رفتن به محتوای اصلی

عملیات کشتن قاسم سلیمانی با همکاری خبرچین‌های محلی انجام شده است
10.01.2020 - 03:19

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی عراق در گزارشی نوشت که عملیات کشتن قاسم سلیمانی و  ابومهدی المهندس، ، در فرودگاه بین‌المللی بغداد با همیاری شبکه‌ای از خبرچین‌های محلی انجام شده است. به گفته منابع اطلاعاتی مظنونان اصلی چهار تن هستند که همگی دستگیر شده‌اند.

رویترز در گزارش اختصاصی که شامگاه پنج‌شنبه نوزدهم دی‌‌ماه منتشر شد به نقل از منابع خود نوشت که قاسم سلیمانی بنابه‌ملاحظات امنیتی، و به رغم این که هواپیمای خصوصی در اختیارش بوده است، برای جلوگیری از هر گونه حمله هوایی، با هواپیماهای مسافربری تردد داشته است. 

رویترز در ابتدای گزارش خود اشاره کرده است که قاسم سلیمانی در شب حادثه به همراه چهار تن از محافظ خود از نیروهای سپاه پاسداران وارد فرودگاه دمشق شد تا با یک فروند هواپیمای مسافربری ایرباس A320 عازم فرودگاه بین‌المللی بغداد شوند. این هواپیما متعلق به شرکت هوایی سوری «شام وینگز» است. به نوشته رویترز نه قاسم سلیمانی و نه هیچ یک از همراهان او در لیست مسافرهای این پرواز ثبت نشده‌اند.

در ادامه گزارش رویترز اشاره شده است که پس از ورود سلیمانی به فرودگاه بغداد، ابومهدی مهندس، از مقام‌های ارشد حشد شعبی، به استقبال او رفته‌است و آن‌ها به همراه تیم حفاظتی خود سوار دو خودرو زرهی شده‌اند.

بنابر اطلاعاتی که در اختیار رویترز قرار گرفته و پیش‌تر نیز در منابع دیگر منتشر شده است، ابتدا خودرو حامل قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس هدف موشک قرار می‌گیرد و سپس به خودروی محافظان آن‌ها شلیک می‌شود.

رویترز به‌نقل از منابع خود نوشت که پس از انجام عملیات کشتن قاسم سلیمانی، فرودگاه بین‌المللی بغداد بسته می‌شود و نیروهای امنیتی عراق بلافاصله بازجویی از کارمندان و مسئولان فرودگاه را آغاز می‌کنند.

 به‌گفته منابع رویترز، نیروهای امنیتی بعد از بستن فرودگاه، از خروج پرسنل امنیتی فرودگاه، نیروهای پلیس و افسران گذرنامه و… جلوگیری می‌کنند. به گفته منابع اطلاعاتی رویترز، بازجویی از برخی از این افراد تا ۲۴ ساعت طول کشیده است.

به‌نوشته رویترز، نخستین اطلاعاتی از سفر سلیمانی به بغداد، از فرودگاه دمشق درز کرده است.خبرچین‌ها در فرودگاه بغداد مسئول ره‌گیری او بوده‌اند.

مسئولیت انجام این تحقیقات امنیتی-اطلاعاتی به فالح الفیاض مشاور امنیت ملی عراق واگذار شده است که از چهره‌های نزدیک به شبه‌نظامیان شیعی مورد حمایت ایران در عراق است.

به گفته منابع اطلاعاتی رویترز، علاوه بر دستگاه‌های اطلاعات عراق، نیروهای امنیتی سوری نیز تحقیقاتی را در زمینه چگونگی اجرای عملیات نظامی آمریکا در فرودگاه بغداد آغاز کرده‌اند.

به گزارش رویترز، مقام‌های وزارت دفاع آمریکا در خصوص این که آیا خبرچین‌هایی با عملیات کشتن قاسم سلیمانی در بغداد همکاری داشته‌اند یا خیر؟ سکوت کرده‌اند. با این حال رویترز به‌نقل از چند مقام آمریکایی، به‌شرط محفوظ بودن نام‌ها، نوشت که ایالات متحده از روزها پیش رفت‌وآمدهای قاسم سلیمانی را از نزدیک دنبال می‌کرده‌ است.

پیشتر برایان هوک، رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، گفته بود کشورهایی در عملیات کشتن قاسم سلیمانی با ایالات متحده همکاری کرده‌اند اما او نمی‌تواند اطلاعات بیشتری در اختیار بگذارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایران اینترنشنال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.