رفتن به محتوای اصلی

فرمانده ارتش اسرائیل: باید برای احتمال رویارویی محدود با ایران آماده باشیم
25.12.2019 - 22:15

وی در آیین یادبود یکی از فرماندهان پیشین در هرتزلیا در شمال تل‌آویو گفت که ایران برنامه هسته‌ایش را بیشتر و بیشتر جلو می‌برد و غنی‌سازی را افزایش داده و از سانتریفوژهای بیشتری استفاده می‌کند.

فرمانده ارتش اسرائیل در بخش دیگری از اظهاراتش گفت کشورش به ایران اجازه نمی‌دهد که جای پای خود را در سوریه و عراق محکم کند.

آقای کوخای در این زمینه گفت: «عراق درگیر جنگ داخلی است؛ نیروی قدس سپاه پاسداران روزانه در عراق مشغول عملیات است؛ حکومت مرکزی بی‌عمل است یا فروپاشیده و نیروی قدس هر ماه سلاح‌های پیشرفته به پایگاه‌هایش در عراق می‌فرستد و ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که چنین وضعیتی ادامه یابد».

به نوشته جروزالم پست، این نخستین بار است که بالاترین مقام نظامی اسرائیل بمباران اهداف نیروهای متحد ایران در عراق را تایید می‌کند.

آقای کوخای همچنین گفت کشورش «سال‌های مدید ایران را به چشم یک تهدید فوری نمی‌دید اما اکنون دشمنی در برابر ماست که باید با آن دست‌وپنجه نرم کنیم».

فرمانده ارتش اسرائیل این را نیز گفت که «بهتر می‌بود اگر در تلاش برای متوقف کردن ایران تنها نبودیم» و ابراز تاسف کرد که در برابر ایران، «انتقام و بازدارندگی در کار نیست».

به نوشته وای.نت، اشاره این بخش از سخنان آقای کوخای به «بی‌عملی» آمریکا در برابر تحرکات دوره اخیر ایران در خلیج فارس است.

فرمانده ارتش اسرائیل با اشاره به «تهدیدات ناشی از حزب‌الله» لبنان برای این کشور، گفت که در هر جنگ بعدی، اسرائیل «ضربات مهلکی» به زیربناها و مناطق شهری لبنان نیز وارد خواهد کرد.

وی در عین حال گفت که اسرائیل نیز، چه از شمال (با حزب‌الله) و چه در جنوب (با شبه‌نظامیان فلسطینی در غزه) با ضربات سنگین روبرو خواهد شد زیرا تجهیزات نظامی آن‌ها پیشرفته‌تر شده است

هنوز مشخص نیست دولت موقت اسرائیل در شرایط بن‌بست بی‌سابقه‌ای که گریبان سیاست این کشور را گرفته است، بتواند وارد جنگی شود که پیامدهای سنگین و درازمدت خواهد داشت. بویژه این‌که معلوم نیست انتخابات ۱۲ اسفند که سومین انتخابات اسرائیل در کمتر از یکسال است، به تشکیل یک دولت با ثبات منجر شود.

با وجود حملات اسرائیل به اهداف ایران و متحدینش در سوریه طی سال‌های اخیر، تهران برنامه‌های راهبردی خود را در قبال سوریه و حاکمیت آن تغییر نداده و اتحاد با دمشق را تقویت کرده است.

در همین حال، علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران در امور بین‌الملل، اوایل هفته جاری در مصاحبه با بخش عربی تلویزیون روسیه، گفت اسرائیل از ادامه حملات به سوریه «پشیمان خواهد شد».

مرتضی قربانی، مشاور ارشد فرمانده سپاه، نیز به تازگی در «هشدار» به اسرائیل گفت «کوچک‌ترین خطایی کنید، از همان لبنان تل‌آویو را با خاک یکسان می‌کنیم و اصلا نیازی نیست که از ایران موشک و تجهیزات بلند شود...به فرمان رهبری، دست‌مان روی ماشه است...و خدا می‌داند اگر یک شب حضرت آقا دستور دهند که موشک‌ها بلند شوند، همه این صهیونیست‌ها دست‌ها را بالا می‌کنند...و گوش آن‌ها را می‌بریم».

رهبران و نظامیان ارشد جمهوری اسلامی پیش‌تر گفته‌اند اگر اسرائیل در مورد خاک ایران «غلطی بکند»، «تل‌آویو و حیفا» با خاک یکسان خواهد شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.