رفتن به محتوای اصلی

انتقاد وزیر خارجه آلمان از سیاست آمریکا در قبال ایران
19.01.2020 - 12:19

انتقاد وزیر خارجه آلمان از سیاست آمریکا در قبال ایران

وزیر خارجه آلمان از سیاست دولت آمریکا در برابر ایران به صراحت انتقاد کرد و نسبت به بحران فراگیر در منطقه خاورمیانه و نزدیک هشدار داد. هایکو ماس بار دیگر خواستار گفت‌وگو با تهران شد.

    

 

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان

وزیر خارجه آلمان ضمن انتقاد از سیاست "فشار حداکثری" واشینگتن بر تهران، بر این عقیده است که "ژست‌های تهدیدآمیز و عملیات نظامی" تغییری در رفتار سردمداران جمهوری اسلامی ایران "ایجاد نکرده است". هایکو ماس به نسخه یکشنبه‌های نشریه "بیلد" (بیلد آم زونتاگ) گفته است: «نباید تصور کرد که تغییر رژیم در ایران با فشار خارجی به صورت خودکار به بهبود وضعیت منجر می‌شود. مواردی از جمله عراق بوده که در آنها چنین رویه‌ای اصلا به نتیجه مطلوب نرسیده است.»

او معتقد است که برای بهبود شرایط در ایران نباید باب مذاکره را بست: «باید با ایران گفت‌وگو کرد و خواستار رعایت حقوق بشر شد. فقط تهدید و فشار نظامی هم به هر حال نتیجه‌بخش نبوده است. ما نمی‌خواهیم شاهد بحرانی فراگیر در خاورمیانه و نزدیک باشیم.»

دیپلماسی به جای تشدید تنش

وزیر خارجه آلمان از نقش اروپا برای حل بحران بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا دفاع می‌کند: «اتحادیه اروپا به جای تشدید بحران راه دیپلماسی را در پیش می‌گیرد.» هایکو ماس در گفت‌وگو با "بیلد آم زونتاگ" همچنین بار دیگر از برجام دفاع کرد: «اگر برجام نبود، ایران شاید حالا بمب اتم داشت. باید حتما جلو آن [دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای] را گرفت.»

ماس بار دیگر از ایران خواست به تعهدات خود در برجام پایبند بماند: «تغلیظ اورانیوم با درصد بالا باید پایان یابد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم برای نظارت دقیق بر این موضوع باید همچنان به همه تأسیسات ایران دسترسی داشته باشد.»

آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ در بهار ۲۰۱۸ از برجام خارج شد. در ادامه تحریم‌های این کشور علیه جمهوری اسلامی گام به گام برقرار شدند. آمریکا اعلام کرده که با سیاست موسوم به "فشار حداکثری" از جمله در پی تغییر سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه است.

ایران نیز یک سال پس از خروج آمریکا از برجام اعلام کرد که در اعتراض به عدم پایبندی دیگر طرف‌ها بر تعهدات خود در برجام، به صورت گام به گام از تعهدات خود در این توافق‌نامه می‌کاهد. تهران دو روز پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین شاخه قدس سپاه پاسداران، پنجمین و آخرین گام کاهش تعهداتش در برجام را رسما عملی کرد.

اتحادیه اروپا برای تشویق ایران به بازگشت به تعهدات برجامی‌اش، سازوکار حل اختلاف موجود در برجام (مکانیسم ماشه) را فعال کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره بارئی
DW

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.