رفتن به محتوای اصلی

کارشناسان سازمان ملل: حوثی‌ها سلاح‌هایی شبیه سلاح‌های ساخت ایران دریافت می‌کنند
01.02.2020 - 10:46

یک گزارش جدید سازمان ملل متحد که نسخه‌ای از آن به دست خبرگزاری فرانسه رسیده خاطرنشان می‌کند سلاح‌هایی که حوثی‌های یمن در اختیار دارند، شبیه سلاح‌هایی است که در ایران تولید می‌شوند.

گزارش جدید کارشناسان سازمان ملل متحد می‌گوید برخی از سلاح‌های جدید که نیروهای حوثی از سال ۲۰۱۹ در اختیار دارند، "مشخصات فنی شبیه سلاح‌هایی دارند که در جمهوری اسلامی ایران تولید شده‌اند."

کارشناسان سازمان ملل متحد نگفته‌اند که این سلاح‌ها را دولت ایران مستقیما در اختیار حوثی‌ها قرار داده یا نه. دولت ایران بارها کمک تسلیحاتی به حوثی‌ها را رد کرده است.

سازمان ملل متحد و کارشناسانش، پیش از این ایران را به کمک غیرقانونی به حوثی‌های یمن متهم کرده بودند.

کارشناسان سازمان ملل متحد سال پیش در گزارشی به شورای امنیت این سازمان اعلام کردند که ایران قطعنامه تحریم تسلیحاتی یمن را زیر پا گذاشته است.

ایران به طور مرتب کمک نظامی به نیروهای حوثی‌ها را رد کرده اما سرتیپ علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، خرداد امسال گفت ایران هر چه قدر که بتواند به شبه‌نظامیان حوثی در یمن کمک می‌کند، اما با توجه به محاصره یمن، "نمی شود با دست باز این کار را کرد".

در مناقشه یمن، عربستان سعودی به حمایت از عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن می‌پردازد. این کشور رهبری ائتلاف علیه حوثی‌ها را به عهده دارد. عربستان سعودی حمایت ایران از حوثی‌ها را "مداخله" در امور یمن می‌داند.

گزارش کارشناسان سازمان ملل متحد می‌گوید نیروهای حوثی اکنون نوع جدیدی از پهپاد دلتا و مدل جدیدی از موشک کروز سطح به سطح در اختیار دارند که این به طور بالقوه ناقض تحریم تسلیحاتی یمن است.

این گروه از کارشناسان سازمان ملل متحد مسئولیت نظارت بر تحریم تسلیحاتی یمن را به عهده دارند.

این کارشناسان همچنین گفتند ادعای حوثی‌ها مبنی بر این که حملات علیه دو تأسیسات مهم نفتی سعودی در ماه سپتامبر را آنها انجام داده‌اند،"بعید" خواندند.

مسئولیت آن حمله را حوثی‌ها به عهده گرفتند و ایران هرگونه دخالتی در آن را رد کرده است، هرچند آمریکا، عربستان و چند کشور اروپایی، ایران را مظنون اصلی آن معرفی کرده‌اند.

جنگ داخلی یمن تاکنون دست‌کم ۷ هزار کشته برجاگذاشته و باعث بروز یک بحران انسانی شده است و بیشتر جمعیت ۲۴ میلیونی یمن نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
Bbc

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.