رفتن به محتوای اصلی

آمریکا اروپا را به خاطر مواضعش درباره برجام به اعمال «تعرفه بر خودرو» تهدید کرد
16.01.2020 - 00:13

روزنامه واشینگتن‌پست روز چهارشنبه ۲۵ دی‌ خبر داد آمریکا سه کشور اروپایی عضو برجام را تهدید کرده است اگر ایران را ناقض برجام معرفی نکنند، بر واردات خودرو از این کشورها تعرفه ۲۵ درصدی وضع خواهد کرد.

مقام‌های اروپایی که این خبر را در اختیار واشینگتن‌پست گذاشته‌اند نخواستند که نام‌شان فاش شود.

فرانسه همراه با بریتانیا و آلمان سه‌شنبه هفته جاری اعلام کردند که مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال می‌کنند که می‌تواند در نهایت باعث اعمال دوباره تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران شود.

فعال شدن این مکانیسم به معنی اعلام رسمی نقض برجام توسط ایران است، اما واشنگتن‌پست می‌نویسد معلوم نیست تصمیم اخیرا اعضای اروپایی برجام به خاطر تهدید ترامپ بوده است یا توقف تعهدات عملیاتی برجام توسط جمهوری اسلامی.

ایران هفته گذشته اعلام کرد که اجرای تعهدات عملیاتی خود در رابطه با برجام را متوقف می‌کند.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و تحریم‌های سختی علیه ایران وضع کرد و از اعضای اروپایی برجام نیز خواسته است که از توافق هسته‌ای خارج شوند.

تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات خودرو آمریکا از این سه کشور برای خودروسازان اروپایی بسیار خطرناک است، چرا که ایالات متحده بزرگترین بازار خودرو شرکت‌های اروپایی است.

بر اساس آمارهای کمیسیون اروپا، حدود ۲۹ درصد از صادرات خودروی این قاره در سال ۲۰۱۸ به آمریکا بوده است. ایالات متحده در این سال ۳۷ میلیارد دلار خودرو از اروپا وارد کرده است.

حدود یک‌چهارم کل واردات خودرو آمریکا از اروپا انجام می‌شود و این کشور بازار بسیار مهمی برای خودروسازان اروپایی خصوصا آلمان است.

شرکت‌های اروپایی در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۲۸ میلیارد دلار صادرات خودرو به بازارهای جهانی داشتند که چهار میلیارد دلار کمتر از ۲۰۱۷ بود. سهم آلمان از این بازار ۷۰ میلیارد دلار بوده است.

از سوی دیگر، شرکت‌های اروپایی در سال ۲۰۱۸ از طریق واحدهای تولیدی خود در ایالت‌های مختلف آمریکا، خصوصا کارولینای جنوبی، آلاباما، می‌سی‌سی‌پی و تنسی سه میلیون خودرو تولید کرده‌اند که معادل ۲۷ درصد از کل تولید خودرو آمریکا در همین سال بوده است.

آمریکا قبلا نیز اتحادیه اروپا را به افزایش تعرفه خودروهای وارداتی تهدید کرده بود، اما درخواست داشت که شرایط بهتری برای صادرات آمریکا به این اتحادیه ایجاد کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.