رفتن به محتوای اصلی

میانجی‌گری ۱۶ کشور برای جلوگیری از اقدام ایران علیه آمریکا
05.01.2020 - 15:51

 «احمدرضا پوردستان»، رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادعایی عجیب گفت: «بعد از ترور سردار سلیمانی آمریکایی‌ها ۱۶ کشور را واسطه قرار دادند تا ایرانی‌ها کاری نکنند یا اگر کاری هم‌ می‌کنند یکی از سران آمریکا را ترور کنند.»

این مقام ارتشی البته توضیح بیشتری درباره واسطه‌گری این شانزده کشور نداده است و نگفته که کدام کشورها از طرف آمریکا مامور به به این کار شدند.

در روزهای گذشته البته خبرهایی از تماس تلفنی وزیر امور خارجه ایران با چند تن از هم‌تایانش در برخی از کشورها به گوش رسید. ظریف با وزیر خارجه روسیه، چین و تاجیکستان درباره کشته شدن قاسم سلیمانی صحبت کرده بود.

حسن روحانی، رئيس‌جمهور ایران هم در تماس تلفنی با رئيس‌جمهور ترکیه گفته بود که «حکومت ایران در برابر کشته‌شدن قاسم سلیمانی سکوت نخواهد کرد چرا که ممکن است جسارت آمریکا بیشتر شود و این اقدام را در کشورهای دیگر هم انجام دهد».

به گزارش خبرگزاری فارس «احمدرضا پوردستان» رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم یادبود قاسم سلیمانی با طرح این ادعا که «آمریکایی‌ها جهت ناامن کردن منطقه ۷ تریلیون دلار هزینه کردند» گفت: «سردار سلیمانی همه این نقشه‌های آمریکا را از بین برده بود.»

به گفته «احمدرضا پوردستان» پس از ترور قاسم سلیمانی «بیش از ۵۰ میلیون قاسم سلیمانی در کشور رشد کرد و به وجود آمد».

به گفته این مقام ارتشی «ترور سردار سلیمانی برای کشور بسیار سخت بود ولی شک نکنید خون حاج قاسم سلیمانی پایمال نخواهد شد و به شدت به اقدام آمریکایی پاسخ خواهیم داد».

این در حالی‌ست که «سرلشکر موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، پیامی صادر کرد و در این پیام تاکید کرد که «این حمله تروریستی و ددمنشانه آمریکای جنایتکار که نشانه ای بارز از خوی تروریستی دولت آمریکا است بدون پاسخ نخواهد ماند».

واکنش‌ها به ترور قاسم سلیمانی نه تنها در میان مقامات ایرانی که از زبان دیگر شیعیان منطقه نیز شدت گرفته است؛ به گزارش فارس، «آیت الله شیخ عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین که در شهر «قم» به سر می‌برد با اشاره به ترور قاسم سلیمانی گفت: «جهان باید بداند که آمریکا به عنوان عامل بسیاری از جنایت‌ها در سطح جهان و به ویژه ترور شهدای اخیر مقاومت، دولتی است که بر پایه تجاوز بنا شده و در صدد است تا با همه ادیان الهی، اخلاق و ارزش ها مبارزه کند و آنان را هدف سیاست های شوم خود قرار دهد.»

واکنش‌ها از سوی شیعیان دیگر کشورهای منطقه در حالی‌ست که جمهوری اسلامی سعی دارد ترور فرمانده سپاه قدس را به ماجرایی وسیع‌تر از یک ماجرای داخلی و در نهایت رویارویی ایران و آمریکا تبدیل کند و برخی از حملات نیروهای شبه نظامی شیعه در منطقه را مستقیما به گردن نگیرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایندیپندنت فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.