رفتن به محتوای اصلی

نخست وزیر ژاپن از ایران خواست در استقرار صلح در خاورمیانه بکوشد
20.12.2019 - 14:47

بی بی سی :حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران که به خاور دور سفر کرده امروز وارد ژاپن شد و با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در توکیو ملاقات کرد.

آقای آبه در ملاقات با حسن روحانی از ایران خواست به تعهداتش به برجام شد. ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام، عمل به بخشی از تعهداتش را متوقف کرده و هشدار داده است که کاهش تعهداتش را تا زمانی که اروپاییان منابع کشورش در برجام را کاملا تامین نکنند ادامه خواهد داد.

آقای آبه همچنین ابراز امیدوار کرد که ایران برای کاهش تنش در خاورمیانه تلاش و نقشی سازنده در صلح و ثبات منطقه ایفا کند. وی گفت کشورش برای کاستن از تنش‌ها در خاورمیانه همه توان خود را به کار خواهد گرفت.

حسن روحانی هم گفت که ضمن انتقاد از خروج آمریکا از برجام گفت که کشورش برای برجام اهمیت فراوان قایل است و از ژاپن و سایر کشورها خواست برای تامین انتظارات ایران و حفظ برجام تلاش کنند. ژاپن وارکننده اصلی نفت ایران بود که به خاطر تحریم آمریکا واردات خود را قطع کرده است.

رئیس جمهوری ایران روز سه شنبه برای شرکت در یک اجلاس در کوالالامپور به آن کشور سفر کرد و سفر به ژاپن مرحله دوم سفر منطقه ای اوست.

او قبل از پرواز به کوالالامپور گفته بود که در سفر به ژاپن موضوع امنیت کشتیرانی در منطقه نیز در دستور کار قرار دارد و در دیدار با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن هم در مقر سازمان ملل در نیویورک و هم هنگام سفر آقای آبه به تهران در ماه ژوئن،موضوع امنیت کشتیرانی در منطقه مطرح شد.

روحانی و آبهحق نشر عکسTASNIMNEWSImage captionدر خردادماه آقای آبه برای دیدار با رئیس جمهوری ایران به تهران سفر کرد

رئیس جمهوری ایران افزوده بود: "یکی از مسائلی که آقای آبه در تهران و نیویورک مورد توجه قرار می ‌داد، امنیت منطقه به خصوص امنیت کشتیرانی بود و در دیدارهای دو جانبه همواره در این زمینه با هم رایزنی می کردیم که قاعدتاً در این سفر نیز در این مسایل با هم گفتگو خواهیم کرد."

شینزو آبه در خردادماه و پس از ملاقات با رئیس جمهوری آمریکا، ظاهرا برای میانجیگری بین ایران و آمریکا به تهران سفر کرد. سفر آقای آبه به تهران، که اولین سفر یک نخست وزیر ژاپن به ایران از زمان استقرار نظام جمهوری اسلامی بود، با انفجارها و حملاتی به نفتکش ‌ها در منطقه خلیج فارس همزمان بود.

رهبری آبه و ریاست جمهوریحق نشر عکسTASNIMNEWSImage captionرهبر ایران در ملاقات با آبه به او گفت که ترامپ را شایسته پیام خود نمی داند

مقامات آمریکایی ایران را مسئول این حملات دانسته و گفته بودند که هدف آنها تلافی تحریم آمریکا و این است که با ایجاد بحران در بازار نفت، باعث افزایش بهای آن شوند که رئیس جمهوری به شدت نسبت به آن حساسیت داشت.

هنگام دیدار آقای آبه با آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، انفجاری در یک نفتکش مرتبط با ژاپن هم روی داد. رهبری ایران در این ملاقات قاطعانه گفت که ایرانیان ابدا حاضر به مذاکره با دونالد ترامپ نیستند و گفت که رئیس جمهوری آمریکا را شایسته آن نمی داند که برایش پیام بفرستد.

چندی پیش، منابع خبری ژاپن گفتند که ایرانیان از دولت ژاپن خواستار سفر رئیس جمهوری ایران به آن کشور شده اند و دولت ژاپن مشغول بررسی این سفر و رایزنی درباره آن با آمریکاست. این منابع بعدا گفتند که آمریکا با این سفر موافق است.

