رفتن به محتوای اصلی

قطعی ۹۵ درصدی اینترنت همراه ' هم زمان با بازداشت شماری فعال سیاسی+ویدو ها
27.12.2019 - 01:40

روز پنجشنبه (پنجم دی) برخی افراد که برای گرامیداشت کشته‌شدگان اعتراضات آبان ماه در مراسم چهلم پویا بختیاری به گورستان بهشت سکینه کرج رفته بودند، بازداشت شدند.

حاضران در بهشت سکینه کرج شعار "مرگ بر دیکتاتور" می‌دادند. تصاویر منتشرشده حاکی از به پرواز در آمدن یک هلیکوپتر بر فراز این گورستان است.

مادربزرگ پویا بختیاری می‌گوید ماموران به او هم اجازه ندادند بر سر مزار نوه‌اش برود.

 

Missing media item.Missing media item.Missing media item.

 

از استان گیلان هم گزارش مشابهی درباره بازداشت چندین فعال مدنی در مراسم چهلم نوید بهبودی رسید.

مقام‌های امنیتی و قضایی از قبل چندین نفر از بستگان پویا بختیاری، از جمله مادر و پدر او را هم بازداشت کرده‌اند. آنها برای مراسم چهلم فرزندشان، که در اعتراضات به ضرب گلوله کشته شد، فراخوان داده بودند.

در آبان ماه صدها نفر از معترضان در برخورد ماموران کشته شدند. خانواده‌‌های کشته‌شدگان در بسیاری از موارد تحت فشارهای امنیتی بوده‌اند.

روز پنجشنبه ماموران امنیتی و یگان‌های ضدشورش در بسیاری از شهرهای ایران مستقر شده‌ و دسترسی به اینترنت هم مختل شد. هرچند در چند شهر، از جمله بهبهان و اصفهان مراسم چهلم کشته‌شدگان با حضور جمعیت بزرگی برگزار شد.

ده ها نفر از ایرانیان ساکن کشورهای دیگر هم در چند شهر مراسم یادبود برگزار کردند.



از ساعات آغازین روز پنجشنبه ماموران امنیتی در اطراف بهشت سکینه در کرج مستقر شده بودند. با این وجود، چند نفر از بستگان و نزدیکان پویا بختیاری برای سوگواری و گرامیداشت او به این گورستان رفتند.

یک شاهد عینی به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "خیابان‌های اطراف مزار پویا بختیاری بسته بود و کسی اجازه نزدیک شدن نداشت. همه‌جا پر از یگان ویژه بود. اگر گوشی دست کسی می‌دیدند می‌گرفتند، اما عکاس خودشان با دوربین حرفه‌ای از جمعیت فیلم می‌گرفت. تعدادی از مردم را هم کتک زدند."

مادربزرگ پویا بختیاری در ویدئویی که برای بی‌بی‌سی فارسی فرستاده با تشکر از کسانی که با او همدردی کرده‌اند گفت نتوانسته بر مزار نوه‌اش فاتحه بخواند.

از سه راه شهریارحق نشر عکسUGC

او گفت: "هیچ کس نبود. ملتی که آمده بودند، هیچ کس را راه ندادند. من هم هر قدر گریه کردم، التماس کردم که بگذارید یک دقیقه بروم فاتحه بدهم، نگذاشتند. خیلی اذیتمان کردند."

ماموران به او گفته‌اند که اعضای خانواده فردا آزاد خواهند شداشت

در شهرهای دیگر، از جمله تهران نیز جو امنیتی سنگینی بر میدان‌های اصلی حاکم بوده است و ماموران اجازه شکل‌گیری تجمعی را نمی‌دهند.

ماموران در حاشیه میدان‌ها خودروهای زرهی و ماشین‌های آب‌پاش و امثال آن مستقر کرده‌اند و در گروه‌های چندین نفره با موتور در سطح خیابان‌ها حرکت می‌کنند.

به گزارش فارس حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران گفته است: "تهران در کمال امنیت و آرامش است و هیچ گونه موارد امنیتی نداریم."

آقای رحیمی توضیح نداده که چرا در نبودن "هیچ گونه موارد امنیتی" انبوهی از ماموران امنیتی در خیابان‌ها و تقاطع‌های اصلی تهران مستقر شده‌اند.

تصاویری که یکی از مخاطبان بی‌بی‌سی فارسی از شهریار فرستاده حضور سنگین نیروهای امنیتی را در کنار پارچه نوشته مراسم سوگواری نادر مومنی نشان می‌دهد.

نادر مومنی در جریان اعتراضات به ضرب گلوله کشته شد.

شهریار صحنه یکی از شدیدترین سرکوب‌های اعتراضات آبان بود و بنا به اطلاعات بی‌بی‌سی فارسی بیش از ۲۰۰ زخمی و ۴۰ کشته در دو بیمارستان این شهر ثبت شدند.

در قم رئیس پلیس این استان از بازداشت سه نفر خبر داده که به گفته او یک کانال تلگرامی با عنوان "بازگشت شاهزاده" را اداره می‌کردند.

سازمان اطلاعات سپاه هم اعلام کرده که دو نفر را در قزوین بازداشت کرده و به مراجع قضایی تحویل داده است. این دو نفر به "تحریک به اقدامات خرابکارانه و ضدامنیتی" متهم شده‌اند.

در جریان اعتراضات آبان هزاران نفر در سراسر ایران بازداشت شدند و در هفته‌های پس از آن نیز ماموران ده‌ها نفر از فعالان مدنی را در خانه‌هایشان گرفته‌اند.

بسیاری از بازداشت‌شدگان از حق دسترسی به وکیل و تماس تلفنی با خانواده‌های خود محروم بوده‌اند.

۱۶ نفر از کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل هشدار داده‌اند که بازداشت‌شدگان در خطر شکنجه و آزار هستند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.