رفتن به محتوای اصلی

چراغ سبز عربستان سعودی برای مذاکره با ایران به یک شرط
23.01.2020 - 21:12

وزیر خارجه عربستان بر باز بودن راه‌های مذاکره میان ریاض و تهران تاکید کرد و شرط آن را پرهیز ایران از "تنش‌آفرینی" در منطقه دانست. همزمان رئیس دفتر روحانی گفت حل مشکلات دو کشور به نفع طرفین و کشورهای منطقه است.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی، اعلام کرد راه‌های مذاکره با تهران باز است و "بسیاری از کشورها" پیشنهاد میانجیگری میان دو کشور را داده‌اند.

به گزارش رویترز، فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان که روز دوم بهمن (۲۲ ژانویه) در حاشیه نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس، سوئیس، با خبرنگاران گفتگو می‌کرد، ضمن استقبال از مذاکره با ایران، گفت که فراهم آوردن زمینه این مذاکرات برعهده ایران است.

این سخنان وزیر خارجه عربستان در حالی ابراز شده که امروز محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، هم از بهبود مناسبات با عربستان سعودی به عنوان "یک کشور مسلمان" استقبال کرد و گفت که حل مشکلات دو کشور "به نفع دو دولت و همچنین کشورهای منطقه" است.

واعظی امروز در حاشیه جلسه هفتگی دولت، با تصریح اینکه دو کشور در گذشته نیز روابط خوبی با یکدیگر داشته‌اند، افزود که سیاست ایران همواره این بوده که روابط خوبی با همسایگان خود از جمله عربستان داشته باشد.

ایران و عربستان از ژانویه ۲۰۱۶ و بعد از حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد، روابط دیپلماتیک ندارند.

مقامات جمهوری اسلامی‌ایران، حمله‌کنندگان را "عده‌ای نفوذی" و یا "نادان" معرفی کردند. این افراد به اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه در عربستان اعتراض داشتند.

مدتی بعد ایران حمله به سفارت خود در صنعا (یمن) را متوجه عربستان دانست و بعد از این اتهام بود که سطح روابط دو کشور به شدت کاهش یافت.

مسئولان عربستان نیز بعد از حملات پهبادی انصارالله به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو، موضع‌گیری کردند. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان گفت که "عربستان توان مقابله با این تجاوز تروریستی" را دارد.

آن زمان عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل متحد گفت که کشورش به دنبال جنگ با ایران نیست.

شرط ریاض برای مذاکرات با تهران

روابط تهران و ریاض در ۴۰ سال اخیر، بارها تحت‌الشعاع تحولاتی از جمله جنگ یمن قرار گرفته است و دو طرف یکدیگر را به دست داشتن در برخی اقدامات متهم کرده‌اند. دو طرف اما به نظر می‌رسد دنبال یافتن راه‌های ازسرگیری روابط هستند، اگرچه این میان شرط‌هایی هم گذاشته می‌شود.

فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان امروز در حاشیه اجلاس داووس شرط‌ مذاکره با ایران را این موضوع دانست که ایران بپذیرد "از راه گسترش تنش‌ها نمی‌تواند حضور خود در منطقه" را نشان دهد.

شبکه خبری المیادین نیز به نقل از این مقام عربستان نوشت که او از اینکه "منطقه از تنش و درگیری با ایران خودداری" کرده، خوشحال است.

او همچنین از این سخن گفت که کشورهای زیادی برای گفت وگو بین ایران و عربستان سعودی پیشنهاد میانجی‌گری داده‌اند.

وزیر امور خارجه پاکستان: ایران مایل به کاهش تنش است

قاسم سلیمانی، ماموریت پیام‌رسانی داشت!؟

واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران امروز این موضوع که براساس اظهارات نخست وزیر عراق، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران "مأموریت" داشت پیامی ‌از عربستان دریافت کند را رد نکرد و گفت: «موضع ایران با عربستان هیچ‌گاه به این صورت نبوده که هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته باشیم و آن‌ها پیامی ‌ندهند و پیامی ‌از ما دریافت نکنند؛ موضوع ایران و عربستان را نباید به موضوع رابطه ایران با آمریکا تشبیه کنیم.»

او اضافه کرد: «حالا مدتی است که مشکلی پیش آمده و مسئله جنگ یمن هم مزید بر علت شده و یک گرفتاری ایجاد کرده.»

واعظی در همین حال برخی کشورها مانند اسرائیل و "دشمنان کشورهای اسلامی" را متهم کرد که از "شکاف" روابط ایران و عربستان سوءاستفاده می‌کنند.

ترکی الفیصل، رئیس سابق اطلاعات عربستان پیشتر در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفته بود: «اگر ایرانی‌ها به دنبال ایجاد صلح و امنیت هستند، نه تنها در حوزه خلیج فارس که در کل منطقه، امکان گفت‌وگو وجود دارد.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
دویچه‌وله

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.