رفتن به محتوای اصلی

نیروی انتظامی مسئولیت بخشی از کشته‌شدگان را پذیرفت"
28.12.2019 - 18:50

جلال میرزایی، نماینده اصلاح‌طلب در مجلس شورای اسلامی، می‌گوید که نیروی انتظامی ایران «مسئولیت بخشی از» قربانیان اعتراضات آبان‌ماه سال جاری را بر عهده گرفته است.

آقای میرزایی روز شنبه، هفتم دی، ضمن اشاره به این امر در گفت‌و‌گو با وب‌سایت خبری «مدآرا» همچنین خواستار آن شد که پلیس «گزارش شفافی از تعداد کشته‌ها و نحوه کشته شدن‌شان» ارائه کند.

این نخستین‌ بار است که پس از اعتراضات گسترده به افزایش قیمت بنزین در ایران که سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید دست‌کم ۳۰۴ کشته بر جا گذاشته، اعلام می‌شود که نیروی انتظامی بخشی از مسئولیت را بر عهده گرفته است.

رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید در عین حال خواستار ارائه گزارش شفافی درباره تعداد کشته‌شدگان و نحوه کشته‌ شدن آنها شده و افزود: «اگر نیروی انتظامی کوتاهی کرده است صراحتاً بیان کند تا از تکرار این اتفاقات پیشگیری شود.»

جلال میرزایی ضمن انتقاد از «مدیریت‌های پرهزینه» در ایران، از دادستان کل کشور، فرمانده نیروی انتظامی و مسئولان امنیتی خواست تا «به مجلس بیایند و برای نمایندگان توضیح دهند چه اتفاقاتی افتاده است، چه میزان کشته و زخمی داشته‌ایم و این کشته‌ها که برخی از آنها شیوه کشته شدن‌شان مشکوک است، چه تعداد توسط عوامل انتظامی و چه تعداد مشکوک کشته شده‌اند.»

اظهارات وی و درخواست «بازنگری در عملکرد نیروی انتظامی» از سوی او پس از آن بیان می‌شود که خبرگزاری رویترز در گزارشی، از مرگ دست‌کم ۱۵۰۰ نفر در اعتراض‌های سراسری در ایران خبر داد، گزارشی که واکنش چندباره مقام‌های جمهوری اسلامی به آن تنها تکذیب بوده است.

در همین حال گزارش‌ فعالان و سازمان‌های حقوق بشری و خانواده‌های کشته‌شدگان نشان می‌دهد اکثر قربانیان هدف شلیک مستقیم گلوله، آن‌ هم به قلب یا سرشان، بوده‌اند.

نماینده ایلام در واکنش به گزارش رویترز چنین نظر داده است که «قصد» رسانه‌های خارجی و سازمان‌هایی چون عفو بین‌الملل از ارائه آمار به گفته او «متناقض» درباره تعداد قربانیان «راه‌اندازی جنگ و عملیات روانی» و «وادار کردن مسئولان ما به نشان دادن واکنش» است.

جلال میرزایی در عین حال مدعی شده است که «مردم عادی دنبال آمار و تعداد کشته‌شدگان نیستند»، بلکه «برخی نخبگان و افرادی که دغدغه مردم را دارند و فعالان سیاسی خواهان باز شدن این موضوع هستند.»

وی در عین حال ادعا کرد که «حاکمیت حق اعتراض را برای مردم به رسمیت می‌شناسد»، اما درباره «تعداد و چگونگی کشته شدن» معترضان آبان‌ماه «ابهاماتی در میان است».

نیروهای نظامی، شبه‌نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی پس از آن که رهبر جمهوری اسلامی، معترضان را «اشرار» نامید، با خشن‌ترین شیوه‌ها اعتراضات را سرکوب کردند و هنوز پس از گذشته بیش از ۴۰ روز در شهرهای مختلف افرادی را در ارتباط با این حوادث بازداشت می‌کنند.

آنها نه تنها از ارائه آمار دقیق کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان خودداری می‌کنند، بلکه از برگزاری مراسم یادبود برخی قبانیان نیز خودداری می‌کنند و فشارهایی را بر خانواده‌های آنها وارد کرده‌اند.

خبر تکمیلی:

سایت خبری پلیس: نماینده مجلس حرف خود را پس گرفت

سایت خبری پلیس نوشت: پیش از ظهر امروز پایگاه خبری «اعتماد آنلاین» گفت و گویی با «جلال میرزایی» چهره اصلاح طلب و نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی درباره حوادث آبان ماه و تعداد کشته شدگان این اعتراضات منتشر کرد که در خبر «اعتماد آنلاین» به نقل از این نماینده مجلس شورای اسلامی آمده است: «نیروی انتظامی مسئولیت بخشی از کشته شدگان اعتراضات آبان ماه را بر عهده گرفته است».

در ادامه خبر این رسانه به نقل از عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی آمده است؛ «مسئولیت تعدادی از کشته شدگان را نیروی انتظامی پذیرفته است، در این باره نیاز داریم گزارشی شفاف از تعداد کشته‌ها و نحوه کشته شدگان ارائه شود.»

این اظهارات در حالی به نقل از این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایگاه خبری «اعتماد آنلاین» منتشر شد که «جلال میرزایی» دقایقی پیش این اظهارات را تکذیب کرد و گفت: بنده چنین اظهاراتی نداشته ام و از خبرنگار «اعتماد آنلاین» خواستم مطلب را اصلاح کند.

این نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی تاکنون گزارشی درباره حوادث اخیر به مجلس شورای اسلامی ارائه نکرده؛ بنابراین چگونه ممکن است که بنده بدون دریافت گزارشی از سوی نیروی انتظامی، چنین اظهاراتی داشته باشم!

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.