرگزاری رویترز گفته است: "همان طور که خیلی از کشورها نتیجه گرفته اند گزینه های محتمل دیگری به غیر از مسوولیت ایران وجود ندارد."

حدود یک هفته پیش، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، در گزارشی گفته بود که "نمی تواند مستقلا تایید کند" که موشک ها و هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده در حمله به تاسیسات نفتی عربستان در ماه سپتامبر "سرمنشا ایرانی" دارند.



سازمان ملل متحد قطعات سلاح های مورد استفاده در حمله به تاسیسات عربستان در عفیف در ماه مه، حملات به فرودگاه بین المللی ابها در ماه ژوئن و اوت و حمله به تاسیسات نفتی در خریص و بقیق در ماه سپتامبر را بررسی کرده است.

در گزارش اقای گوترش که به رویت رویترز رسید، آمده است: "در این مقطع، سازمان ملل قادر نیست به طور مستقل تصدیق کند که موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده در این حملات سرمنشا ایرانی دارند."

ریاض در ماه سپتامبر گفت که در حمله به تأسیسات نفتی‌اش از ۱۸ پهپاد و ۷ موشک کروز استفاده شد که به سیستم مکان‌یاب جهانی (جی‌پی‌اس) مجهز بوده تا حمله دقیق‌تر انجام شود. سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان گفت این موشک‌ها ساخت سپاه پاسداران است و روی آن کلمه "یا علی" حک شده است.

کارشناسان سازمان ملل متحد که بر تحریم های شورای امنیت علیه ایران و یمن نظارت دارند بعد از حمله ۱۴ سپتامبر به عربستان سعودی سفر کردند.

با این حال این گزارش سازمان ملل اشاره می کند که حوثی های یمن "نشان نداده اند" که سلاح هایی از نوع به کار رفته در حمله به تاسیسات آرامکو "در اختیار داشته باشند و ارزیابی ها هم حاکی از این نیست که آنها چنین سلاح های در اختیار دارند."

آقای گوترش سالی دو بار اجرای تحریم های تسلیحاتی علیه ایران را به شورای امنیت گزارش می کند.

شواهد حملهحق نشر عکسREUTERSImage captionعربستان در ماه سپتامبر بقایای تسلیحاتی را نمایش داد که می گوید ایرانی است و در حمله به تاسیسات نفتی از آن استفاده شده

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، هم در آن زمان ایران را به دست داشتن در آن حمله متهم کرد و آن را "اقدام به جنگ" خواند.

او که به عربستان سفر کرده بود گفت: "شما نمی‌توانید مسئولیت نابودی ۵ درصد از تامین انرژی جهان را به دیگران واگذار کنید و بعد هم فکر کنید می‌توانید خودتان را از هر مسئولیتی تبرئه کنید."

مقام‌های عربستان سعودی هم در یک نشست خبری شواهدی ارائه کردند که به گفته آنها نشان می‌دهد ایران در حملات نقش داشته است.

رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا روز ۲۴ سپتامبر گفتند نتیجه گیری کرده اند که ایران مسئول حمله به تاسیسات مهم نفتی در عربستان سعودی بوده است.

آنها در بیانیه مشترکی نوشتند: "برای ما روشن است که ایران مسئول این حمله است. هیچ توضیح دیگری وجود ندارد. ما از تحقیقات جاری برای حصول جزییات بیشتر حمایت می کنیم."

مقام‌های آمریکایی بعد از آن حمله گفتند به نظر آنها منشا حمله نقاطی در شمال خلیج فارس بوده است.

به گفته آنها بیش از ۲۰ موشک و پهپاد در آن عملیات مورد استفاده قرار گرفت و یک موشک هم از آسمان کویت عبور کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.