رفتن به محتوای اصلی

درخواست ستاد کل نیروهای مسلح ایران برای ساخت ده پالایشگاه پتروشیمی
19.01.2020 - 05:42

سعید محمد، فرمانده قرارگاه «سازندگی خاتم‌الانبیا» متعلق به سپاه از ورود ستاد کل نیروهای مسلح ایران به حوزه نفت و پتروشیمی خبر داد.

او در گفت‌وگویی که روز شنبه، ۲۸ دی‌ماه، در خبرگزاری فارس منتشر شد گفت: «ده پتروپالایش از سوی ستاد کل نیروهای مسلح به مجموعه نفت پیشنهاد شده است.»

آقای محمد از ده پالایشگاه پتروشیمی که ستاد کل نیروهای مسلح پیشنهاد کرده نامی نبرده، ولی گفته است که باید «تیم مشترکی» بین قرارگاه خاتم و پژوهشگاه نفت وابسته به وزارت نفت تشکیل شود تا «ساختگاه» این ده پالایشگاه تعیین شود.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا همچنین از پیشنهاد تبدیل پالایشگاه آناهیتا در استان کرمانشاه به پالایشگاه پتروشیمی خبر داده و گفت که این مورد جزو «مصوبات سفر» رهبری بوده است.

بحث حضور ستاد کل نیروهای مسلح ایران در حوزه نفت در حالی مطرح می‌شود که پیش از این خبرهایی درباره کاهش حضور نیروهای نظامی ایران در اقتصاد مطرح شده بود.

امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران، در دی‌ماه سال ۹۶ خبر داده بود که رهبر جمهوری اسلامی به ستاد کل نیروهای مسلح ایران مأموریت داده تا نیروهای مسلح از فعالیت‌های اقتصادی «غیرمرتبط خارج شوند».

 

 

بر این اساس به نظر می‌رسد که فعالیت در حوزه نفت و پتروشیمی از نظر رهبر جمهوری اسلامی یا ستاد کل نیروهای مسلح جزو فعالیت‌های اقتصادی «غیرمرتبط» نیست.

آقای محمد همچنین با دفاع از حضور نظامیان در اقتصاد گفت که اصل حرف عدم حضور نیروهای مسلح را «آن طرف‌ آب» مطرح می‌کنند و «پیاده‌نظام‌شان» در داخل به آن دامن می‌زند.

این اظهارنظر در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از چهره‌های سیاسی از جمله احمد توکلی، عضو اصول‌گرایان مجمع تشخیص مصلحت و علی مطهری، نماینده مجلس، از فعالیت‌های اقتصادی نهادهای نظامی به شدت انتقاد کرده‌اند.

به گفته سعید محمد، قرارگاه خاتم‌الانبیا در حال حاضر ۲۸۵ پروژه فعال در سراسر کشور دارد و پروژه‌های زیر ۱۵۰ میلیارد تومان را قبول نمی‌کند.

به گفته او، شرکت‌های وابسته به قرارگاه تحت حسابرسی هستند ولی به صورت شفاف اعلام نمی‌کنیم، چون «ممکن است به روش‌های مختلف ما را تحریم کنند».

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا همچنین گفته به دولت پیشنهاد شده که اگر «در حوزه تهاتر دارایی‌های غیرمولد» همکاری کنند، تا پایان سال آینده، صد پروژه عمرانی «تاثیرگذار» را تحویل خواهند داد.

در بودجه سال ۹۹ دولت ایران پیش‌بینی شده است که از محل «فروش اموال منقول و غیرمنقول»، ۴۴۵۰ میلیارد تومان برای دولت درآمد ایجاد شود و همچنین تا سقف ۴۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت با تهاتر نفت خام تسویه شود.

گفته‌های فرمانده قرارگاه خاتم نشان می‌دهد که آنها بیشتر به خرید و تهاتر اموال و املاک دولت متمایل هستند تا خرید و فروش نفت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.