رفتن به محتوای اصلی

پشت پرده طرح كشتن قاسم سلیمانی توسط بريتانيا
06.01.2020 - 15:44

الشرق الاوسط - روزنامه تلگراف چاپ انگلیس گفت که طرح كشتن قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس توسط کماندوهای ویژه بريتانيا در سال ۲۰۰۷ توسط دیوید میلیبند وزیر امور خارجه سابق این کشور متوقف شد.

این روزنامه روز جمعه (۳ ژانویه) نوشت «یک مقام ارشد نظامی انگلیس که در آن زمان در شهر بصره بود جزئیات عملیات را بازگو کرد. او گفت این عملیات در پاسخ به حمایت سلیمانی از حمله گروه های شبه نظامی هوادار ایران در عراق به نیروهای بريتانيا طرح ریزی شد».

حمله شبه نظامیان هوادار ایران در عراق به نیروهای بريتانيا منجر به کشته و زخمی شدن چندین نظامی این کشور شد. این روزنامه افزود «۱۷۹ نفر از نظامیان انگلیس پس از حضور در عراق از ۲۰۰۳ -حمله آمریکا به عراق- تا ۲۰۱۱ کشته شدند».

تلگراف افزود «نیروهای بريتانيا در بخش های شیعه نشین در جنوب عراق مستقر بودند. این مناطق بر خلاف استان های سنی نشین آرام بودند. اما نیروهای آمریکایی با شورش گسترده گروه های مسلح از جمله گروه «القاعده» مواجه شدند. «جیش المهدی» به رهبری مقتدی صدر روحانی شیعه نیز در حمله به نظامیان آمریکایی و نیز بریتانیایی شرکت کردند و همین منجر به بدتر شدن اوضاع برای نیروهای انگلیسی شد».

یک منبع آگاه به تلگراف گفت «وزیر امور خارجه پیشین بریتانیا نگذاشت طرح ترور سلیمانی اجرا شود. او گفت که خواهان گفتگو با ایرانی هاست و نه کشتن آنها. طرح ترور سلیمانی به دلیل حساسیت لندن به عملیات تصفیه اجرا نشد».

گفتنی است که سلیمانی و ابو مهدی المهندس معاون رییس حشد شعبی و دستیار بارز سلیمانی در عراق روز جمعه (۳ ژانویه) در یک حمله هوایی آمریکا کشته شدند.

پرزیدنت دونالد ترامپ گفت «به تروریست هایی که منافع واشنگتن را تهدید می کنند می گویم شما را پیدا می کنیم و می کشیم».

او افزود «آمریکا به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست». از سوی دیگر ایران گفت انتقام سختی خواهد گرفت. حکومت سه روز عزای عمومی برای سلیمانی اعلام کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.