رفتن به محتوای اصلی

ممنوعیت صید ماهی‌های خاویاری خزر تا یک سال دیگر تمدید شد
26.12.2019 - 21:24
تفسیر از:
امیرعلی متولی

 

 

کشورهای ساحلی دریای خزر ممنوعیت صید ماهی‌های خاویاری دریای خزر را تا پایان سال ۲۰۲۰ تمدید کردند.

اداره شیلات روسیه با اعلام این خبر گفته است کمیسیون مشترک منابع طبیعی دریای خزر متشکل از نمایندگان پنج کشور ساحلی شامل ایران، آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان همچنین درباره موضوع منابع طبیعی و سهم کشورها از ماهیگیری (غیر از ماهی‌های خاویاری) در دریای خزر مذاکره کردند.

همزمان نبی‌الله خون میرزایی، رئیس سازمان شیلات ایران، با تایید این خبر گفته است بر اساس امضای سند همکاری برای محافظت آبزیان خزر، ممنوعیت صید تجاری ماهی‌های خاویاری برای بازسازی ذخایر، تا سال ۲۰۲۰ ادامه دارد.

به گفته وی، در حال حاضر ذخایر ماهی‌های خاویاری در دریای خزر «بسیار نگران‌کننده» است و بر همین اساس مقرر شد، صید تجاری در سال ۲۰۲۰ نیز ممنوع باشد و تنها برای امور تحقیقاتی، صید این گونه ماهی‌ها انجام شود.

به گفته وی، کشورهای ساحلی همچنین توافق کردند پیش‌نویس سند مبارزه با صید غیر مجاز آبزیان دریای خزر را تنظیم و در اجلاس آتی در ترکمنستان امضا کنند.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: بر اساس این سند برنامه صید ماهی کیلکای استخوان‌دار در دریای خزر نیز به تصویب رسید.

پروتکل ممنوعیت صید ماهی‌های خاویاری که نسل آنها در دریای خزر به شدت کاهش یافته‌ است، در سال ۱۳۹۳ میان کشورهای ساحلی امضاء شد، اگرچه رؤسای کشورهای ساحلی در سال ۲۰۱۰ توافق کرده بودند که صید ماهی‌های خاویاری را متوقف کنند.

پایان خبر

 

 

تکمیلی:

جالب است که بدانیم مصرف و توزیع ماهی‌های خاویاری و خاویار در داخل کشور و در دهه شصت شمسی توسط حضرات علما از نظر شرعی بلامانع اعلام شد.

ماهیان خاویاری یا استورژون از دوران ژوراسیک بازمانده اند و حدود نود درصد آن ها در دریای خزر زندگی می کنند لذا موقعیت دریای خزر یک استثنا محسوب میشود. مهم‌ترین عامل توجه روس‌ها به سواحل شمال ایران غیر از اهداف‌ سیاسی، بهره‌گیری از منابع سرشار ماهیان غضروفی و خاویار ایران نیز هست. در سواحل روسیه به‌دلیل سرمای زودرس و یخ‌زدگی سواحل آن، بالطبع بیشتر ماهیان به سوی سواحل جنوبی یعنی ایران سرازیر می‌شوند. عموماً محل مخصوص صید ماهی علی‌الخصوص ماهی خاویار در سفیدرود و آستارا است که عمق آب کم و سرعت جریان آن شدید است، از دیگر مناطق مهم برای سید خاویار ایران می توان به استارا، کیاشهر و قره سو اشاره نمود. از قدیم الایام آنچه بیشتر مدنظر بود روسها بود تخم ماهیان خاویاری، صید و انتقال آن به روسیه بوده و هست. از طرفی ماهی سوف از جمله ماهیان مورد نظر روس‌ها بوده که بدون شک پرارزش‌ترین و فراوان‌ترین ماهی قسمت جنوبی دریای خزر بود

مضافاً اینکه برخی از نمایندگان کشورهای ساحلی ایران را متهم می‌کنند که فاضلاب‌های صنعتی و خانگی شهرهای ساحلی خود را به دریا می‌ریزد. کارشناسان این کشورها همچنین انتقاد می‌کنند که در سال‌های اخیر میزان پرورش ماهی و رهاسازی آن در خزر از سوی ایران به نصف میزان گذشته تقلیل یافته است.

خاویار ماده غذایی بسیار ارزشمندی است. از نظر ارزش غذایی، به ‌طور عمده پروتئین موجود در خاویار از اسیدهای آمینه آرزین، هیستامین، ایزولوسین، لیزین و میتونین تشکیل شده است. چربی موجود در خاویار نیز به دو دسته عمده تقسیم می‌ شود که عبارت ‌اند از ۲۵ درصد کلسترول و ۷۵ درصد لستین. گفته می شود که این خوردنی شگفت انگیز به علت دارا بودن اسیدهای چرب امگا ۳ از ابتلا به افسردگی و بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند

 

 

Image result for ‫ماهیان خاویاری ایران در اختیار روسیه‬‎

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.