رفتن به محتوای اصلی

سپاه حتی از روحانی هم علت سرنگونی هواپیما را پنهان کرده بود
نیویورک تایمز:
26.01.2020 - 23:20

در این گزارش آمده که سپاه، واقعیت را درباره علت سرنگونی هواپیما می‌دانست اما آن را حتی از رئیس جمهوری ایران پنهان نگه داشته بود.

روزنامه نیویورک تایمز می‌گوید این اطلاعات را با مصاحبه با دیپلمات‌های ایرانی، مقامات فعلی و سابق دولت، اعضای علی‌رتبه سپاه و افراد نزدیک به بیت رهبری به دست آورده است.

بنا بر این گزارش، وقتی که سرانجام به حسن روحانی اطلاع داده شد، او از سپاه خواست حقیقت را اعلام کند وگرنه استعفا خواهد کرد. گفته می‌شود در این جلسه نماینده‌‌ای از سوی رهبر ایران نیز حضور داشته است.

نیویورک‌تایمز می‌گوید ۷۲ ساعت پس از سقوط هواپیما آیت الله علی خامنه‌ای قدم پیش می‌گذارد و به سپاه دستور می‌دهد تا "خطای مهلک" خود را تصحیح کند.

۱۸ دی ماه، ساعاتی پس از حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق که به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی به دست آمریکا بود، یک هواپیمای مسافربری از نوع بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هواپیمایی اوکراین دقایقی بعد از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی تهران سقوط کرد.

پذیرش سرنگونی این هواپیما توسط سپاه، با سه روز تاخیر صورت گرفت. پیش از آن، جاسیتن ترودو، نخست وزیر کانادا گفته بود که شواهد جدی از ساقط شدن هواپیما توسط موشک وجود دارد. ۱۶۷ مسافر و خدمه هواپیما که اغلب آنها مهاجران ایرانی و دانشجویان خارج از کشور بودند، در جریان این سرنگونی کشته شدند. بیش از ۶۳ نفر از مسافران ایرانیان دارای تابعیت کانادایی بودند.

در سه روزی که اصابت موشک به این هواپیما از سوی مقامات ایران تکذیب می‌شد، شماری از رهبران جهان از جمله نخست وزیر کانادا، وزیر خارجه آمریکا، نخست وزیر استرالیا و نخست وزیر بریتانیا احتمال دادند که این هواپیما به دلیل شلیک پدافندی ساقط شده باشد.

سرتیپ امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه در روز پذیرش مسئولیت این حمله گفته بود که پدافند مسقر در نزدیک فرودگاه بین‌المللی تهران، هواپیمای مسافری را موشک کروز تشخیص داده بود. فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفته بود که با اوپراتوری که این شلیک را انجام داده مصاحبه ای انجام شده که از تلویزیون پخش خواهد شد اما این اتفاق نیفتاد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که زمانی فرمانده پدافند هوایی در جمهوری اسلامی ایران بوده گفته به دلیل آشنایی که با آن دارد اطمینان دارد شلیک اشتباه و سرنگونی هواپیما نمی تواند فقط ناشی از خطای انسانی یک نفر باشد.

او خواستار برگزاری "دادگاه ویژه" با "قاضی عالی‌رتبه" برای رسیدگی به این پرونده شده بود.

رهبران اوکراین و کانادا خواهان همکاری کامل ایران و مجازات مقصران شده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.