رفتن به محتوای اصلی

انتخابات مجلس ایران؛ کمترین نرخ مشارکت در جمهوری اسلامی
23.02.2020 - 16:27

رهبر ایران با اشاره به آنچه که او دستگاه‌های تبلیغاتی بیگانه می‌نامد گفته: "در دو روز آخر به‌بهانه یک بیماری و ویروس، رسانه‌های آنها از کمترین فرصت برای منصرف کردن مردم از حضور در انتخابات چشم‌پوشی نکردند".

آقای خامنه‌ای که از "درخشش مطلوب ملت ایران در امتحان بزرگ انتخابات" یاد کرده پیش‌تر در استان آذربایجان شرقی انتخابات مجلس شورای اسلامی را "جهاد عمومی" و "جشن ملی" نامیده بود.

سخنان رهبر ایران پس از آن است که شب گذشته خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران در حساب توئیترش میزان مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم را در "حدود ۴۲ درصد" عنوان کرده بود. فارس، شنبه شب از "کاهش ۱۹ درصدی مشارکت" در انتخابات مجلس نسبت به دوره گذشته گزارش داد.

میزان مشارکت در انتخابات دوره‌های مختلف مجلس ایران

 

بالاترین میزان مشارکت معادل ۷۱٪ و مربوط به مجلس پنجم است

منبع: وزارت کشور

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای خامنه‌ای در سخنرانی ابتدای جلسه درس خارج فقه گفته: "انتخابات در جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که دین مظهر کامل یک دموکراسی همه‌جانبه است و برگزاری ۳۷ انتخابات در طول ۴۱ سال نشان‌دهنده اهتمام بی‌نظیر نظام اسلامی به مردم‌سالاری است".

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور درباره دلایل مشارکت ۴۲ و ۵۷ دهم درصدی به خبرنگاران گفته: "ما هم ورود بیماری کرونا را داشتیم و هم شرایط سیاسی و مسائلی مثل سقوط هواپیما، حوادث آبان و دی را داشتیم و در این شرایط این میزان حضور و مشارکت مردم کاملا قابل قبول است".

بر اساس نتایج قطعی، اکثریت کرسی‌های مجلس یازدهم را اصولگرایان کسب کرده‌اند. برگزاری این انتخابات با رد صلاحیت گسترده داوطلبان نزدیک به جناح اصلاح‌طلب از سوی شورای نگهبان قانون اساسی همراه بوده است.

علی ساری، نماینده اهواز در مجلس دهم شورای اسلامی پس از اعلام نتایج شهر تهران در توئیتر نسبت به مشارکت در انتخابات واکنش نشان داده و نوشت: "مردم ایران اسلامی مجلس یازدهم را از دقایق اول پیگیری کنید، شاید برای ۱۴۰۰ با صندوق رای آشتی کردید."

نماینده اهوازحق نشر عکسUGC

عزت الله ضرغامی، رئیس پیشین سازمان صدا و سیما هم ساعاتی پیش از اعلام رسمی میزان مشارکت در انتخابات مجلس، با انتشار توئیتی از اعلام نکردن نرخ مشارکت انتخابات روز جمعه انتقاد کرد. وی نوشت: "الکترونیکی کردن کل انتخابات پیش کش! لااقل رقم نهایی مشارکت که بلافاصله بعد از پایان رای گیری، از طریق تعداد تعرفه های مصرف شده قابل تشخیص است را اعلام کنید. ظاهرا ویروس اطلاع رسانی، از سقوط هواپیما به نتیجه انتخابات هم سرایت کرده است. تغذیه افکار عمومی را به دیگران واگذار نکنیم."

رئیس سازمان صدا و سیما از سوی رهبر حکومت منصوب می‌شود.

ضرغامیحق نشر عکسUGC

آرای پایتخت در سبد فرمانده اسبق نیروی هوایی سپاه

محمدباقر قالیباف، سرلیست فهرست وحدت اصولگرایان با کسب بیش از یک میلیون و ۲۶۵ هزار رای، نامزد اول حوزه انتخابیه تهران شد. آقای قالیباف فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران، فرماندهی نیروی انتظامی و شهرداری تهران را در کارنامه دارد.

مصطفی آقامیرسلیم، مرتضی آقاتهرانی، الیاس نادران، سه چهره اصولگرا پس از آقای قالیباف بیش‌ترین رای را در پایتخت کسب کرده‌اند.

بر اساس اعلام وزارت کشور مشارکت در حوزه انتخابیه تهران یک میلیون و ۸۴۱ هزار و ۸۹۱ تن برابر با ۲۵ و ۴ دهم درصد بوده است. انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران پیش‌تر شمار شهروندان واجد شرایط رای دهی در استان تهران را ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر عنوان کرده و گفته بود که ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تعرفه در این استان توزیع شده است.

وزیر کشور اعلام کرده که "بیشترین مشارکت در کهگیلویه و بویراحمد با ۷۱ درصد و کمترین هم در تهران بوده است".

در ایران ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ تن واجد شرایط رای دهی هستند. ۴۸ درصد مشارکت کنندگان در انتخابات مجلس یازدهم را زنان و ۵۲ درصد را مردان تشکیل داده‌‌اند.

عبدالرضا رحمانی فضلی گفته: "از امروز و فردا که فرمانداری‌ها نتایج را ابلاغ می‌کنند، کسانی که اعتراض دارند می‌توانند اعتراضشان را به هیئت‌های اجرایی بفرستند و هیئت‌ها صرف ۷ روز رسیدگی می‌کنند و بعد ۷ روز هم شورای نگهبان رسیدگی می‌کند".

رای‌گیری در ۱۱ حوزه‌ انتخابیه به دور دوم کشیده شده است. نامزدهای بیجار در استان کردستان، میانه در استان آذربایجان‌شرقی، لنجان و سمیرم در استان اصفهان، دهلران، دره‌شهر، آبدانان و بدره در استان ایلام، کرج، اشتهارد و فردیس در استان البرز، کردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشان در استان گلستان، اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در استان خوزستان، اسلام‌آباد غرب، دالاهو، شهر کرمانشاه در استان کرمانشاه و زنجان نتوانسته‌اند حد نصاب ۲۰ درصد رای‌ را کسب کنند.

قرار است که دور دوم این رای‌گیری برای تعیین تکلیف حوزه‌های انتخابیه باقی مانده ۲۹ فروردین سال آینده برگزار شود.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه (۲۱ فوریه) با رای‌گیری در ۵۵ هزار شعبه اخذ رای در سراسر ایران در ۲۰۸ حوزه انتخابیه برای انتخاب ۲۹۰ نماینده مجلس برپا شد. بر سر تصاحب کرسی‌های مجلس شورای اسلامی، ۵ هزار و ۲۳۲ تن داوطلبانی که تائید صلاحیت شده بودند، در این انتخابات شرکت کردند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.