رفتن به محتوای اصلی

دفاع نخست‌وزیر آلبانی از پناه دادن به «مجاهدین خلق» علیه اقدامات «شریرانه» ایران
30.01.2020 - 18:27

ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی و دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا، روز چهارشنبه نهم بهمن در یک نشست خبری در مقر ناتو در بروکسل دربارهٔ تنش‌های اخیر بین آلبانی و ایران صحبت کرد.

آلبانی مقر بیش از دو هزار نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق است که پس از بسته شدن اردوگاه‌های آنها در عراق، به این کشور منتقل شده‌اند.

ادی راما در یک نشست خبری تازه خود در این زمینه گفت:‌ «آلبانی مفتخر است که به چند هزار نفر که جانشان توسط رژیم در تهران تهدید شده پناه داده است.

نخست‌وزیر آلبانی ادامه داد: «این بخشی از سنت ما است، بخشی از هویت ماست. ما تنها کشوری بودیم که پس از جنگ جهانی دوم یهودیان بیشتری نسبت به گذشته داشتیم، بنابراین، به خوبی می‌دانیم که در جریان هولوکاست آلبانی برای یهودیان یک خانه امن بود.»

او در ادامه با اشاره به پناه دادن کشورش به شهروندان ایرانی گفت که «بنابراین، ما این کار را به عنوان یک عمل بشردوستانه انجام دادیم. این اقدام، بیانیه‌ای علیه رژیم [ایران] نبود، اما ما واقعاً به هیچ وجه قصد تغییر سنت و رویکرد خود نسبت به این افراد را نداریم؛ افرادی که باید در برابر رژیمی که جانشان را تهدید می‌کند محافظت 

پلیس آلبانی پیش از این اعلام کرده است که توطئه یک شبکه شبه‌نظامی ایرانی را کشف کرده که قصد داشتند حملات برنامه‌ریزی شده‌ای علیه اعضای تبعیدی سازمان مجاهدین خلق در این کشور انجام دهند.

نخست‌وزیر آلبانی روز چهارشنبه در این زمینه، فعالیت‌های جمهوری اسلامی در آلبانی را «شریرانه» خواند و گفت که «موضع ما کاملاً روشن بوده است، ابتدا سفیر ایران را اخراج کرده‌ایم، و به تازگی هم افراد دیگری که درگیر فعالیت‌هایی هستند که خارج از مقررات نمایندگی دیپلماتیک است.»

ادی راما تأکید کرد که «این عملیات با همکاری آمریکا انجام شده‌است.

آلبانی در دی‌ماه ۹۸ دبیر سوم و کاردار فرهنگی در سفارت ایران در تیرانا را اخراج کرد. این کشور آذرماه سال ۹۷ نیز سفیر و یک دیپلمات ایرانی را به اتهام انجام اقدامات غیرقانونی که امنیت این کشور را تهدید می‌کرد اخراج کرد.

روزنامه گازتا اکسپرس خبر داده بود که این دو نفر به دلیل اقدامات مرتبط با «تروریسم در خاورمیانه و اروپا که امنیت ملی آلبانی را به خطر انداخته است»، اخراج شده‌اند.

آردی وِلیو رئیس پلیس آلبانی گفته است شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران یک «سلول تروریستی فعال» را اداره می‌کرد که قصد داشتند اعضای سازمان مجاهدین خلق را در این کشور هدف قرار دهند.

آلبانی از سال ۲۰۰۰ میلادی عضو ناتو و یکی از نزدیک‌ترین متحدین آمریکا در اروپاست.

جمهوری اسلامی ایران در چند سال اخیر درگیر تنش‌های دیپلماتیک متعددی با کشورهای مختلف اروپایی بر سر اتهام دخالت مأموران آن در بمب‌گذاری و سوءقصد به مخالفانش بود.

فرانسه، دانمارک، هلند، آلمان، بلژیک و سوئد ایران را متهم کردند که با استفاده از ماموران دیپلماتیک و امنیتی خود علیه مخالفانش توطئه کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.