رفتن به محتوای اصلی

«هشت کشور» اتحادیه اروپا از ماموریت گشت‌زنی در هرمز حمایت کرده‌اند
21.01.2020 - 10:21

به گفته خبرگزاری فرانسه، بلژیک، دانمارک، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند و پرتغال به همراه خود فرانسه این هشت کشور را تشکیل می‌دهند و مرکز فرماندهی این ماموریت نیز قرار است ابوظبی باشد.

این خبرگزاری در عین حال به‌نقل از یک مقام نظامی فرانسه که نامش فاش نشده می‌گوید یک ناوچه (پاس‌ناو) هلندی قرار است از آخر ماه فوریه نخستین دور از گشت‌زنی‌ها را آغاز کند.

گزارش تازه، در پی افزایش تنش‌های مرگبار در غرب آسیا، منتشر شده‌است.

در تازه‌ترین دور از این تنش‌ها که نگاه‌های بسیاری را به خود معطوف کرد، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، به دستور دونالد ترامپ در عراق کشته شد. در پی آن جمهوری اسلامی اعلام کرد «انتقام سختی» از آمریکا خواهد گرفت و به دو پایگاه مورد استفاده آمریکا در عراق حمله موشکی کرد. واشینگتن می‌گوید تلفات جانی نداشته‌است.

اما در همان روز پدافند هوایی سپاه پاسداران هواپیمای مسافربری اوکراینی را با ۱۷۶ سرنشین هدف قرار داد. رخدادی که به کشته شدن تمامی سرنشین‌ها انجامید و مقام‌های جمهوری اسلامی آن را به مدت سه روز کتمان می‌کردند تا در نهایت اعلام کردند هواپیما «در پی خطای انسانی» هدف قرار گرفته‌است.

بحران در خود خلیج فارس و تنگه هرمز نیز چند ماه است که جریان دارد. در پی خروج یک‌طرفه آمریکا از توافق اتمی؛ حملات به کشتی‌های تجاری، سرنگونی یک پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران و حملات گسترده به تاسیسات نفتی عربستان، همگی در مدتی نه چندان بلند رخ دادند. واشینگتن، جمهوری اسلامی را متهم کرده دست به اقدامات تنش‌زا و حملات مختلف زده‌است. تهران این اتهام‌ها را رد کرده‌است.

ایالات متحده در این زمان اعلام کرد قصد ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی دریایی را برای محافظت از کشتی‌های تجاری دارد.

اما فرانسه پیشنهاد یک ماموریت جداگانه اروپایی را مطرح کرد. یک سخنگوی نیروهای مسلح فرانسه روز ۲۸ آذر اعلام کرد ماموریت اروپا برای امنیت کشتیرانی در منطقه خلیج فارس از ماه آینده و تحت فرماندهی یک ناو جنگی فرانسوی آغاز خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه اکنون به نقل از وزارت دفاع آن کشور می‌گوید «برای ماه‌ها اوضاع (در آب‌های جنوب ایران) آزادی کشتی‌رانی و امنیت اروپایی‌ها و همین‌طور کشتی‌های خارجی و خدمه آن‌ها را با تهدید روبه‌رو کرده‌است».

خبرگزاری فرانسه در عین حال افزوده ابتکار عمل اتحادیه اروپا برای گشت‌زنی، هدف این کشورها برای اقدامات جداگانه از ایالات متحده عیان می‌کند. آمریکا در حال حاضر با شماری از کشورها ائتلافی را برای حفاظت از کشتی‌ها در منطقه رهبری می‌کند.

روز سه‌شنبه وزارت دفاع کره جنوبی نیز به‌طور رسمی تائید کرد که عملیات مقابله با دزدان دریایی را که در حال حاضر در سواحل آفریقا جریان دارد، به مناطقی در اطراف تنگه هرمز گسترش خواهد داد. به گفته سئول نیروهای کره‌ای وارد ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا نخواهند شد، بلکه به‌طور مستقل در منطقه حضور خواهند داشت.

جمهوری اسلامی هنوز به تازه‌ترین خبرها، بیانیه‌های وزارت دفاع کره جنوبی و فرانسه واکنش نشان نداده‌است. با این حال مقام‌های تهران پیشتر با حضور نظامی کشورهای خارجی در منطقه مخالفت کرده بودند.

منبع: خبرگزاری فرانسه

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.