رفتن به محتوای اصلی

عربستان برای شرکت هیات ایرانی در نشست سازمان همکاری اسلامی 'ویزا صادر نکرده'
02.02.2020 - 22:59

وزارت خارجه ایران در اعتراضی رسمی به دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی، عربستان را به سوء‌استفاده از میزبانی متهم کرده و و گفته "شایستگی این رژیم برای ادامه میزبانی مقر سازمان همکاری اسلامی مورد تردید جدی قرار گرفته است."



به گفته عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، دولت عربستان سعودی "تعهدات صریح دولت میزبان" و "اصول بدیهی مصرح در روش کار این سازمان‌ها از جمله ضرورت تضمین مشارکت آزاد و بدون محدودیت دولت‌های عضو در کلیه فعالیت‌های سازمان" را نقض کرده و "تا آخرین ساعات پیش از برگزاری این نشست از اعطای روادید به هیأت جمهوری اسلامی ایران به ریاست حسین جابری انصاری معاون وزیر امور خارجه خودداری کرده است."

کمتر از یک هفته پیش (سه‎‌شنبه ۲۸ ژانویه/بهمن ۱۳۹۸) رئیس جمهوری آمریکا در یک نشست خبری مشترک با نخست وزیر اسرائیل از طرح خود برای خاورمیانه رونمایی کرد. او این طرح را "معامله قرن" و طرح "برد - برد" برای دو کشور مستقل دانست. آقای ترامپ گفت "راه‌کار‌هایی بسیار خوبی برای تامین امنیت فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها" ارائه کرده و اسرائیل با این طرح "گام بزرگی به سوی صلح برمی‌دارد."

نقشه "معامله قرن"حق نشر عکسTRUMP TWITTER

ساعاتی پیش از رونمایی از "معامله قرن" جمعی از ساکنان غزه علیه آن تظاهرات کردند. در این تظاهرات تصاویر دونالد ترامپ و پرچم ایالات متحده آتش زده شد. گفته می‌شود که برای روزهای آینده هم تظاهراتی مشابه برنامه‌ریزی شده است.

ایران از ابتدا و پیش از اعلام جزئیات، با طرح صلح دونالد ترامپ مخالفت کرده بود.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، در خرداد ماه و هنگامی که هنوز جزئیات طرح رسما ارائه نشده بود، "نقشه خائنانه آمریکا با عنوان معامله قرن" را "از مسایل درجه یک دنیای اسلام" خواند و گفت که "خیانت برخی کشورهای اسلامی همچون بحرین و عربستان زمینه ساز چنین نقشه خباثت آمیزی شده است."

رهبر ایران گفته بود "طرح موسوم به معامله قرن هیچگاه به سرانجام نمی‌رسد" و از کشورهای عربی و گروه‌های فلسطینی که با آن مخالفت کرده بودند قدردانی کرده بود.

محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی در واکنشی تند به طرح آقای ترامپ گفت هیچ سرزمین فلسطینی بدون آن که بیت‌المقدس پایتخت آن باشد قابل تصور نیست. آقای عباس عصر سه‌شنبه، ۲۸ ژانویه، و پس از حضور در جلسه اضطراری کابینه تشکیلات فلسطینی گفت: "ما با این طرح از ابتدا مخالف بوده‌ایم و اکنون هم مخالفیم... هزار بار گفته‌ایم نه، نه، نه".

محمود عباسحق نشر عکسAFP

تشکیلات خودگردان فلسطین بعد از اینکه دونالد ترامپ بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و سفارت آمریکا را از تل آویو به بیت‌المقدس منتقل کرد روابط دیپلماتیک خود را با آمریکا قطع کرد.

آقای عباس گفته بود: "هیچ فلسطینی، عرب مسلمان و حتی کودک مسیحی نمی‌تواند کشور فلسطینی را متصور شود که پایتخت آن بیت‌المقدس نباشد."

حماس هم که کنترل نوار غزه را در دست دارد طرح آقای ترامپ را رد کرده و آن را تلاشی برای نابود کردن امکان تشکیل کشور مستقل فلسطین دانسته است.

در قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در ۲۲ نوامبر ۱۹۶۷ به تصویب رسید چارچوب تشکیل دو دولت اسرائیلی و فلسطینی مشخص شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.