رفتن به محتوای اصلی

امکان ندارد افغانستان یکپارچه شود'؛ اظهارات جو بایدن واکنش‌برانگیز شد
09.02.2020 - 16:51

آقای بایدن روز گذشته در یک مناظره تلویزیونی با سایر داوطلبان نامزدی حزب دموکرات گفت: "درباره افغانستان باید بگویم، من کاملا مخالف ایده ملت‌سازی در این کشور بودم...ممکن نیست که آن کشور متحد شود، هیچ امکان ندارد که آن کشور یکپارچه شود." وی در همین خصوص اضافه کرد که اما شاید بتوان با اقداماتی از انجام حملات بیشتر از خاک افغانستان جلوگیری کرد.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس‌جمهوری افغانستان در واکنش به این حرف آقای بایدن در توییتر نوشته است که افغانستان به عنوان "ملتی یکپارچه علیه ستمگری‌هایی مثل تهاجم شوروری، تروریسم" جنگیده و ایستادگی کرده است.

آقای صدیقی اضافه کرده است:" اکنون نیز افغانستان در خطوط مقدم قرار دارد تا کشورهای دیگر مصون باشند."

بگذر از پست توییتر شماره از @SediqSediqqi

Sediq Sediqqi
 

✔@SediqSediqqi

 
 

َAfghanistan fought and stood as a whole nation to the face of tyrants such as the Soviet Invasion,Terrorism invasion and now, it is in the front lines so that the other nations are safer. ISIS&the Taliban, the major terror networks and the enemies of the world are defeated here. https://twitter.com/AfghanDemocrats/status/1225981009189056512 …

Afghan Democrats@AfghanDemocrats
 

“With regards to #Afghanistan, I was totally against the whole notion of nation building...There’s no possibility to unite that country, no possibility at all of making it a whole country. But it is possible to see they’re not able to launch more attacks” said #Biden. #DemDebates

 

ویدئوی جاسازی شده

 
 

پایان پست توییتر شماره از @SediqSediqqi

در همین حال، رولاند کوبیا، نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان نیز در صفحه توییترش نوشته است که به نظر او مردم افغانستان قادر به ملت‌سازی هستند و می‌توانند پیرامون ارزش‌ها و اهداف صلح‌آمیز شان متحد شوند.

آقای کوبیا در ادامه نوشته است: "اتحادیه [اروپا] به ملت‌سازی در افغانستان باور دارد و افتخار می‌کند که در این راستار همکاری می‌کند."

بگذر از پست توییتر شماره از @RolandKobia

Roland Kobia@RolandKobia
 
 

I think the Afghan people merit and are able to build a nation and unite around their own core values and peaceful objectives. The believes in nation-building in for all Afghans and is proud to contribute to it.

 

پایان پست توییتر شماره از @RolandKobia

همچنین وحید عمر، مشاور رئیس‌جمهوری افغانستان در امور روابط عامه و استراتژیک نیز در واکنش به سخنان آقای بایدن گفته است که افغانستان نیازی به ملت‌سازی ندارد چرا که برای قرن‌ها یک ملت بوده است.

آقای عمر نوشته است: "ما شما را برای یکپارچه ساختن کشور نیاز نداشتیم. ما کشوری یکپارچه بوده ایم. شما آمدید تا تروریسم بین‌المللی را شکست بدهید که به نفع همه ماست. "

در همین حال شماری هم اظهارات آقای بایدن را مطابق به "واقعیت‌های سیاسی و اجتماعی" افغانستان "آغاز یک گفتمان در مورد ملت‌سازی" خوانده‌اند.

از جمله رامین انوری، کنشگر اجتماعی در بخشی از یک پست فیسبوک خود نوشته است: "...این‌که ادعا می‌کنیم ما هزاران سال ملت بوده ایم و هستیم، یا نمایانگر شناخت ضعیف ما از ساختارهای قدرت در افغانستان است و یا این‌که نشان می‌دهد برای استمرار منافع خود، به عمد چشم از واقعیت می‌پوشیم؛ دلیل هر کدام باشد، هر دو برای آینده این سرزمین ویرانگر است."

رامینحق نشر عکسRAMIN ANWARI/FACEBOOK

آقای بایدن چند ماه پیش نیز در یک مناظره انتخاباتی حزب دموکرات گفت "افغانستان درست‌شدنی نیست".

آقای بایدن در این مناظره با اشاره به تجربیات خود درباره افغانستان گفت "وقتی که پاکستان سه استان افغانستان را در شرق کشور کنترل می‌کنند. افغانستان را نمی‌توانیم درست کنیم. درست شدنی نیست."

معاون سابق ریاست جمهوری آمریکا پیشنهاد کرده بود که نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شوند و در عوض پاکستان پایگاهی برای این سربازان در اختیار آمریکا بگذارد تا واشنگتن بتواند به "جلوگیری از حملات تروریستی از افغانستان به آمریکا" ادامه بدهد.

آقای بایدن گفت نیروهای آمریکایی می توانند با پرواز از این پایگاه‌ها "عملیات ضدتروریستی" خود را در افغانستان ادامه دهند.

جنگ افغانستان و حضور نیروهای آمریکایی در این کشور، یکی از موضوعات مورد بحث در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان در حال حاضر ۱۲ هزار تا ۱۳ هزار نفر است. مقام‌های آمریکایی حدود دو ماه پیش گفته بودند که ممکن است روند خروج هزاران سرباز آمریکایی از افغانستان "به زودی" آغاز شود.

مذاکره کنندگان آمریکا و طالبان برای رسیدن به توافقی در تلاش هستند که به آمریکا اجازه می‌دهد هزاران سرباز خود را از افغانستان خارج کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.