رفتن به محتوای اصلی

اختلاف قیمت بین بازار و شرکت عجیب تا پنجاه درصد!
08.02.2020 - 11:59
تفسیر از:
امیرعلی متولی

 

قیمت پراید مانند دیگر خودروها در یک ماه اخیر با افزایشی باورنکردنی روبه‌رو شده است. افزایشی که سبب شده پراید مرز روانی ۶۵ میلیون تومان را نیز پست سر بگذارد و پراید مدل ۱۱۱ به قیمتی بین ۶۵ تا ۶۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در بازار عرضه شود.

حدود یک ماه پیش، دو روز قبل از سهمیه‌بندی بنزین، قیمت پراید به ۵۰ میلیون تومان رسیده بود اما در این مدت زمان کوتاه قیمت این خودرو ۱۵ میلیون تومان افزایش یافته است که  رشدی بسیار جالب توجه است. هر چند افزایش قیمت پراید در کمتر از دو ماه رقم خیره‌کننده ۱۵ میلیون تومان گزارش شد، فعالان بازار از کسادی بازار خرید و فروش این خودرو خبر می‌دهند. بر اساس این گزارش سایپا ۱۳۱ به قیمت ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و وانت پراید به قیمت ۶۶ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.

فاصله قیمتی پراید در بازار با قیمت تحویل کارخانه بسیار چشمگیر است به طوری که پراید ۱۱۱ به قیمت ۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان از سوی کارخانه تحویل داده می شود اما در بازار ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان گران‌تر به فروش می رسد. این تفاوت قیمت در مورد وانت‌پراید نیز به حدود ۲۶ میلیون تومان می‌رسد. سایر انواع پراید نیز با این تفاوت عجیب قیمت روبه‌رو هستند. فعالان بازار می‌گویند پراید با رسیدن به قیمت بالاتر از ۶۵ میلیون تومان سد مقاومتی خود را شکسته و کاهش قیمت پراید تا محدود پایین‌تر از شصت میلیون تومان مستلزم شکسته شدن سد مقاومتی شکل گرفته در بازار است.

 
کد خبر 483013
پایان خبر
 
 
مکمل:
در زمانی نه چندان دور قرار بود با فروش بخشی از تولیدات خودروسازان در حاشیه بازار اختلاف قیمت‌ها برطرف شود اما نه‌تنها این موضوع محقق نشده است بلکه روند رو به رشد اختلاف قیمت‌ها هر روز رکورد جدیدی را ثبت می‌کند. خودروسازان هم در این شرایط سکوت کرده‌اند و فقط با اعلام طرح‌هایی، خودرو آن هم برای سال 1400 به مردم می‌فروشند. در سایر فروش‌ها هم مصرف‌کننده به‌سختی امکان ثبت‌نام دارد و در نهایت مشخص نیست ظرفیت‌های بسیار کم خودروها در پیش‌فروش‌های فوری از آنِ چه‌کسانی شده است. طبق مشاهدات، با این شیوه لایه های جدید دلال بین مصرف کننده و تولید کننده ایجاد شده که به سبب روابط خاص توانسته اند بطور غیرمستقیم به افزایش قیمتها و کسب سود بیشتر برسند. به نقل از فعالان این عرصه عوامل زیادی مانند کاهش تعمدی عرضه ی تولیدات و فروش کارتکسی خودرو باعث شده که تعداد واسطه ها افزایش یافته و عملا مافیایی شود. (خودرو کارتکسی یعنی خودروی صفر کیلومتر بوده که هنوز پلاک نشده و سند خودرو بنام هیچ شخصی صادر نشده است)
 
 
 
پراید
 
 
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
همشهری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.