رفتن به محتوای اصلی

هشدار فعالان 'عدالتخواه' به علی خامنه‌ای: روند فعلی حکمرانی به اضمحلال نظام می‌انجامد
03.01.2020 - 00:20

در این نامه همچنین از آیت‌الله خامنه‌ای انتقاد شده که با ممانعت از بررسی طرحی درباره قیمت بنزین در مجلس "شائبۀ تعلیق مجلس" را ایجاد کرده است.

این نامه، که سعید زیباکلام، استاد فلسفه دانشگاه تهران، روز سه‌شنبه متن آن را در کانال تلگرامی خود منتشر کرده، مطابق آنچه در این کانال آمده امضای ۱۰۰ نفر از فعالان اصولگرا را دارد.

امضاکنندگان نامه با اشاره به اعتراضات آبان هشدار داده‌اند: "اگر جمهوری اسلامی دست به اصلاحات اساسی، بنیادین و ساختاری نزند و در سیاست‌های راهبردی فعلی تجدید نظر نکند و ارادۀ جدی برای فهم واقعیتِ دردهای مردم و شنیدن فریادهای نارضایتی آن‌ها و به رسمیت‌شناختن حق اعتراضشان نداشته باشد، نه تنها این دست اعتراضات هیچگاه تمام نخواهد شد بلکه در ابعاد گسترده‌تری در آینده ادامه خواهد یافت."

آنها ریشه اعتراضات اخیر را "فساد سیاسی، ناکارآمدی و بی‌توجهی" دانسته و اعتراض کرده‌اند "که بعد از حدود چهل روز از واقعه، نهادهای قضایی و انتظامی هیچگونه آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان اعلام نکرده‌اند در حالی که آمارهای غیر رسمی حیرت‌آور و فاجعه‌بار است."

چنین انتقادهای صریحی از آیت‌الله خامنه‌ای از طرف اصولگرایان کم‌سابقه است.

'بی‌معنا کردن جایگاه مجلس'

فعالان اصولگرا، که خود را "فعالین عرصه عدالتخواهی" معرفی کرده‌اند، درباره روندهایی که به بی‌معنا کردن جایگاه مجلس منجر می‌شود هشدار داده‌اند.

آنها از تشکیل "شورای سران سه قوه" که با نظر آیت‌الله خامنه‌ای ایجاد شده، انتقاد کرده و گفته‌اند بعد از تصمیم این شورا برای سه برابر شدن ناگهانی قیمت بنزین، "حتی کلیات بودجۀ ۹۸ و ۹۹ نیز در آن شورا شکل گرفته است".

امضاکنندگان این نامه از رهبر ایران انتقاد کرده‌اند که در حالی که با "گسترش سلطه و حاکمیت نهادهایی چون شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام" و شورای سران سه قوه، جایگاه مجلس شکننده شده، شخص آیت‌الله خامنه‌ای هم با مداخله در کار مجلس به آن ضربه زده است.

آنها گفته‌اند: "آیا این شکل مواجهه با نمایندگان مردم که پیش از این نیز به عنوان نمونه در تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام سابقه داشته است، انگیزه‌ها را برای حضور پای صندوق‌های رای سست نمی‌کند؟"


مداخله آیت‌الله خامنه‌ای در امور مجلس

  • ۱۳۷۹: حکم حکومتی برای ممانعت از تغییر قانونی مطبوعات
  • ۱۳۹۱: ممانعت از سوال از رئیس جمهور، محمود احمدی‌نژاد در مجلس. "از اینجا به بعد دیگر ادامه پیدا نکند. همین جا تمامش بکنند؛ همین جا تمام کنند قضیه را."
  • ۱۳۹۴: تصویب غیرمنتظره طرح دولت برای توافق هسته‌ای (برجام) در جلسه‌ای کوتاه، پس از جلسه علی‌اصغر حجازی، از اعضای بلندپایه دفتر رهبر
  • ١٣٩٨: ممانعت از بررسی طرح دو فوریتی درباره قیمت بنزین

امضاکنندگان نامه با اشاره به خشونت گسترده نهادهای امنیتی در برخورد با معترضان گفته‌اند "عنوان 'اغتشاش ' نهادن بر این اعتراضات مردمی، نادقیق بوده و از سویی باعث بی‌مبالاتی بیشتر نهادهای مسئول امنیت نسبت به حقوق انسانی معترضین و از سوی دیگر موجب اشتعال خشم عمومی می‌گردد."

آنها نوشته‌اند تصویری که حکومت ایران از خود ارائه داده این است: "ما حکومتی هستیم که اجازۀ هیچگونه نقد جدی به هیچ رسانه غیرحاکمیتی نمی‌دهیم و مردم اجازه ابراز هیچگونه اعتراضی در هیچ موضوعی و در هیچ زمان و مکانی ندارند، و اگر این مردم معترض به خیابان‌ها آمده و اعتراض بعضا خشم‌آلود خود را بروز دهند، باید منتظر گلوله‌های ما باشند!"

"ما خواهان اعلام آمار واقعی قربانیان و بازداشت‌شدگان، بدون فرافکنی‌ها و اجبار خانواده‌های آنان به سکوت، انکار و یا تحریف حضور بستگانشان، بصورت رسمی هستیم."

فعالان اصولگرا و "عدالتخواه" گفته‌اند "از سر خیرخواهی" انتقادهایشان را با آیت‌الله خامنه‌ای در میان گذاشته‌اند و هشدار داده‌اند "آیا نمی‌توان دید که این فرجام، اضمحلال نظام و رویگردانی کثیری از مردم از دین و حکمرانی دینی است؟ آیا براستی از عمق، میزان و ابعاد نارضایتی بسیار گسترده و فزاینده‌ فعلی مردم از بسیاری از نهادهای حکومتی و حاکمان و مقامات نظام اطلاع داریم؟"

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بي بي سي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.