با توجه به روابط نزدیک نخست وزیر ژاپن و رئیس جمهوری آمریکا، درخواست آقای روحانی برای سفر به آن کشور باعث گمانه زنی در مورد احتمال میانجیگری ژاپن بین دو طرف مطرح شد اما ایرانیان تاکید داشته اند که دراین نشست روابط با آمریکا مطرح نخواهد شد.

همچنین مقامات نفتی ایران هم گفته اند که بعید است در این سفر موضع معافیت نفتی ژاپن از تحریم آمریکا مطرح شود. پس از آنکه آمریکا تحریم نفتی علیه ایران را به اجرا گذاشت، به مدت شش ماه به چند کشور از جمله ژاپن معافیت از این تحریم را داد تا مقادیر معینی نفت از ایران وارد کنند.

رادیو فردا:

به گزارش رویترز، شینزو آبه که در ابتدای دیدارش با حسن روحانی سخن می‌گفت ابراز امیدواری کرد که جمهوری اسلامی به تعهداتش در توافق هسته‌ای پایبند بماند و «نقشی سازنده» در صلح و ثبات منطقه ایفا کند.

 

پاد
 

✔@PadDolat

 
 

استقبال رسمی نخست وزیر ژاپن از دکتر روحانی

 

ویدئوی جاسازی شده

 
 
توییت‌های دیگر پاد را ببینید
 

آمریکا همواره از «فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه» انتقاد کرده و شماری از کشورهای منطقه، از جمله اسرائیل، عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای عربی نیز جمهوری اسلامی را به «مداخله‌ در امور داخلی کشورهای منطقه» متهم کرده‌اند. تهران این اتهام‌ها را رد می‌کند.

به گزارش رویترز، حسن روحانی نیز در ابتدای دیدارش با نخست وزیر ژاپن بر «اهمیت فراوان» برجام برای ایران تأکید کرد و گفت: امیدوارم ژاپن و دیگر کشورها برای برجا ماندن توافق هسته‌ای تلاش کنند.

بنابر همین گزارش، حسن روحانی همچنین بار دیگر از خروج آمریکا از برجام انتقاد کرد.

در عین حال بنابر بیانیه‌ای که وزارت خارجه ژاپن منتشر کرد، توکیو برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه و کمک به ثبات این منطقه، با همه طرف‌ها، از جمله ایران و آمریکا، مذاکره می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، مذاکرات شینزو آبه و حسن روحانی تا عصر جمعه ادامه دارد اما برنامه‌ای برای کنفرانس خبری مشترک اعلام نشده است.

سفر حسن روحانی به توکیو در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌ها بین ایران و آمریکا تشدید شده و سرنوشت توافق هسته‌ای نیز که آمریکا سال گذشته از آن خارج شد در ابهام قرار دارد.

در هفته‌های اخیر شمار زیادی از تحلیلگران و رسانه‌ها به تلاش‌های احتمالی ژاپن برای میانجیگری بین ایران و آمریکا اشاره کرده بودند اما دو مقام جمهوری اسلامی گفتند که این سفر «ربطی به مذاکره با آمریکا ندارد» 

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس اشاره کرده است که سفر حسن روحانی به توکیو به فاصله کوتاهی از اعتراضات خیابانی در ایران انجام می‌شود که با خشونت و سرکوب شدید حاکمیت مواجه شد.

مقامات آمریکا ضمن محکوم کردن این خشونت‌ها بارها اعلام کرده‌اند که تحریم‌ها، جمهوری اسلامی را از نظر اقتصادی در وضعیت دشواری قرار داده است.

اعتراض‌های آبان‌ماه ابتدا در اعتراض به سه برابر شدن قیمت بنزین آغاز شد.

ژاپن که یکی از اصلی‌ترین خریداران نفت ایران بود به دنبال بازدگشت تحریم‌های آمریکا علیه تهران، خرید نفت از ایران را قطع کرد.

روحانی تنها مقام بلندپایه ایرانی است که طی دو دهه گذشته به ژاپن سفر می‌کند. پیش از این نیز شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به عنوان نخستین مقام ژاپنی، پس از ۴۰ سال به تهران سفر کرده بود.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.