رفتن به محتوای اصلی

حمله موشکی ایران؛ آیا بحران به پایان رسیده؟
08.01.2020 - 21:22

با توجه به اهمیت قاسم سلیمانی و احساسات برانگیخته شده مردم ایران در پی کشته شدن او، حملات موشکی ایران علیه پایگاه‌های آمریکا در عراق پاسخی ملایم به حساب می‌آید. ایران می‌گوید که این حمله تلفات قابل‌توجهی از نیروهای آمریکایی را در پی داشته اما به نظر نمی‌رسد که واقعا اینطور باشد.

آمریکا می‌گوید که رادارهایش در مورد این حملات هشدار داده بودند و به نظر می‌رسد موشک‌های ایران در مکان‌هایی که هیچ نیروی آمریکایی در آنجا حضور نداشته، فرود آمده‌اند.

حالا این سوال مطرح است که بعد از این چه خواهد شد. آیا این پایان اقدامات تلافی جویانه ایران است؟ تنها زمان می‌تواند پاسخ به این سوال را روشن کند. هر گونه پاسخ قابل توجه ایران به طور مثال کشتن یک مامور بلندپایه آمریکایی به زمان بیشتر، برنامه‌ریزی دقیق و فرصت مناسب نیاز دارد.

ایران پیش از این گفته که پاسخ به کشتن قاسم سلیمانی از طریق نیروی نظامی این کشور و نه از طریق متحدان یا حملات نیابتی خواهد بود. حالا ایران با حملات موشکی که از داخل خاک خود انجام داد به آنچه که گفته، عمل کرده است.

موضع‌گیری‌های اولیه از سوی تهران و واشنگتن بعد از این حملات موشکی نشانگر کاهش بالقوه تنش است.



توییت اولیه دونالد ترامپ،رئیس جمهوری آمریکا،ملایم و حاکی از نبود تلفات آمریکایی در پی حملات موشکی ایران بود. با وجود همه تهدیدها، سیگنال‌هایی که از طرف ایران داده می‌شود، می‌تواند نشانگر این باشد که حالا فرصتی برای دو طرف است که کمی مکث کنند و نفسی تازه کنند. حالا مشخص است که نه ایران و نه آمریکا با وجود همه حملات لفظی خواهان گسترش درگیری‌ها نیستند.

در نتیجه حالا این می‌تواند فرصتی برای کاهش تنش‌ها باشد.اما در کل وقایع اخیر، جهشی خطرناک در رقابت آشکار میان ایران و آمریکا بر سر نفوذ منطقه‌ای‌شان است.احتمال کمی نسبت به تغییر سیاست ایران وجود دارد. ایران همچنان در تلاش برای دستیابی به اهداف منطقه‌ای خود از جمله خروج نیروهای آمریکایی از عراق است.

کشته شدن سلیمانی موضع آمریکا را در منطقه ضعیف کرده است. مقام‌های آمریکا مصرانه می‌گویند که آنها نه اشتیاقی و نه دلیلی برای بیرون کشیدن نیروهایشان از عراق ندارند.

پارلمان عراق خواستار خروج نیروهای آمریکا از عراق شده است اما این رای پارلمان عراق وزنی ندارد. مشکلات سیاسی جاری عراق به این معنی است که هرگونه تصمیم رسمی در مورد آینده حضور آمریکا ممکن است به مدت زمان بیشتری نیاز داشته باشد. اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند که موضع واشنگتن در عراق نسبت به چند هفته پیش ضعیف‌تر است.

همچنین مهم است به خاطر داشته باشیم که پیش زمینه این رویارویی مستقیم میان تهران و واشنگتن، تلاش چندین ساله ایران برای مهار فعالیت‌های آمریکا در منطقه بوده است.

در واقع حمله راکتی از طرف شبه‌نظامیان شیعه طرفدار ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق بود که زمینه بحران اخیر را فراهم کرد. این مساله حالا یک رشته از سوال‌ها را برانگیخته است.

آیا آمریکا با کشتن ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، اقدامات بازدارنده‌اش را تثبیت کرده است. آیا ایران درصدد بر خواهد آمد تا متحدانش در منطقه را وادار کند که از حملات بیشتر علیه پایگاه‌های آمریکا یا منافع آن دست بردارند و اگر ایران این کار را نکند آیا این حملات مثل قبل از سرگرفته خواهد شد. واکنش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، به این حملات احتمالی چه خواهد بود؟

اما آیا بحران به پایان رسیده؟ این (حمله موشکی ایران ) می‌تواند پایان یک واقعه به‌ویژه خطرناک باشد اما در عین حال تنش تلخ منطقه‌ای و رقابت‌های استراتژیک باقی می‌ماند و کشته شدن ژنرال سلیمانی بر تعاملات میان آمریکا و ایران تا چند سال آینده سایه خواهد انداخت.

حمله موشکی ایران

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.