رفتن به محتوای اصلی

حمله موشکی سپاه به دو پایگاه آمریکایی‌ها در عراق؛ ترامپ: همه چیز خوب است
08.01.2020 - 05:26

بنابه گزارش ها پایگاه دوم که هدف حمله قرار گرفته در نزدیکی فرودگاه اربیل قرار دارد.

شبکه‌های خبری سی‌ان‌ان و فاکس نیوز آمریکا به نقل از منابع خود گزارش داده‌اند که در این حملات سربازان آمریکایی کشته نشده اند. این رسانه‌ها از زخمی شدن چند عراقی در این حملات گزارش داده‌اند. این گزارش‌ها رسما تایید نشده است.

جاناتان هافمن از مقام های وزارت دفاع آمریکا در بیانیه ای گفت: "تقریبا ساعت ۵:۳۰ به وقت شرق آمریکا در روز ۷ ژانویه، ایران بیش از ده موشک بالستیک علیه نیروهای ارتش آمریکا و نیروهای ائتلاف در عراق شلیک کرد. روشن است که این موشک ها از ایران شلیک شده و حداقل دو پایگاه نظامی عراق که میزبان ارتش آمریکا و خدمه ائتلاف در عین الاسد است را هدف گرفته."

پنتاگون گفت برای ارزیابی خسارات حمله تلاش می کند.

ساعاتی پس از این حمله استفانی گریشام سخنگوی کاخ سفید گفت که مقام های ارشد دولت که به کاخ سفید رفته بودند اکنون آنجا را ترک کرده اند و آقای ترامپ امشب سخنرانی نخواهد کرد.

او ساعاتی پیشتر با انتشار خبر حمله گفته بود: "ما از گزارش های حملات به مراکز آمریکا در عراق آگاهیم. رئیس جمهور در جریان قرار گرفته و از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارد و درحال مشورت با تیم شورای امنیت ملی است."

گزارش می شد که وزیر دفاع آمریکا مارک اسپر و مایک پومپئو وزیر خارجه به کاخ سفید رفته بودند.

دونالد ترامپ نزدیک ساعت ده شب به وقت واشنگتن در توییتی نوشت: "همه چیز خوب است! موشک هایی از ایران به دو پایگاه نظامی در عراق شلیک شد. ارزیابی ها از آمار کشته ها و زخمی ها و خسارات این حمله هم اکنون در جریان است. تا به حال همه چیز خوب بوده! ما به فاصله زیاد مجهز به قوی ترین و بهترین ارتش جهان هستیم! من فردا صبح بیانیه ای می دهم."

دقایقی پیش از او محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در توییتی نوشت: "ایران در دفاع از خود و براساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل اقدامی مناسب را به انجام رساند، علیه پایگاهی که حمله بزدلانه علیه شهروندان و مقام های ارشد ما از آن انجام شده بود. ما دنبال تشدید تنش یا جنگ نیستیم، اما در مقابل هر تجاوزی از خود دفاع می کنیم."

روز سه شنبه مراسم عزاداری نهایی و خاکسپاری قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در شهر کرمان انجام شد. او صبح جمعه در حمله موشکی پهپاد آمریکایی در بغداد کشته شده بود.

ایران قول انتقام از کشته شدن او را داده بود.

در بیانیه "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" درباره حمله سه شنبه شب آمده است: "زمان تحقق وعده صادق فرارسید و به اذن خداوند متعال بامداد امروز در پاسخ به عملیات جنایتکارانه و تروریستی نیروهای متجاوز آمریکایی و انتقام ترور ناجوانمردانه و شهادت مظلومانه فرمانده قهرمان و فداکار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سردار پرافتخار سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش، رزمندگان شجاع نیروی هوافضای سپاه طی عملیاتی موفق به نام عملیات شهید سلیمانی، با رمز مقدس یا زهرا(س) با شلیک ده‌ها موشک فروند زمین به زمین، پایگاه هوایی اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به عین‌الاسد را در هم کوبیدند. که جزئیات آن متعاقباً به استحضار ملت شریف ایران و آزادگان جهان اسلام خواهد رسید."

سپاه افزود: "به شیطان بزرگ، رژیم صفاک و مستکبر آمریکا هشدار می دهیم هر شرارت مجدد و یا تحرک و تجاوز دیگر با پاسخ‌های دردناک‌تر و کوبنده‌تری مواجه خواهد شد."



مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا در ماه نوامبر از پایگاه عین الاسد بازدید کرده بودحق نشر عکسREUTERSImage captionمایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا در ماه نوامبر از پایگاه عین الاسد بازدید کرده بود

سپاه همچنین نوشت: "به دولت‌های متحد آمریکا که پایگاه‌های خود را در اختیار ارتش تروریستی این کشور قرار داده‌اند اخطار داده می‌شود هر سرزمینی، به هر ترتیب مبدأ اقدامات خصمانه و تجاوزگرانه علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد، هدف قرار خواهد گرفت. به هیچ وجه رژیم صهیونیستی را در این جنایات جدای از رژیم جنایتکار آمریکا نمی‌دانیم."

