رفتن به محتوای اصلی

سنای آمریکا طرح محدود کردن اقدامات نظامی ترامپ علیه ایران را تصویب کرد
13.02.2020 - 21:53

مصوبه جدید از نوع به اصطلاح "موازی" است و پس از تصویب در دو مجلس کنگره برای امضا تسلیم رئیس‌جمهور نخواهد شد به همین علت هم مانند قوانین آمریکا قدرت اجرایی ندارد.

رای گیری در مجلس سنا ظهر پنجشنبه، ۱۳ فوریه، برگزار شد و در نهایت با ۵۵ رای موافق در برابر ۴۵ رای مخالف به تصویب سنا رسید. مجلس نمایندگان آمریکا هم پیش‌تر این قطعنامه را تصویب کرده بود.

دموکرات‌ها که پیشنهاد دهنده این قطعنامه بودند توانستند با جذب ۸ سناتور جمهوری خواه به اکثریت ۵۵ رای موافق برسند.

سناتور ارشد جمهوری خواه میچ مکانل که ریاست سنا را برعهده دارد در مخالفت با این طرح گفته بود این قطع‌نامه مغایر "قانون اختیارات جنگ" است چون هدف آن قانون جلوگیری از استقرار هزاران سرباز برای نبردهای طولانی مدت بدون مجوز کنگره است.

در مقابل سناتور دموکرات ویرجینیا تیم کین که از تهیه‌کنندگان اصلی این طرح است گفته بود: "وقتی برای حمایت از حاکمیت قانون بلند می‌شویم، پیام ضعف نمی فرستیم. پیام ما نشانه قدرت است و به خصوص برای مردمی که در خیابان‌ها تظاهرات می‌کنند پیامی دارد... چون آنها هم به دنبال حاکمیت قانون هستند."

جیم ریچ، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آیداهو، دقایقی پیش از رای گیری نهایی درباره این طرح گفت: "سه چیز را باید مد نظر داشته باشیم؛ اول این که کنگره مطابق قانون اساسی تنها مرجع قانونی اعلان جنگ است. دوم این که مطابق قانون اساسی رئیس جمهور موظف به دفاع از آمریکا است. و سوم این که هیچ‌کس، هیچ‌کس به دنبال جنگ با ایران نیست."

دو هفته پیش، مجلس نمایندگان آمریکا به محدود شدن اختیارات رئیس‌جمهور برای آغاز جنگ رای داده بود. اکنون با تصویب سنا، آقای ترامپ برای شروع جنگ علیه ایران نیازمند تایید دو مجلس خواهد بود.

دونالد ترامپحق نشر عکسAFPImage captionدونالد ترامپ برخورداری خود از اختیار جنگ با ایران را برای امنیت ایالات متحده "بسیار مهم" دانست و افزود: "ما داریم در ارتباط با ایران خوب عمل می کنیم و الان موقع نمایش ضعف نیست"

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، دیروز، چهارشنبه ۱۲ فوریه، در توییتی خطاب به سناتورها، برخورداری خود از اختیار جنگ با ایران را برای امنیت ایالات متحده "بسیار مهم" دانست و افزود: "ما داریم در ارتباط با ایران خوب عمل می‌کنیم و الان موقع نمایش ضعف نیست."

رئیس جمهور آمریکا محدود شدن اختیارات خود را به معنی "ارسال علامتی بد" به تهران دانست و با "تروریست" توصیف کردن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس ایران، گفت که آمریکایی‌ها "به شدت" از حمله ای که به او صورت گرفت حمایت می‌کنند.

سرلشکر سلیمانی در ۱۳ دی و در جریان حمله پهپادی ارتش آمریکا به او و همراهانش در خاک عراق کشته شد،

انتقادها و مباحث قانونی درباره مبنای قانونی کشتن آقای سلیمانی یکی از دلایل اصلی پیشنهاد این قطعنامه در کنگره آمریکا بود.



ساختمان کنگره آمریکاحق نشر عکسGETTY IMAGESImage captionدموکرات‌ها که در سنا در اقلیت هستند توانستند با همراهی ۸ سناتور جمهوری‌خواه این قطعنامه را به تصویب برسانند

طرح یاد شده به رئیس‌جمهور آمریکا دستور می‌دهد "به استفاده از نیروهای مسلح ایالات متحده" علیه ایران پایان دهد مگر آنکه از کنگره مجوز گرفته باشد.

این طرح برای مواقعی که "دفاع در برابر حملات مسلحانه قریب الوقوع" ضروری است استثنا قائل می‌شود.

مصوبه جدید از نوع به اصطلاح "موازی" است پس از تصویب در دو مجلس کنگره برای امضا تسلیم رئیس‌جمهور نخواهد شد و مانند قوانین کشور قدرت اجرایی ندارد.

این طرح به قانون اختیارات جنگی ۱۹۷۳ استناد می‌کند که به کنگره آمریکا امکان می‌دهد قدرت رئیس جمهور در وارد کردن نیروهای مسلح به مناقشه های نظامی را مهار کند.

با این حال همچنان سوالاتی حقوقی پیرامون این موضوع که آیا کنگره می‌تواند با استفاده از قطعنامه‌ای "موازی" رئیس‌جمهور را به کسب مجوز جنگ ملزم کند، وجود دارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.