رفتن به محتوای اصلی

وزارت اطلاعات والدین پویا بختیاری را تهدید به لغو مراسم چهلم کرد
22.12.2019 - 00:33

منوچهر بختیاری گفته سه ساعت در وزارت اطلاعات بوده است. آقای بختیاری گفته از او خواسته شده که مراسم چهلم پسرش را به دلیل نبود امنیت لازم در آرامستان بی‌بی‌سکینه کرج برگزار نکند.

اخبار مرتب

ماموران امنیتی همین خواسته را از مادر پویا بختیاری هم داشته‌اند و به این زوج گفته‌اند مراسم را در یک مسجد یا حسینیه برگزار کنند. آقای بختیاری می‌گوید آنها با این درخواست موافقت نکرده‌اند.

پویا بختیاری جوان ۲۷ ساله‌ای بود که شنبه، ۲۵ آبان، در مهرشهر کرج در جریان اعتراضات با شلیک گلوله کشته شد.

پدر او گفته با وجود احضار و تهدید نهادهای امنیتی بنا دارد پنجم دی ماه مراسم چهلم پویا را برگزار کند.

حکومت ایران اغلب از بیم شکل‌گیری تجمع‌های اعتراضی از برگزاری مراسم های معمول ترحیم برای کشته‌شدگان اعتراضات یا چهره‌های سیاسی درگذشته جلوگیری می‌کند.

 


ده‌ها زخمی اعتراضات آبان پیش از درمان به بازداشتگاه برده شدند

در تحولی دیگر مربوط به اعتراضات خونین آبان ماه، بی‌بی‌سی فارسی دریافته ده‌ها نفر از کسانی که در برخورد ماموران زخمی شدند، پیش از تکمیل درمان از بیمارستان و درمانگاه به بازداشتگاه، مراکز درمانی نظامی یا مکان‌های نامعلوم منتقل شده‌اند.

فعالان سیاسی و حقوق بشری ایرانی درباره سلامت مجروحان بازداشتی و همچنین زخمی‌هایی که از ترس بازداشت به مراکز درمانی نرفته‌اند ابراز نگرانی می‌کنند.

بی‌بی‌سی فارسی از دو منبع بیمارستانی مجزا در شهریار مطلع شده است که انبوهی از مجروحان به دو بیمارستان نور و تامین اجتماعی شهریار منتقل شدند. این دو منبع کشته شدن چند نفر در شهریار را نیز تایید کرده‌اند.

به گفته یکی از این منابع در مجموع حداقل ۲۷۶ نفر به این دو بیمارستان برده شدند. بر همین مبنا حداقل ۴۳ کشته در این دو بیمارستان ثبت شده است.

بعضی از مجروحان و کشته‌شدگان گلوله خورده بودند و دست‌کم در مورد یکی از افراد درگذشته گلوله از فاصله نزدیک به گلوی او شلیک شده بود.

گزارش‌های متعدد از شهرهای دیگر نیز حاکی از شلیک گلوله به سر، گلو و سینه معترضان بوده است. البته از وزیر کشور ایران نقل شده که ماموران علاوه بر هدف گرفتن بالاتنه معترضان، "به پا هم زده‌اند".

منابع بی‌بی‌سی گفته‌اند ماموران امنیتی هم جنازه کشته‌شدگان و هم زخمی‌ها را در همان چند روز اول به سرعت و به طور شبانه از بیمارستان‌های شهریار به مکانی دیگر منتقل کردند.

 

گلوله‌های پلاستیکیحق نشر عکسREX FEATURESImage captionشواهد حاکی از آن است که نیروهای امنیتی در برخورد با معترضان از گلوله‌های پلاستیکی، ساچمه‌ای، گلوله جنگی و حتی تیربار استفاده کردند

اعتراضات ایران؛ 'هزاران بازداشت شده تحت شکنجه هستند'

روز گذشته، جمعه ۲۱ دسامبر، هم ۱۶کارشناس حقوق‌بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای شدیدالحن به حکومت ایران به علت سرکوب گسترده معترضان در جریان اعتراضات آبان ماه گذشته انتقاد کرده و گفتند هزاران نفر از بازداشت‌شدگان این ناآرامی‌ها همچنان تحت شکنجه یا بدرفتاری هستند.

در بیانیه این جمع از کارشناسان که روز جمعه، ۲۰ دسامبر، منتشر شده آمده: "گزارش‌ها حاکی از آنند که بازداشت‌شدگان یا تحت شکنجه قرار گرفته‌اند و یا با اقسام بدرفتاری‌های دیگر قرار روبرو هستند تا ناچار به اعترافات اجباری شوند".

شانزده امضاءکننده این بیانیه همچنین گفته‌اند که بنابر گزارش‌های رسیده به آنها، برخی از بازداشت‌شدگان از دریافت خدمات پزشکی محروم مانده‌اند "حتی خدمات پزشکی برای "جراحاتی که از سوی نیروهای امنیتی" متحمل شده‌اند.

"برخی از آنها در بازداشت‌گاه‌های بسیار متراکم و به طور مختلط با سایر زندانیان نگه‌داری می‌شوند و برخی از آنها حق ارتباط با اعضای خانواده خود را ندارند که این مصداقی از ناپدیدشدن قهری است".

این گروه از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه خود اظهار نگرانی کرده‌اند که هزاران بازداشت‌شده اعتراضات آبان ماه گذشته از حق برخورداری از یک روند قضایی مناسب و دادگاهی منصفانه محروم بمانند، به ویژه آنهایی که به عنوان "مخالف نظام" شناخته شوند.

"ما از حکومت و سیستم قضایی ایران می‌خواهیم که از اجرای یک روند قضایی منطبق بر حقوق بین‌المللی برای بازداشت‌شدگانی که به ارتکاب جرمی متهم شده‌اند اطمینان یابد؛ به ویژه از این اصل حقوقی که افراد بی گناهند مگر خلاف آن ثابت شود."

کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل متحد افرادی هستند که از سوی مقر شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد در ژنو انتخاب می‌شوند تا به این شورا در حقیقت‌یابی و یافتن موارد نقض حقوق بشر کمک کنند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری ایران؛ دیوید کای، گزارشگر ویژه اشاعه حق آزادی بیان؛ میشا فارست، گزارشگر ویژه وضعیت مدافعان حقوق بشر و ۱۳ کارشناس دیگر حقوق بشر سازمان ملل متحد این بیانیه را امضاء کرده‌اند.


 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.