رفتن به محتوای اصلی

علی مطهری: برخی به دلیل «منافع اقتصادی‌» مخالف تصویب لوایح پولشویی هستند
22.12.2019 - 21:44
«منافع اقتصادی‌» مخالف تصویب لوایح پولشویی هستند
share
دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ تهران ۰۰:۱۲

علی مطهری: برخی به دلیل «منافع اقتصادی‌» مخالف تصویب لوایح پولشویی هستند

۱ ساعت پیش

مجمع تشخیص مصلحت نظام حدود یکسال است که دو لایحه مربوط به پولشویی را در دستور کار قرار داده است.

مجمع تشخیص مصلحت نظام حدود یکسال است که دو لایحه مربوط به پولشویی را در دستور کار قرار داده است.

ارسال

دیدن نظرات

در حالی‌که برخی نمایندگان مجلس ایران درباره تاخیر در تصویب لوایح «اف‌ای‌تی‌اف» هشدار داده‌اند، محسن مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت از مخالفت اکثریت اعضای این مجمع با این لوایح خبر داده است.

علی مطهری، نماینده تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفته است برخی به دلیل «منافع اقتصادی‌» مخالف تصویب لوایح هستند. او گفت برخی دیگر هم می‌گویند در صورت تصویب این لوایح، کار ایران برای دور زدن تحریم‌ها دشوار می‌شود.

این نماینده مجلس پیش‌بینی کرده که در نهایت این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب خواهند شد.

در حال حاضر دو لایحه پالرمو و سی‌اف‌تی در انتظار تصمیم‌گیری نهایی در مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند. لایحه پالرمو از اواسط مهرماه پارسال در دستور کار مجمع تشخیص قرار دارد و لایحه سی‌اف‌تی نیز از اوایل مهرماه سال گذشته به مجمع تشخیص ارجاع داده شده است.

فاطمه حسینی، نماینده تهران، هم روز یکشنبه اول دی‌ماه در نطق میان‌دستور خود هشدار داد که در صورت عدم تصویب این لوایح، «بیم آن می‌رود تا ماه‌های آینده روند معاملات بانکی ایران با جهان قطع شود».

قاسم میرزایی‌نکو، دیگر نماینده تهران، نیز گفته است اگر این لوایح تصویب نشود، «به لیست سیاه می‌رویم و این یعنی از کل کشورهای جهان تنها ما و کره شمالی در لیست سیاه خواهیم بود».

این نماینده مجلس گفته است «دولت پنهان» برای اینکه دولت روحانی را تحت فشار قرار دهد، می‌گوید این لوایح الان تصویب نشود، چون می‌خواهد «عواید ناشی از حل مسئله به جیب خودش برود».

عبارت «دولت پنهان» به طور معمول برای توصیف فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر نهادهای اقتصادی کلان زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی به کار برده می‌شود.

با وجود این هشدارها، محسن مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت ایران گفته است لوایح «اف‌ای‌تی‌اف» در «کمیسیون‌های تخصصی» مجمع تشخیص در حال بررسی است ولی «اکثر اعضای مجمع تشخیص» با تصویب این لوایح موافق نیستند.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز یکشنبه در توئیتی از برگزاری یک جلسه چهار ساعته با حضور ۱۷ نفر از مقام‌های دولت و مجلس و اعضای مجمع برای بررسی لایحه CFT خبر داد و نوشت «بررسی ادامه دارد».

 

محسن رضایی@ir_rezaee
 
 

در جلسه چهار ساعته کمیسیون مشترک مجمع راجع به cft# همه اعضای هفده نفره مجمع، دولت و مجلس نظرات خود را مطرح کردند. بررسی ادامه دارد...

 
158 people are talking about this
 

مشخص نیست که چه زمانی مجمع تشخیص مصلحت درباره این لوایح تصمیم می‌گیرد ولی گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف که وظیفه دیده‌بانی بر شفافیت مالی در نقل‌وانتقال‌های بانکی بین‌المللی، جلوگیری از پولشویی و تأمین مالی تروریسم را بر عهده دارد، اواخر مهرماه امسال برای ششمین و آخرین بار به ایران مهلت چهارماهه داد تا لوایح مربوط به کنوانسیون‌های پولشویی و تأمین مالی تروریسم را تأیید کند.

این مهلت اواخر بهمن‌ماه به پایان می‌رسد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.