رفتن به محتوای اصلی

اجرای پنج حکم اعدام در بندرعباس، شیراز و اصفهان
26.01.2020 - 14:51

گزارش‌ نهادهای حقوق بشری از اجرای حکم اعدام پنج نفر در روزهای گذشته در ایران خبر می‌دهد.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران علی عشوری که به جرم حمل مواد مخدر و اسلحه ۱۲ سال در زندان به سر می‌برد، روز ۱۶ دی‌ماه در زندان دستگرد اصفهان اعدام شده است.

این سازمان همچنین از اجرای حکم اعدام جواد علیپ‌لو در زندان مرکزی بندرعباس خبر داده است. این متهم که سال ۹۴ به جرم حمل ماده مخدر «شیشه» بازداشت شده بود، روز ۳ بهمن اعدام شده است.

خبرگزاری هرانا هم گزارش داده که مسیح حاتمی که به اتهام قاچاق مواد مخدر زندانی بود، روز ۳ بهمن در زندان مرکزی بندرعباس اعدام شده است. از مسیح حاتمی به عنوان نفر دوم پرونده مشهور به «تمساح خلیج فارس» نام برده شده است.

«تمساح خلیج فارس» نام مستعار عیسی زمین‌کوفته متهم به هدایت یک باند بین‌المللی مواد مخدر است. او سال ۹۳ بازداشت شد و متهم به جابجایی ۴۰۰ تن مواد مخدر بود.

علی صالحی، رئيس کل دادگستری استان هرمزگان از این فرد به عنوان «سرکرده باند بین‌المللی مواد مخدر» نام برد و گفت حکم اعدام این فرد اجرا شده است. او به تاریخ اجرای حکم اعدام اشاره نکرد.

در خبری دیگر، سازمان حقوق بشر ایران گزارش داده که در شیراز نیز یک زندانی به نام ثارالله میرشکاری به اتهام قتل عمد اعدام شده است. این زندانی اهل کازرون که از سال ۱۳۹۰ در زندان به سر می‌برد، روز ۳۰ دی ماه اعدام شده است.

علاوه بر این، در زندان مرکزی شهر رشت نیز یک نفر جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده است. جرم این فرد «قتل عمد» اعلام شده است.

بر اساس گزارش این نهاد حقوق بشری در نیمه اول سال ۲۰۱۹، ۱۱۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند و با توجه به پنهانکاری مقام‌های ایرانی در زمینه اخبار مربوط به اعدام‌ها، ممکن است تعداد اعدام‌ها بیشتر باشد.

تعداد اعدام‌های ثبت شده در ایران طی سال ۲۰۱۸ دست‌کم ۲۵۳ مورد بوده که از این نظر ایران را پس از چین در ردیف دوم کشورهایی قرار می‌دهد که بالاترین میزان اعدام در جهان را دارند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.