رفتن به محتوای اصلی

اعضای خانواده پویا بختیاری 'بازداشت شدند'
24.12.2019 - 02:06

 

Missing media item.

خبرگزاری مهر ایران دوشنبه گزارش داده است که اعضای خانواده پویا بختیاری که در اعتراضات گسترده ضددولتی آبان ماه کشته شد دستگیر شده اند.

از زمان کشته شدن پویا بختیاری در روز ۲۵ آبان ماه در کرج مادر و پدر او، ناهید شیرپیشه و منوچهر بختیاری، طی گفتگوهای مکرر با رسانه های خارج از ایران به کشته شدن او اعتراض کرده اند.

آنها پیشتر در روز ۳۰ آذر اعلام کردند که با نزدیک شدن چهلمین روز درگذشت پسرشان از سوی وزارت اطلاعات ایران احضار شده‌اند و به آنها گفته شده در صورت مخالفت با برگزاری مراسم در مکان مورد تایید وزارت اطلاعات اجازه برگزاری مراسم چهلم پویا را نخواهند داشت.

خانواده بختیاری از همگان دعوت کرده اند روز ۵ دی در آرامستان سکینه در کرج در این مراسم شرکت کنند.

اکنون خبرگزاری مهر نزدیک به سپاه پاسداران با اشاره به آنچه ادعا کرد تلاش برای "استفاده ابزاری از خانواده های قربانیان" است نوشت: "یکی از این خانواده‌ها که فرزندشان در اغتشاشات اخیر به صورت مشکوکی کشته شد، خانواده پویا بختیاری بود که علیرغم دعوت و صحبت با ایشان، در روند پروژه ضدانقلابی ورشکستگان فراری قرار گرفته و فعالانه بر اقدامات ساختار شکنانه خود اصرار ورزیدند."

این خبرگزاری اضافه کرد: "لذا با حکم قضائی و در راستای صیانت از نظم و امنیت مردم شریف و خسارت دیده، و نیز به منظور جلوگیری از تداوم پروژه کشته سازی و تکرار اقدامات مسلحانه علیه مردم، این عناصر بازداشت شدند."

هنوز هیچ منبع خبری دیگری در ایران این خبر را تایید نکرده است. اعضای خانواده بختیاری امشب به تماس تلفنی خبرنگاران بی بی سی پاسخ نداده اند.

"سحام نیوز" نزدیک به مهدی کروبی از رهبران اعتراضات جنبش سبز هم می نویسد که "نیروهای امنیتی به منزل مادر شهید مصطفی کریم بیگی از جانباختگان اعتراضات ۸۸ یورش برده اند."

خبرگزاری هرانا که اخبار حقوق بشر ایران را پوشش می دهد هم گزارش داده است که "نیروهای امنیتی ساعتی پیش در کرج اقدام به بازداشت والدین پویا بختیاری، از جان باختگان اعتراضات اخیر کردند."

Missing media item.

بنابه این گزارش نیروهای امنیتی همچنین تعدادی از بازدیدکنندگان خانواده بختیاری را برای ساعاتی بازداشت کردند و ضمن ضبط تلفن های همراه به تفتیش منزل دو تن از دستگیر شدگان پرداختند.

منوچهر بختیاری روز ۳۰ آذر گفته بود سه ساعت در وزارت اطلاعات بوده و او خواسته شده که مراسم چهلم پسرش را به دلیل "نبود امنیت لازم" در آرامستان بی‌بی‌سکینه کرج برگزار نکند.

"به آنها گفتم خب شما امنیتش را تامین کنید...گفتند چون محوطه باز است نمی‌شود و خواستند که مراسم را در یک مسجد یا حسینیه برگزار کنیم اما من گفتم تعداد میهمانان من زیاد است... گفتم ورزشگاه آزادی را به من بدهید...."

ماموران امنیتی همین خواسته را از مادر پویا بختیاری هم داشته‌اند و به این زوج گفته‌اند مراسم را در یک مسجد یا حسینیه برگزار کنند. آقای بختیاری می‌گوید آنها با این درخواست موافقت نکرده‌اند.

پویا بختیاری ۲۷ ساله‌ روز شنبه، ۲۵ آبان، در جریان اعتراضات در مهرشهر کرج با شلیک گلوله کشته شد.

پدر او گفته بود با وجود احضار و تهدید نهادهای امنیتی بنا دارد پنجم دی ماه مراسم چهلم پویا را برگزار کند.

حکومت ایران اغلب از بیم شکل‌گیری تجمع‌های اعتراضی از برگزاری مراسم‌های معمول ترحیم برای کشته‌شدگان اعتراضات، اعدام‌شدگان یا چهره‌های سیاسی درگذشته جلوگیری می‌کند.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع دولتی در ایران از کشته شدن حدود ۱۵۰۰ نفر در جریان اعتراضات آبان ماه و همچنین دستور رهبر ایران برای پایان دادن به اعتراض‌ها "به هر شکل ممکن" خبر داد.

رویترز نوشت این آمار را سه مقام وزارت کشور ایران که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، در اختیار این خبرگزاری گذاشته‌اند.

بر اساس این گزارش دست کم ۱۷ نوجوان، حدود ۴۰۰ زن و همین طور تعدادی از نیروهای امنیتی و پلیس در میان کشته‌شدگان هستند.

برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دوشنبه در توییتر نوشت: "گزارش رویترز درباره قتل عامی که به دستور خامنه ای روی داده نشان می دهد چرا جامعه بین المللی باید فورا مسببان قتل ۱۵۰۰ شهروند ایرانی را مجازات و این رژیم را منزوی کند."

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.