رفتن به محتوای اصلی

واکنش فرح پهلوی به سخنان ترامپ درباره حمله احتمالی به اماکن فرهنگی ایران
07.01.2020 - 09:27

شهبانو فرح پهلوی در پیامی که در اختیار رادیو فردا گذاشت به تهدید رئیس جمهور آمریکا مبنی بر هدف قرار دادن احتمالی اماکن فرهنگی ایران واکنش نشان داد.

شهبانو فرح پهلوی در پیام خود با عنوان «حمله به آثار فرهنگی ایران» گفته است: «آثار فرهنگی ملت‌ها، متعلق به تاریخ و فرهنگ بشری است، به ویژه فرهنگ و هنر چندهزار ساله ایران که نخستین اعلامیه حقوق بشر را در منشور کوروش بزرگ به جهانیان عرضه کرده است».

وی اضافه کرده است: «فرهنگ باستانی ایران با مسالمت و مدارای ذاتی خود توانسته از تونل‌های تاریک زمان بگذرد و بی‌توجه به اختلاف سیاسی دولت‌ها از دیروزهای دور به امروز منتقل گردد».

شهبانو فرح پهلوی در ادامه گفته است که «متاسفانه جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته آسیب‌های جدی به میراث فرهنگی ایران وارد کرده است».

وی تاکید کرده است: «در این سال‌های سیاه، ملت بزرگ ایران با چراغ تاریخ و فرهنگ باستانی خود خواستار صلح، آرامش و آزادی بوده است. با تکیه بر این خواست ملی و حفظ و حراست آثار فرهنگی ایران است که رهبران سیاسی جهان می‌توانند، دوستی و همبستگی ملت ایران را با خود داشته باشند».

آخرین شهبانوی ایران در پایان پیام خود تاکید کرده است: «امیدوارم که میهن محبوب ما جایگاه شایسته خود را در خانواده بزرگ جهانی بازیابد».

رئیس جمهور آمریکا روز ۱۴ دی ماه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته بود «بگذارید این به‌عنوان یک هشدار عمل کند، اگر ایران به آمریکایی‌ها یا منافع آمریکا حمله‌ای بکند، ما ۵۲ سایت ایران را (نمادی از ۵۲ آمریکایی که ایران سال‌ها پیش گروگان گرفته بود)، هدف قرار می‌دهیم، برخی از آن‌ها در سطح بسیار بالا، و مهم برای ایران، و فرهنگ ایران، و به آن اهداف، و خود ایران، ضربه‌ای خیلی سریع و خیلی سخت خواهد خورد. ایالات متحده، خواهان تهدید بیشتری نیست!».

مطرح شدن موضوع حمله احتمالی ایالات متحده به اماکن فرهنگی، واکنش‌هایی را همراه آورد، از جمله شماری از قانون‌گذاران کنگره آمریکا اظهار کرده‌اند که حمله به اماکن فرهنگی یک کشور به‌مانند دست‌زدن به «جنایت جنگی» است.

 

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در جمع خبرنگاران بار دیگر موضوع حمله احتمالی کشورش به اماکن و نقاط فرهنگی ایران، در صورت واکنش تهران به کشته‌شدن قاسم سلیمانی را، مطرح کرده و پرسیده چرا آمریکا نباید اجازه چنین اقدامی را داشته باشد.

روز دوشنبه دیده‌بان حقوق بشر نیز گفت تهدید علنی رئیس‌جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ، برای حمله به اماکن مهم فرهنگی ایران، در صورت اجرا، «جنایت جنگی» خواهد بود.

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای نوشت که «دولت آمریکا باید فوراً تصریح کند که ایالات متحده همیشه و در همه حال قوانین جنگ را رعایت خواهد کرد.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.