رفتن به محتوای اصلی

کرونا در ایران؛ افغانستان و ترکیه مرز خود با ایران را بستند
23.02.2020 - 15:15

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ایران آمار تازه‌ترین مبتلایان و جان‌باختگان ویروس کرونا را اعلام کرد که نشان از افزایش ۶۰ درصدی تعداد قربانیان و ۵۴ درصدی تعداد مبتلایان در ۲۴ ساعت گذشته دارد.

به گفته آقای کیانپور از دیروز ۳ نفر بر اثر ابتلا به کرونا فوت شده و ۱۵ نفر دیگر نیز ابتلایشان به این ویروس مثبت بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران گفت که از ۱۵ مبتلای جدید ۷ نفر در شهر قم، ۴ نفر در تهران، ۲ نفر در استان گیلان، ۱ نفر در استان مرکزی و ۱ نفر در شهر تنکابن بوده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران امروز خبر از ابتلا و مرگ یک نفر بر اثر بیماری کرونا ویروس در این استان داد.

بگذر از پست توییتر شماره از @hajimirzaee_m

پایان پست توییتر شماره از @hajimirzaee_m



در همین حال کره جنوبی درجه هشدار ویروس کرونا در این کشور را در بالاترین حد اعلام کرده و تعداد مبتلایان در این کشور به بیش از ۶۰۰ نفر رسیده و پنج نفر نیز فوت شده‌اند.

ایتالیا نیز اعلام کرده که بیش از ۱۰۰ مورد مثبت ابتلا به کرونا در این کشور طی ۲۴ ساعت گذشته ثبت شده و مقامات این کشور "اقدامات فوق العاده ای" را برای جلوگیری از شیوع آن اعمال کرده‌اند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران هم توصیه کرده تا مردم "از حضور در زیارتگاه خودداری" کنند.

به گفته آقای نمکی منشا ابتلا به ویروس کرونا در قم از چین بوده است و "طبق بررسی‌هایمان منبع ویروس را پیدا کردیم که از ناقلین چینی بوده است و موارد آن در حال مشخص شدن است. همچنین یکی از فوتی‌ها در قم بازرگانی بود که از طریق پروازهای غیرمستقیم سفرهایی به چین داشته است".

تدابیر بهداشتی و کنترلی در برخی مرزهای ایران از جمله ارمنستان، پاکستان، عراق و ترکیه برقرار شده است. در همین خصوص سفارت افغانستان در ایران نیز بر اساس اطلاعیه‌ای گفته است تا اطلاع ثانوی ارایه خدمات کنسولی را به حالت تعلیق در می‌آورد.

امروز وزارت ورزش نیز جلسه ستاد مقابله با گسترش کرونا را برگزار کرده که به گزارش رسانه‌های ایران مسئولان کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال در جلسه حاضر نشدند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم از تعطیلی کلیه مدارس و دانشگاه‌های این استان "به منظور استریل کردن محیط ها" خبر داد، تاکنون هیچ موردی از ابتلا به کرونا در این استان گزارش نشده است.

پیروز حناچی، شهردار تهران هم امروز تایید کرد جواب آزمایش مرتضی رحمان‌زاده، شهردار منطقه ۱۳ تهران که روز گذشته اعلام شد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا بوده "مثبت" بوده است.

آقای حناچی گفت که "از ۴ آزمایشی که برای او انجام شده است، ۳ آزمایش مثبت بوده و ابتلای وی به ویروس کرونا تأیید شده است".

به گفته شهردار تهران یکی از معاونان شهردار منطقه ۱۵ نیز مشکوک به ابتلا به آنفولانزا است.

ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای شهر تهران نیز گفت که برخی از اعضای شورای شهر تهران به دلیل در تماس بودن با شهردار منطقه ۱۳ تهران خود را "خودشان ترجیح دادند قرنطینه باشند".

روز گذشته محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که بخاطر دیدار با آقای رحمان‌زاده خودش را قرنطینه کرده و امروز خبر داد که جواب تست کرونا او مثبت نبوده است.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران و مرتضی رحمان‌زاده، شهردار منطقه ۱۳ تهران که ابتلای وی به ویروس کرونا تایید شدحق نشر عکسSOCIAL MEDIAImage captionمحسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران و مرتضی رحمان‌زاده، شهردار منطقه ۱۳ تهران که ابتلای وی به ویروس کرونا تایید شد

آقای هاشمی گفته بود که "سه‌شنبه هفته گذشته جلسه شورایاران در منطقه ۱۳ تشکیل شد و علاوه بر من مسجدجامعی، میلانی از اعضای شورای شهر و برخی از همکاران روابط عمومی در این جلسه حضور یافتند".

همچنین خبرهایی مبنی بر جلسه آقای رحمان‌زاده با برخی مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی از جمله محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و سیدحسن خمینی منتشر شده است.

بگذر از پست توییتر شماره از @pirouzhanachi

پایان پست توییتر شماره از @pirouzhanachi

وزارت ارشاد ایران روز گذشته در اطلاعیه ای اعلام کرد که تمام برنامه‌های هنری و سینمایی در سراسر ایران از روز، یکشنبه ۴ اسفند ماه به مدت یک هفته تعطیل است.

