رفتن به محتوای اصلی

ادعا سپاه پاسداران درباره نقش روح‌الله زم در ترور قاسم سلیمانی
روزنامه جوان: زم محل رفت‌وآمد قاسم سلیمانی را به جاسوس ها
12.02.2020 - 18:27

روزنامه جوان، نزدیک‌به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، در گزارش‌ی از دادگاه روز گذشته روح‌الله زم، به‌نقل‌از کیفرخواست این متهم نوشته است که روح‌الله زم محل طرف‌های درگیر در سوریه و رفت‌وآمد فرماندهان ایرانی در سوریه و به‌ويژه قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی‌قدس سپاه، را با کمک «عوامل داخلی» به‌دست می‌آورده و به «سرویس جاسوسی یکی‌از کشورهای منطقه» می‌داده.

به نوشته روزنامه جوان نماینده دادستان در دادگاه روح‌الله زم با تأکید بر اینکه سرویس جاسوسی یک کشور منطقه نسبت به کانال آمد نیوز مسلط بوده و آمدنیوز به اراده سرویس مذکور راه‌اندازی شده، گفته است: «راه‌اندازی کانال با محتوای ضد امنیتی، معرفی محل طرف‌های درگیر در سوریه، تردد فرماندهان ایرانی در سوریه و به ویژه تردد حاج قاسم سلیمانی برایشان مهم بوده است که امکان صحت‌سنجی برخی اخبار در این رابطه به وسیله زم صورت می‌گرفت.»

روزنامه جوان دو روز پیش هم گزارشی از جلسه دادگاه روح‌الله زم منتشر کرده بود که در آن اشاره‌ای به این مورد اتهامی نشده بود. این گزارش جدید از جلسه سه ساعته دادگاه روح‌الله زم به نکات دیگری نیز اشاره دارد از جمله اینکه «وی به مدت دو سال با سازمان اطلاعاتی موصوف همکاری داشته و هزار و ۸۷۷ خبر و اطلاعات نهان و آشکار با رویکرد ضدیت با نظام از منابع خود جمع‌آوری و برای آن ارسال کرده و به مدت دو سال مجموعاً مبالغی به صورت یورو در ترکیه، بارسلون و برلین به او پرداخت شده است».

نماینده دادستان با اشاره به نحوه برقراری ارتباط روح‌الله زم با سرویس جاسوسی فرانسه پس از اعتراضات مردمی در دی‌ماه سال ۹۶ گفته است که«روح الله زم با دو نفر از افسران سرویس اطلاعاتی فرانسه در ساختمان پلیس فرانسه دیدار می‌کند و خواستار ایجاد تیم حفاظت در فرانسه و تأمین هزینه‌ها در ازای موافقت جهت همکاری با سرویس مذکور علیه جمهوری اسلامی می‌شود».

به گفته نماینده دادستان «متهم و آمد نیوز در طول ارتباط با سرویس فرانسه بیش از ۷۳۰خبر در مسائل امنیتی، سیاسی و تحریم‌ها انتشار داده است».

در بخش دیگری از گزارش روزنامه جوان، به ماجرای تلاش روح‌الله زم برای دریافت ویزا آمریکا از طریق ارائه اسناد امنیتی به نیروهای آمریکایی اشاره شده و به نقل از نماینده دادستانی آمده است که «در اواخر سال ۹۶ متهم به منظور ارتباط با سازمان امنیت امریکا به واسطه فواد پاشایی با فردی به نام نیکولاس ارتباط می‌گیرد که این ارتباط برای اعطای ویزای امریکا به متهم و خانواده وی در ازای دادن اطلاعات و اخبار بوده است».

به گفته نماینده دادستان «متهم با استفاده از شبکه عوامل داخلی خود در ایران و عوامل مرتبط با خود ضمن ارسال مطالب به صورت غیرمستقیم به اف‌بی‌آی سعی در ارتباط‌گیری با اف‌بی‌آی داشته است و در ازای ارسال یک سند از وزارت اطلاعات به اف‌بی‌آی تقاضای ویزا می‌کند».

در کیفرخواست صادرشده علیه روح‌الله زم، ۱۷ اتهام امنیتی به وی منتسب شده که سنگین‌ترین اتهامات برای یک مخالف سیاسی جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر است.

«افساد فی‌الارض»، «جاسوسی به نفع آمریکا، اسرائیل، فرانسه و یک کشور منطقه»، «اجتماع و تبانی»، «همکاری با دولت متخاصم»، «تحریک نیروهای نظامی به تمرد» و «توهین به رهبر فعلی و سابق ایران و مقدسات» تنها بخشی از اتهامات مندرج در کیفرخواست آقای زم است.

روح‌الله زم در روز ۲۲ مهرماه امسال در کشور عراق ربوده و به ایران منتقل شد. گفته شده است که او با هدف دیدار با آیت‌الله سیستانی و یا نماینده او به این کشور سفر کرده بود. اطلاعات سپاه دستگیری روح‌الله زم را «عملیاتی پیچیده با حربه فریب اطلاعاتی» اعلام کرده بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
جوان وابسته به سپاه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.