در پایان این بیانیه آمده است: "به مردم آمریکا توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از خسارت‌های بیشتر، سربازان آمریکایی را از منطقه فراخوانده و اجازه ندهند با نفرت افزایی روزافزون رژیم ضدمردمی حاکم بر ایالات متحده جان نظامیان آن کشور بیش از این به خطر افتد."

در خلال تحولات صبح چهارشنبه سازمان هوانوردی فدرال آمریکا در بیانیه ای گفت که پرواز هواپیماهای غیرنظامی این کشور در آسمان عراق، ایران و آب های خلیج فارس و خلیج عمان را ممنوع کرده است.

بگذر از پست توییتر شماره از @JZarif

Javad Zarif
 

✔@JZarif

 
 

Iran took & concluded proportionate measures in self-defense under Article 51 of UN Charter targeting base from which cowardly armed attack against our citizens & senior officials were launched.

We do not seek escalation or war, but will defend ourselves against any aggression.

 
 
۱۴٫۴ هزار نفر دارند درباره این صحبت می‌کنند
 

پایان پست توییتر شماره از @JZarif

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به این تحولات در توییتی نوشت: "در پی بمباران محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق از نزدیک اوضاع را دنبال می کنم. ما باید از ایمنی خدمه نظامی آمریکا اطمینان حاصل کنیم، از جمله به تحریک های بی دلیل از سوی دولت (ترامپ) پایان دهیم و از ایران بخواهیم به خشونت پایان دهد. آمریکا و جهان تحمل یک جنگ دیگر را ندارد."

در بیانیه وزارت دفاع آمریکا آمده است: "در روزهای اخیر در واکنش به تهدیدها و اقدامات ایران، وزارت دفاع تدابیر مناسب را برای حفاظت از خدمه نظامی آمریکا و شرکایش اتخاذ کرده است. این پایگاه ها به دلیل وجود نشانه هایی حاکی از اینکه رژیم ایران برای حمله به نیروهای ما و منافع ما در منطقه برنامه ریز می کند در حالت آماده باش کامل بوده اند."

پنتاگون گفت با توجه به تحولات سریع امشب به تدریج اطلاعات بیشتری ارائه خواهد کرد.

به گزارش رسانه‌های ایران در حمله سپاه به پایگاه‌های آمریکایی در عراق از موشک قیام استفاده شده است. پیشتر این موشک در حمله به داعش در خاک سوریه هم به کارگرفته شده بود.



تشییع قاسم سلیمانی در کرمانحق نشر عکسAFPImage captionدر مراسم سه شنبه در کرمان تعدادی از تشییع کنندگان در کرمان کشته و زخمی شدند

دفاع ترامپ از هدف گرفتن سلیمانی

دونالد ترامپ پیشتر در روز سه شنبه در کاخ سفید قویا از حمله برای کشتن قاسم سلیمانی دفاع کرده بود: "او یک هیولا بود. و دیگر نیست چون مرده. او برای حمله ای بزرگ و شدید علیه ما برنامه ریزی می کرد. فکر نمی کنم کسی بتواند در این مورد اعتراض کند."

آقای ترامپ گفت که قاسم سلیمانی "با رهبر حزب الله سفر می کرد" و "کشتن او جان خیلی ها را نجات داد."

او به ابومهدی مهندس فرمانده گروه کتائب حزب الله عراق اشاره داشت که در حمله جمعه در کنار آقای سلیمانی و چند نفر دیگر کشته شد.

او که قبلا قول داده بود در صورت اقدام تلافی جویانه ایران "به شدت و سرعت" به ۵۲ نقطه در این کشور از جمله مراکز فرهنگی ایران حمله کند، در مورد "مراکز فرهنگی" هم صحبت کرد.

سازمان ملل متحد و حتی بعضی از دستیاران ارشد او پذیرفتند که این کار ناقض قوانینی بین المللی خواهد بود که آمریکا امضا کرده، و سایرین چنین کاری را جنایت جنگی دانستند.

آقای ترامپ گفت که "براساس قوانین مختلف" آمریکا نباید مراکز فرهنگی را هدف بگیرد: "می دانید، اگر قانون چنین می گوید، من مایلم از آن اطاعت کنم."

با این حال او اضافه کرد: "اما فکرش را بکنید. آنها مردم ما را می کشند، منفجرشان می کنند و آن وقت ما باید در قبال مراکز فرهنگی آنها درست رفتار کنیم. خیلی خوب. قبول می کنم. ولی این را بگویم که اگر ایران کاری که نباید بکند تبعاتش را خواهد دید."

او در مورد عراق گفت که مایل است در مقطعی نیروهای آمریکایی را خارج کند اما "الان وقت مناسبی نیست."

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.