رفتن به محتوای اصلی

اتحادیه اروپا واردات قزل‌آلا از ایران را ممنوع کرد!
29.12.2019 - 21:48
تفسیر از:
امیرعلی متولی

 

به گزارش اقتصادنیوز عیسی گلشاهی در گفت‌و‌گو با ایلنا، با اشاره به ظرفیت بالای کشور در تولید ماهی قزل‌آلا اظهار کرد: در حال حاضر سالانه بیش از ۱۷۰هزار تن ماهی قزل آلا در کشور تولید می‌شود که در صورت رفع موانع و توسعه بازارهای صادراتی امکان افزایش آن با همین امکانات موجود نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: این ظرفیت می‌تواند فرصت مناسبی را برای صادرات ماهی قزل‌آلا برای کشور ایجاد کند.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران با بیان اینکه برای صادرات ماهی قزل‌آلا با اتحادیه اروپا مذاکره کردیم، افزود: اتحادیه اروپا واردات ماهی قزل‌آلا از ایران به شرط انجام طرح پایش سلامت را پذیرفت.

به گفته وی؛ اجرایی نشدن پایش  سلامت این ماهی موجب شد از فرصت صادرات ماهی قزل‌آلا به اتحادیه اروپا استفاده نشود.

گلشاهی اضافه کرد: اگر چه ما مدعی سلامت آبزیان کشورمان هستیم و این امر در مورد انواع آبزیان کشورمان به اثبات رسیده اما بر اساس مقررات اتحادیه اروپایی، تا زمانیکه این کار را مانند میگو عملیاتی نکنیم هیچ محموله‌‌‌ای از ماهی قزل‌آلای کشور اجازه صادرات به آن اتحادیه را نخواهد یافت.

وی میزان صادرات سالانه ماهی قزل‌آلا از کشور را حدود ده هزار تن عنوان کرد.

گلشاهی مقصد صادراتی ماهی قزل‌آلا را کشورهای عربی از جمله عراق، امارات و همچنین کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان و مالزی عنوان کرد.

وی افزود: میزان ارزآوری صادرات ماهی قزل‌آلا برای کشور را در حال حاضر حدود ۴۴ میلیون دلار اعلام کرد.

گلشاهی از صادرات مستقیم میگو به کشور چین خبر داد و گفت: چند ماه پیش در سفر وزیر سابق وزارت جهادکشاورزی کشورمان به چین پروتکل بهداشتی صادرات آبزیان پرورشی به امضاء طرفین رسید که به موجب آن امکان صادرات مستقیم میگوی پرورشی به کشور چین فراهم شد و اکنون این امر در حال انجام است.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران میزان صادرات میگو به کشور چین را از  2 ماه پیش تا امروز را یک هزار و 200 تن اعلام کرد.

گلشاهی درباره آخرین وضعیت صادرات آبزیان به کشورهای روسیه نیز گفت: از ابتدای سال حدود ۸۰۰ تن انواع آبزیان شامل: قزل آلا، گوشت ماهیان خاویاری، خاویار، ماهی سی بس و کنسرو ماهی به این کشور صادر شده است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه مجموع صادرات آبزیان در ۸ ماهه سالجاری حدود ۷۵ هزار تن  بوده است، افزود: میزان ارزآوری حاصل از صادرات آبزیان برای کشور در این مدت نزدیک به ۲۷۰ میلیون دلار بوده است.

پایان خبر

 

 

 

تکمیلی:

باید یادآوری نمود که در خلال روزهای اخیر آرش نبی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی های کشاورزی ماهیان سردآبی کشور گفته است که میزان صادرات قزل آلا از کشور حدود 3 الی 4 هزار تن می باشد. وی با اشاره به عدم وجود آزمایشگاه مرجع در کشور، افزود: برای این کار باید محصولاتی تولیدی ما به آزمایشگاهی مرجع اروپا ارسال می‌شد که هزینه‌های آن بسیار زیاد است. نبی زاده گفته: برای میگو 250 هزار دلار در سال و برای ماهی قزل آلا 800 هزار دلار در سال باید پرداخت می‌شد که سازمان دامپزشکی این بودجه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارد.

در یک سیستم ِ بیمار، دامپروری نیز مانند سایر بخش ها به مصائب زیادی دچار شده است. عدم وجود نظارت بطور عام، سیاستهای غلط دولتی، فقدان واحد آموزش ِ موثر، افزایش صدور مجوزهای ِ رابطه ای و بدون ضابطه ی کارگاههای مولد فراورده های دامی، بی ثباتی قیمت ارز و تاثیرات منفی حاصله بر قیمت غذای دام، کنسانتره، دارو و غیره و طبعا افزایش تقلب و کاهش کیفیت، گسترش رقابات ِ نا سالم ِ تولید کنندگان با حریفانی که نور چشمی سیستم هستند، نبود ِ مرکز ِ تحقیقات ِ کارآمد در بهبود ِ کیفیت تولید و مواد اولیه، افزایش تولیدات ِ بی هدف و اشباع شدن بازار داخلی، عمیق تر شدن دره فقر و عدم توانایی مصرف کننده در خرید، تنها بخش کوچکی از مشکلات دامپروران کشور است که به سادگی و در کوتاه مدت قابل حل نخواهند بود

 

 

 

Image result for ‫صادرات آبزیان مشکلات پرورش دهندگان‬‎

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
اقتصاد نیوز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.