رفتن به محتوای اصلی

جولان گرگ‌ها در زنجان
08.02.2020 - 11:43

 

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، یک شهروند زنجانی گفت: نیمه‌های شب با چشم خود چند قلاده گرگ را در نزدیکی‌های بیمارستان آیت‌الله موسوی شهر زنجان مشاهده کردم و با اینکه درون خودرو بودم به خود لرزیدم.  

یکی دیگر از شهروندان نیز گفت: چند روز قبل در منطقه ثمین زنجان، هنگام رفتن به خانه یک قلاده گرگ که در تاریکی چشمانشان برق می‌زد را از داخل خودرو مشاهده کردم و با موبایل عکس گرفتم.  

رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان گفت: نزدیک یک‌ماه است گزارش‌هایی مبنی بر مشاهده چند قلاده گرگ در نقاط مختلف شهر زنجان از جمله مرکز تحصیلات تکمیلی، منطقه آزادگان، کوی فرهنگ و شهرک الهیه، به این اداره کل اعلام می‌شود و اما هیچ حمله‌ای از سوی این گونه جانوری  انجام نشده است.  

پرویز رستمی افزود: ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست زنجان برای دفع گرگ‌های مشاهده به محل‌های اعلامی، حدود ۲۰ بار به مناطق مورد نظر اعزام شدند و با ایجاد سر و صدا و شلیک گلوله، آنها را از منطقه متواری کرده‌اند.  

وی گفت: مشاهده 3 قلاده گرگ در مرکز تحصیلات تکمیلی زنجان موجب ترس و وحشت دانشجویان شده بود، این 3 قلاده گرگ‌، این مرکز را محل آمد و شد خود به منطقه آزادگان و شهرک نصر قرار داده‌ بودند تا راحت‌تر و سریع‌تر به پسماندهای غذایی دست یابند، که به خاطر ایمنی و آرامش دانشجویان، هر شب عوامل گشت‌ یگان حفاظت این اداره کل به محل یاده شده اعزام می‌شدند تا با ایجاد سر و صدا و ترس، آنها را از منطقه دور نگه دارند.  

رستمی اظهار کرد: یک مورد مستندسازی نیز از گرگ‌های مشاهده شده در کوی فرهنگ صورت گرفته  و با شهرداری مکاتبات لازم انجام شده است تا با توجه به احتمال حمله گرگ به ساکنان، نسبت به جمع‌آوری زباله‌ها و پسماندهای غذایی مبادرت کنند تا این جانوران وحشی به دلیل تغذیه وارد سکونت‌گاه‌های انسانی نشوند.  

وی ادامه داد: از ساکنان این مناطق درخواست می‌شود شب‌ها از گذاشتن پسماندهای غذایی در مقابل در خانه‌های خود خودداری کنند تا جانوران گوشتخواز از جمله گرگ‌ها برای تغذیه به سکونت‌گاه‌های انسانی وارد نشوند.  

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان از عموم مردم به ویژه ساکنان شهرک‌ها و حاشیه‌نشینان شهر زنجان خواست در صورت مشاهده گرک، بلافاصله موضوع را با اداره کل حفاظت محیط‌زیست در میان بگذارند تا نسبت به متواری کردن آن اقدام شود.  

رستمی افزود: گرگ‌ها به‌طور معمول شب‌های زمستان که سرد و یخی است برای تغذیه وارد حریم‌های انسانی می‌شوند که لازم است اقدامات حفاظتی و مراقبتی از سوی افراد جدی گرفته شود.  

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان نیز گفت: کمبود طعمه در طبیعت سبب نزدیکی گرگ‌ها به جوامع روستایی و شهری می‌شود که این نیز برای انسان‌ها و دام‌های اهلی خالی از تهدید و خطر نیست.  

اسماعیل قلی‌زاده افزود: روستاییان باید از ریختن زباله‌ها و رها کردن لاشه حیوانات تلف شده در حاشیه روستاها و شهرنشینان خودداری کنند.آنها همچنین از گذاشتن پسماندهای غذایی در ساعت شب در مقابل در خانه‌ها اجتناب کنند؛ چرا که وجود زباله‌ و لاشه حیوانات، عامل و محرکی برای نزدیک شدن گرگ‌ها به سکونت‌گاه‌های انسانی است.

 
کد خبر 483097
 
 
Image result for گرگ در زنجان
آرشیوی
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
همشهری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.