رفتن به محتوای اصلی

اعتراض‌ها به خیابان آزادی کشیده شد
12.01.2020 - 16:57

گسترش اعتراض‌های دانشجویی در ایران

 

افزایش جمعیت معترضان درمیدان آزادی و شلیک گاز اشک‌آور

یک از حاضران در میدان آزادی تهران درباره تجمع اعتراضی به بی‌بی‌سی فارسی گفت "جمعیت در میدان آزادی زیاد است. مردم گروه گروه جمع می‌شوند شعار می‌دهند و پلیس با گاز اشک آور و تیرهوایی متفرقشان می‌کند."

ویدیوهایی که به بی‌بی‌سی رسیده نشان می‌دهد معترضان علیه رهبر ایران و سپاه پاسداران شعار می‌‌دهند.

 

برگزار شد.

روز یکشنبه تجمع‌هایی در تقاطع خیابان‌های آزادی و استاد معین، خیابان جناح و مقابل دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.

«ننگ ما، ننگ ما، رهبر الدنگ ما» از جمله شعارهای معترضان در این تجمع بود. در همین حال فیلم‌هایی نیز از حمله ماموران امنیتی به معترضان در تهران منتشر شده است.

شبکه حقوق بشر کردستان نیز خبر داد که نیروهای امنیتی به معترضان در سنندج حمله کرده‌اند. بر اساس این گزارش معترضان شعار «نان، کار، آزادی، حکومت شورایی» سر می‌دادند.

روز شنبه نیز تجمع‌های اعتراضی در مقابل دانشگاه‌های امیر کبیر، تهران و شریف برگزار شده 



ننگ ما ننگ ما رهبر الدنگ ما

 

Eingebettetes Video

 

 

رادیو بین المللی فرانسه - عرصه اعتماد میان مردم و حاکمان فرو ریخته است و در همین حال، بار دیگر شاهد فروریختن دیوارهای ترس در ایران هستیم. هزاران نفر از مردم ایران، عمدتاً دانشجویان در عصر و شامگاه روز شنبه ۲١ دی در تهران، اصفهان، شیراز، رشت، کرمان، همدان، بروجرد و برخی دیگر از شهرهای ایران در اعتراض به پنهان کاری و لاپوشانی مقامات حکومت اسلامی در حادثه شلیک موشک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراینی تجمع کردند. موج تازه اعتراضات در ایران با شعارهای ساختار شکنی علیه رهبر نظام اسلامی، مقامات رژیم و سپاه پاسداران همراه بود. امروز، حضور سنگین نیروهای امنیتی در مرکز شهر تهران برای مقابله با تجمع‌های اعتراضی مشاهده می شود و فضای سنگین امنیتی در پایتخت ایران محسوس است. با این وجود، انتشار ویدیوهایی در شبکه های اجتماعی از تجمع اعتراضی در دانشگاه بهشتی و علامه طباطبایی تهران، دانشگاه پردیس کرج و دانشگاه صنعتی اصفهان گزارش می دهند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا نیز گزارش داد که مراسم یادبود قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی امروز، یکشنبه با اعتراضات دانشجویان نسبت به سهل انگاری مسئولان مربوطه و وقوع این حادثه، ادامه دارد.

علیرضا دشتابی، مدیر رسانه دانشجویی دانشگاه بهشتی به ایسنا گفته است که حدود ۷۰۰ تا هزار دانشجو امروز در تجمع این دانشگاه شرکت کردند و "خواسته دانشجویان در تجمع امروز این بود که چرا مسئولان از همان ابتدا علت سانحه غم‌انگیز سقوط هواپیمای اوکراینی را اعلام نکردند و دانشجویان از این موضوع ناراحت بودند."

تجمع اعتراضی دانشجویان که از عصر دیروز آغاز شد، با پیوستن مردم به این اعتراضات در شامگاه شنبه بزرگتر شد و در برخی از مناطق تهران، از جمله چهار راه حافظ به خیابان های اطراف کشیده شد. ماموران امنیتی در مقابل دانشگاه امیرکبیر با تاریک شدن هوا، برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کردند.

شعارهای دیروز دانشجویان و مردم ساختارحکومت اسلامی را نشانه گرفته بود. شعارهایی از جمله: "این همه سال خیانت، مرگ بر ولایت"، "فرمانده کل قوا، استعفا استعفا"، "به من نگو فتنه گر، فتنه تویی"، سپاهی حیا کن، مملکت رو رها کن"، ... در نوع خود در تاریخ ۴۰ ساله جمهوری اسلامی کم سابقه بوده است.

رخشان بنی اعتماد، کارگردان سینما که دیروز به یاد جانباختگان سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی فراخوان تجمع در روز یکشنبه ۲۲ دی داده بود، این در خواست را پس گرفت.

وی در حساب کاربری خود در توئیتر و اینستاگرام نوشت: "دعوت هنرمندان به عزاداری برای جگر گوشه‌هامان که قرار بود فردا، یکشنبه ۲۲ دی‌ماه در میادین آزادی شهرهای ایران برگزار شود؛ با هشدار جدی نهادهای امنیتی مواجه شد... برای پیش‌گیری از هر بهانه‌جویی و برای حفظ امنیت و جان مردم داغدار، دعوت اینجانب لغوشده اعلام می‌گردد."

این موضوع نشانگر تدابیر سخت امنیتی نظام اسلامی برای مقابله با ابراز اعتراضات صلح جویانه طبقات مختف مردم ایران است.

ولی آنچه در ماجرای اخیر هواپیمای اوکراینی فرو ریخته است، سلب اعتماد گسترده مردم نسبت به گفتمان رژیم حاکم بر ایران است. جعفر محمدی سردبیر سایت عصر ایران روز شنبه در صفحه نخست در این باره نوشت:"اگر سقوط هواپیما، زخم بود، کتمان حقیقت و دروغ، نمک بر زخم است. آدمی احساس می کند که شعورش نادیده انگاشته شده است؛ خاصه آن که از همان لحظه اول می دانستند چه اتفاقی افتاده است ولی چند شب و روز اطلاعات غلط به مردم ایران و جهان دادند... اگر به هواپیمای اوکراینی یک موشک شلیک شده، قبل از آن، هزاران موشک به اعتماد مردم شلیک شده است بدان حد که الان، مردم ایران نه حرف رسانه های ایرانی را باور می کنند و نه به مسوولان اعتماد دارند."

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.