رفتن به محتوای اصلی

هوک: بحران اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۰ وخیم‌تر خواهد شد
31.12.2019 - 20:24

 

 


برایان هوک در مصاحبه با شبکه الحره گفته است، در سه سال گذشته دولت دونالد ترامپ روندی را که براساس آن هر آنچه که ایران در نتیجه توافق هسته‌ای (برجام) به دست آورد٬ معکوس کرد. ایران آنچه را که در نتیجه کاهش تحریم‌ها بدست آورده بود صرف تقویت اقتصادش و صرف تقویت نیروهای نیابتی خود در لبنان و شبه نظامیان شیعه سوریه، عراق و حوثی های یمن، حماس و هسته‌های مخفی در بحرین کرد.

ایران و شش قدرت جهانی در سال ۱۳۹۴ به توافقی موسوم به برجام، دست یافتند که بر مبنای آن ایران پذیرفت برخی از فعالیت هسته‌ای خود را محدود کند و در مقابل تحریم های هسته‌ای تعلیق شد. اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت پارسال از این توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های تعلیق شده علیه ایران را بازگرداند.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در این مصاحبه اضافه کرده است: آن دوره دیگر گذشته است. حکومت ایران دیگر آن پو‌ل‌ها را ندارد که سیاست خارجی توسعه طلبانه خود را ادامه دهد. آنها با بزرگترین بحران اقتصادی تاریخ خود مواجه هستند و در سال ۲۰۲۰ (این بحران) وخیم‌تر خواهد شد. ۲۰۱۹ سال بسیاری بدی برای حکومت ایران بود و سال آینده بدتر هم خواهد شد.

برایان هوک در بخش دیگری تاکید کرد، ایالات متحده به فشار حداکثری اقتصادی خود علیه ایران ادامه می‌دهد. الان حکومت ایران با بحران عظیم اقتصادی مواجه است که در سال ۲۰۲۰ این مساله بدتر خواهد شد.

از زمان روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ، ایالات متحده اعلام کرده است که راهبرد آمریکا در مقابل ایران فشار حداکثری است. دولت آمریکا می‌گوید، هدفش از اعمال کارزار فشار حداکثری، تغییر رفتار جمهوری اسلامی و بازگرداندن ایران به میز مذاکره دربارهٔ برنامه هسته‌ای و موشکی این حکومت و در نهایت دستیابی به توافقی جامع‌تر است.

تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران باعث شده است که این کشور نتواند نفت خود را بفروشد و به دلیل اتکای اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی دولت برای تامین نیاز اقتصادی کشور با مشکلات گسترده‌ای روبرو است.

مرکز آمار ایران اول دی‌ماه امسال اعلام کرد که تورم ۱۲ ماهه منتهی به آذرماه (تورم سالانه) به ۴۰ درصد رسیده است. این رقم در ماه آبان ۴۱٫۱ درصد بود.

بر اساس آمارهای اوپک، ایران قبل از تحریمها روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت خام داشت، اما پارسال به طور متوسط حدود یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه صادرات نفت داشته است.

اوپک می‌گوید درآمد ایران از فروش این میزان از نفت و محصولات نفتی کمی بیش از ۶۰ میلیارد دلار بوده است.

آمارهای کپلر نشان می‌دهد که میزان صادرات روزانه نفت خام ایران در سال جاری به‌طور متوسط حدود ۸۰۰ هزار بشکه بوده است و در ماههای پایانی سال به ۳۰۰ هزار بشکه سقوط کرده است.

 

 Image result for ‫هوک: فشار حداکثری بر ایران‬‎

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.