رفتن به محتوای اصلی

شلوغی بازار دلالان دلار فردوسی
09.01.2020 - 00:30

تعداد حضور دلالان ارزی در روزهای پایانی هفته با اولین روز هفته قابل مقایسه نیست و تعداد آنها چندبرابر است. نه تنها تعداد انها بیشتر شده، بلکه میزان رغبت آنها هم برای فروش دلار افزایش یافته است. بخش‌هایی از پیادرو خیابان فردوسی را گرفته‌اند و رفت و آمد را سخت کرده‌اند. صدای انها مدام از گوشه و کنار خیابان به گوش می‌رسد که مدام می‌گویند «دلار دلار»

دلار امروز چهارشنبه، پس از گذشت پنجمین روز از ترور سردار سلیمانی و در روز حمله موشکی ایران به دو پایگاه نظامی آمریکایی در عراق، بازار دلار در کانال صعودی قرار دارد. پس از کاهش شدید شاخص بازار بورس و افت شدید حجم معاملات، هیجان برای خرید دلار در بازار ارز مشهود است.

به گزارش انصاف نیوز، تعداد دلالان ارزی در میدان و خیابان فردوسی نسبت به اولین روز هفته چشمگیر است و آنها از اولین صرافی تجمع کرده‌اند. دلالان ارزی بر خلاف اولین روز هفته که علاقه‌ی چندانی برای خرید و فروش دلار نداشتند، علاقه‌ی زیادی به فروش دلار دارند. این رفتار از صحبت‌هایشان با یکدیگر مشخص است و هرکدام از تعداد دلار فروخته شده خودش می‌گوید.

دلالان هر عابر پیاده‌ را به عنوان مشتری درنظر می‌گیرند و کلمه دلار را چندین پار تکرار می‌کنند اما از تعداد زیاد مشتریان در بازار این رفتار منطقی به نظر می‌رسد. در مدت زمان حضور خبرنگار انصاف نیوز در خیابان فردوسی، به طور میانگین در هر صرافی ۳ یا ۴ مشتری حضور دارند. جلوی صرافی بانک شهر، یعنی یکی از صرافی‌های بزرگ این خیابان ۱۳ نفر ایستاده‌اند تا دلار بخرند. دلالی به آنها می‌گوید اینجا ایستادن بیهوده است و بهتر است وقت خودشان را تلف نکنند.

قیمت فروش دلار در تابلو صرافی‌ها در کانال ۱۳۶۵۰ تا ۱۳۸۰۰ تومان و قیمت خرید هم از ۱۳۵۰۰ تا ۱۳۷۰۰ تومان نوسان دارد. قیمت فروش دلار آبی در بین ارزی از ۱۴۲۰۰ تومان شروع می‌شود و درصورت اطمینان خرید دلار از سوی مشتری، دلالان حاضر به فروش با قیمت کمتری هستند. ۶ صرافی هم تابلو قیمت خود را خاموش کرده‌اند.

تعداد زیادی از دلالان ارزی از میدان فردوسی تا تقاطع خیابان تقوی حضور دارند. محلی که دلالان ارزی این خیابان می‌گویند، گل درشت‌ها آنجا هستند و توانایی خرید و فروش دلار به تعداد زیاد را دارند. تعداد آنها خیلی زیاد و حدود ۴۰ نفری می‌شوند . بر خلاف اول هفته، بسیار هماهنگ هستند و قیمت پیشنهادی اولیه‌ی آنها ۱۰ تا ۲۰ تومان تفاوت دارد.

در آن طرف خیابان درست مقابل محلی که دلالان ارزی گل‌درشت حضور دارند، تعداد زیادی پشت درهای بسته صرافی ملی و بانک ملت نشسته‌اند تا شاید فرصتی برای خرید دلار داشته باشند که تعداد آنها حدود ۶۰ نفر است.

اگرچه به نظر می‌رسد قیمت پیشنهادی برای فروش دلار از سوی دلالان ارزی یکسان است و در نگاه اول قیمت پیشنهادی تفاوت چندانی ندارد، اما با چانه‌ زدن برای قیمت و پافشاری، قیمت دلار شاید تا حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ تومان ارزا‌ن‌تر شود.

صف‌های طولانی تنها مختص به سه صرافی بزرگ این خیابان نیست، حدود ۱۲ نفر جلو چهارمین صرافی بزرگ این خیابان یعنی صرافی بانک پارسیان ایستاده‌اند تا شاید فرصتی برای خرید دلار داشته باشند. درهای این صرافی مثل سه صرافی بزرگ خیابان فردوسی یعنی ملی، ملت و بانک شهر بسته است.

یکی از دلالان ارزی این خیابان می‌گوید، حجم معاملات امروز زیاد بود و کسانی که عصر برای خرید دلار به فردوسی آمده‌اند، نمی‌توانند دلار بخرند. او می‌گوید بیشتر دلارهایمان را فروخته‌ایم و تعداد محدودی هستند که دلار برای فروش دارند.

حرف دلال ارزی فقط یک ادعا بود و کمی آن طرف‌تر یکی از دلالان به مردی می‌گوید هرچقدر دلار بخواهد برای فروش دارد. هرچه به چهارراه استانبول نزدیک‌تر می‌شوم، تعداد دلارهای موجود در دست دلالان و رغبت برای فروش دلار در بین آنها بیشتر می‌شود. از یکی از دلالان می‌پرسم که آیا زمان مناسبی برای خرید دلار است؟ او در پاسخ می‌گوید دلار گران‌تر می‌شود و بهترین فقط همین امروز است.

یکی از دلالان چهارراه استانبول، قیمت پیشنهادی برای فروش دلار ۱۴۲۰۰ می‌دهد و می‌گوید این مبلغ هیچ ارتباطی با تعداد خرید دلار ندارد. به این دلال ارزی می‌گویم ۱۵۰۰ دلار آبی می‌خواهم و کمی بالاتر از چهارراه حاضر به فروش دلار به قیمت ۱۴۱۰۰ تومان بودند. این دلال حاضر به فروش نیست. دوباره به سمت میدان برمی‌گردم، مسافت تقریبا زیادی را طی کرده‌ام. یکی از پشت سر صدایم می‌کند و او همان دلالی است که قیمت ۱۴۲۰۰ تومان را پیشنهاد داده بود. او می‌گوید دلار آبی را به قیمت ۱۳۹۸۰ تومان و دلار سفید را ۱۳۹۰۰ تومان می‌فروشد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.