آموزش و پرورش هم از تعطیلی مدارس شهر تهران در روزهای یکشنبه و دوشنبه خبر داده است.

خبرگزاری های ایران به نقل از مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران علت این تصمیم را "آماده سازی مدارس" و رعایت تمهیدات بهداشتی مانند ضدعفونی کردن آنها عنوان کرده اند.

همزمان، مدارس و مراکز آموزشی استان قم نیز که شنبه تعطیل بودند، برای دو روز دیگر هم تعطیل شده‌اند.

استان مرکزی که یک مورد مرگ در اثر کرونا در شهر اراک داشته است، کلیه مدارس را به مدت یک هفته تعطیل کرده است. چند استان دیگر نیز مدارس را تعطیل کردند.

همزمان، بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، تمامی دانشگاه‌هاو موسسات آموزش عالی استان‌های تهران، البرز، قزوین، مرکزی، قم، همدان، اصفهان، گیلان، مازندران، مرکزی تا آخر هفته تعطیل است.

"ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش" نیز اعلام کرد که "از روز دوشنبه پنجم اسفندماه ۱۳۹۸ تمام مسابقات ورزشی سراسر ایران و لیگ‌های دسته اول و دوم در تمام رده های سنی به مدت ۱۰ روز لغو می‌شود"

این در حالی است که در چارچوب مسابقات لیگ فوتبال امروز بازی استقلال با ذوب‌آهن اصفهان در تهران بدون حضور تماشاگران برگزار خواهد شد.

به جز این بازی، سپاهان-پرسپولیس در اصفهان مسابقه می‌دهند و در مشهد قرار است شهرخودرو با نفت مسجدسلیمان بازی کند. اما هنوز مشخص نیست که این بازی ها بدون تماشاگر یا با تماشاگر برگزار خواهد شد.

به گزارش وزارت بهداشت ایران، تا ظهر روز شنبه ۱۹ نفر در قم، ۶ نفر در تهران، ۲ نفر در گیلان و یک نفر در اراک به ویروس کرونا مبتلا شدند.

 

شمار قربانیان کرونا در ایران به ۵ نفر رسید، مبتلایان به ۲۸ نفر

صبح روز شنبه ۳ اسفند، ۲۲ فوریه، کیانوش جهانپور، رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت ایران در یک برنامه تلویزیونی گفت که در فاصله دیروز ظهر تا پیش از ظهر امروز ۱۰ مورد قطعی جدید ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شده است.

او همچنین از مرگ یکی دیگر از بیماران مبتلا به کرونا خبر داد، به این ترتیب شمار رسمی افرادی که در اثر کرونا در ایران درگذشتند به ۵ نفر رسید.

به گفته آقای جهانپور، ۸ نفر از این افراد از بیماران شهر قم و دو نفر از آنها از میان بیمارانی بودند که در تهران از آنها آزمایش کرونا گرفته شد.

ایران روز گذشته تایید کرد که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آن کشور به ۱۸ نفر رسیده و ۴ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

بگذر از پست توییتر شماره از @bbcpersian

پایان پست توییتر شماره از @bbcpersian

'به جمع بندی برای قرنطینه قم نرسیده‌ایم'

غلامرضا جلالی، رئیس پدافند غیرعامل ایران دیروز در یک برنامه تلویزیونی درباره قرنطیه کردن قم گفت: "فعلا به جمع‌بندی برای قرنطینه نرسیدیم."

پس از شناسایی اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در قم، درخواست‌هایی برای اعمال محدودیت‌های ترددی در قم از جمله در اماکن مذهبی مطرح شد اما یک مقام وزارت بهداشت ایران به خبرگزاری ایلنا گفته است "تصمیم‌گیری درباره قرنطینه قم با وزرات بهداشت نیست و ارگان‌های دیگر باید این کار انجام دهند."

مینو محرز، عضو کمیته بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت ایران گفته است این وزارتخانه تنها می‌تواند چنین درخواستی ارائه دهد.

حوزه‌های علمیه و مدارس و مراکز آموزشی استان قم امروز تعطیل بوده است. به گفته معاون آموزشی حوزه های علمیه تمامی دروس حوزه علمیه قم در همه سطوح اعم از مدارس علمیه، مراکز تخصصی و دروس سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم فردا یکشنبه ۴ اسفند تعطیل است.



نحوه اطلاع‌رسانی مقام‌های ایران در باره ویروس کرونا هم با انتقادهای رو‌به‌رو بوده و وزیر بهداشت ایران در پاسخ گفته است "اگر مورد جدیدی مثبت اعلام شود، روزانه اطلاع رسانی خواهیم کرد."

مقام‌های دولت ایران به پنهان‌کاری درباره شیوع این ویروس در کشور متهم شده‌اند. محمود صادقی، نماینده تهران که صلاحیتش برای این دور انتخابات مجلس تائید نشد، این پنهان‌کاری را شبیه پنهان‌کاری درباره شلیک موشک سپاه به هواپیمای مسافربری اوکراین دانسته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.