رفتن به محتوای اصلی

فائزه هاشمی: «هر ایرانی، یک پیکان» دوران شاه به «هر ایرانی یک پرونده قضایی» تبدیل شده است
19.02.2020 - 14:23

فائزه هاشمی، فعال سیاسی و دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، با اشاره به «دخالت گسترده امنیتی‌ها در بسیاری از حوزه‌ها از جمله اقتصادی، انتخابات و دادگاهها» گفت که قبل از انقلاب می‌گفتند «هر ایرانی، یک پیکان»، ولی اکنون سیاست کلان جمهوری اسلامی کنترل مردم ایران و «هر ایرانی حداقل یک پرونده قضایی» است.

فائزه هاشمی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری رکنا، که روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن، منتشر شد، درباره فاصله کنونی میان مردم ایران و جمهوری اسلامی گفت: «این فاصله خیلی زودتر به وجود آمده است و در طول سالها بیشتر و عمیق‌تر شده است.»

او ادامه داد: «دور شدن سیاست‌های نظام چه داخلی و چه خارجی با خواسته‌ها و مطالبات مردم و استفاده روز افزون از قدرت در تحمیل سیاست‌ها باعث این فاصله شده است.»

در حالی که چند روز دیگر انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود، این نماینده پیشین مجلس ایران گفت: «در کشور ما چندین انتخابات (مجلس، خبرگان، ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا) وجود دارد. انتخابات برگزار می‌شود ولی در عمل نظر اقلیت عملی می‌شود.»

او مسئولیت بخشی از این فاصله را بر عهده اصلاح‌طلبان دانست و گفت: «عمده اصلاح‌طلبان در قدرت هم شاخص‌های اصلاح‌طلبی را فراموش کرده‌اند. مهم‌ترین این شاخص‌ها شایسته‌سالاری، چرخش نخبگان، مبارزه با فساد چه مالی و چه اخلاقی، عدم انحصار، و... است که اتفاق نیفتاد.»

این فعال سیاسی همچنین در انتقاد از سیاست‌ خارجی جمهوری اسلامی گفت: «اتحادیه اروپا برای نجات برجام بعد از خروج آمریکا ساز و کاری به نام اینستکس را طراحی کرده که شرط اجرایی شدن آن مطابقت قوانین بانکی ما با اف‌ای‌تی‌اف است. ما اف‌ای‌تی‌اف را قبول نمی‌کنیم، به اروپا هم ناسزا می‌گوییم.»

فائزه هاشمی همچنین به سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه اشاره کرد و گفت: «نمی‌توانیم هر کاری دلمان می‌خواهد انجام بدهیم و انتظار داشته باشیم دنیا با ما همراه باشد.»

او همچنین با زیر سوال برده «سیاست مقاومت» که از سوی رهبر جمهوری اسلامی مطرح می‌شود، تاکید کرد: «مقاومت در مقابل چه و برای چه؟ شاید مقاومت زمانی لازم بوده، آیا همه راهها نباید به رفاه و توسعه و تامین معیشت و حقوق شهروندی و یک ایران آباد و آزاد منتهی شود؟ مقاومت می کنیم به چه چیزی برسیم؟ مسیر را برعکس می رویم. چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. اول در ایران خودمان حقوق مردم را تامین کنیم بعد به دیگران کمک کنیم.»

فائزه هاشمی بار دیگر خواستار تغییرات اساسی در ایران شد و گفت: «کشور ایران تغییر عمیق سیاست‌ها را لازم دارد، همان کاری که گورباچف، رهبر شوروی در آنجا کرد.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایران اینترنشنال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.