رفتن به محتوای اصلی

مقام‌های بهداشتی: همه‌گیری کرونا در آمریکا '‌اجتناب‌ناپذیر' است
26.02.2020 - 05:46

در آمریکا تا کنون ۵۳ مورد ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده است.

مرکز کنترل بیماری‌های این کشور روز سه‌شنبه از کنگره خواست برای آمادگی در برابر این همه‌گیری قریب الوقوع طرح چند میلیارد دلاری این مرکز را با فوریت تصویب کند.

با وجود این، آقای ترامپ که برای سفری دو روزه به هند سفر کرده می‌گوید "همه چیز تحت کنترل است".

همزمان هراس از جهانی شدن اپیدمی کرونا بازارهای بورس آمریکا را برای روز دوم با سقوط ناگهانی ارزش سهام روبرو کرده است.

در چین که شهر ووهان در استان هوبی آن کانون پیدایش این ویروس شناخته شده تا کنون ۸۰ هزار نفر مبتلا شده‌اند که از میان آنها ۲۷۰۰ نفر تاکنون جان باخته‌اند.

خارج از چین، ایران بیشترین تعداد جان باختگان را تاکنون گزارش کرده است. کره جنوبی و ایتالیا هم با شیوع پرشتاب این ویروس دست به گریبانند و همین گزارش‌ها مقام‌های بهداشتی را نگران جهانی شدن همه‌گیری این ویروس کرده است.

روز سه‌شنبهریال ۲۵ فوریه، دکتر نانسی میسونیر، رئیس مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا، سی‌دی‌سی، در یک کنفرانس خبری به مردم این کشور هشدار داد که خود را برای همه‌گیری احتمالی کرونا در آمریکا آماده کنند.

"ما از عموم مردم آمریکا می‌خواهیم که خود را آماده کنند و گوشه ذهن‌شان به این موضوع فکر کنند که این (همه‌گیری) ممکن است بسیار بد باشد. اکنون مساله دیگر شیوع یا عدم شیوع همه‌گیری کرونا نیست بلکه مساله زمان آغاز آن است.... همگان باید منتظر اخلال جدی در روند روزانه زندگی خود باشند."

آمریکا کنترل مسافران پروازهای خارجی را از همان روزهای نخست شیوع ویروس در چین آغاز کردحق نشر عکسAFPImage captionآمریکا کنترل مسافران پروازهای خارجی را از همان روزهای نخست شیوع ویروس در چین آغاز کرد

اظهارات رئیس مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا نشان از بسیار جدی‌تر شدن لحن نهادهای بهداشتی آمریکا حکایت دارد که تا پیش از این می‌گفتند تمرکز خود را بر کنترل و جلوگیری از ورود افراد مظنون به ابتلا از چین و قرنطینه شهروندان آمریکایی بازگشته از چین قرار داده بود.

تاکنون ۱۴ نفر بیمار کووید-۱۹ (بیماری ناشی از ابتلا به ویروس کرونا) در داخل خاک آمریکا شناسایی شده‌اند و ۳۹ آمریکایی دیگر هم کرونا مثبت هم که در خارج این کشور به این ویروس مبتلا شده‌اند پس از بازگشت به خاک ایالات متحده تحت درمان قرار گرفته‌اند.

در اظهارنظر دیگری آلکس آذار، وزیر بهداشت آمریکا گفته دولت به فکر افزایش ذخیره ماسک و اقلام پزشکی لازم است. او گفته: "تعداد ماسک و عینک پزشکی فعلا در انبارها حدود ۳۰ میلیون عدد است اما باید در واقع به ۳۰۰ میلیون افزایش یابد".

اینجا در کالیفرنیا بعضی داروخانه‌ها از کمبود دستکش و ماسک خبر داده‌اندحق نشر عکسGETTY IMAGESImage captionاینجا در کالیفرنیا بعضی داروخانه‌ها از کمبود دستکش و ماسک خبر داده‌اند

متینگ‌های انتخاباتی آمریکا، بهشت ویروس کرونا!

امیر پیام - بی‌بی‌سی واشنگتن

آمریکا یکی از نخستین کشورهایی بود که شهروندان آن مبتلا به ویروس کرونا شدند. این کشور در همان روزهای نخست ورود شهروندان چین و غیرآمریکایی‌هایی که از چین به ایالات متحده سفر می‌کردند را ممنوع کرد و شهروندان آمریکایی سفر کرده به استان هوبی و سپس چین را هم بعد از بازگشت قرنطینه کرد.

بسیاری از مسئولان در پاسخ به انتقادها از این سخت‌گیری‌ها گفتند که روزانه یک میلیون مسافر از طریق هوایی وارد آمریکا می‌شوند و کنترل آنها برای جلوگیری از همه‌گیری کرونا واجب است.

با این حال، تاکنون هیچ اقدامی برای محدودکردن اجتماعات، کنسرت‌ها یا مسابقات ورزشی در سطح کلان در این کشور صورت نگرفته است.

متینگ‌های انتخاباتی دونالد ترامپ، دهها هزار نفر را گرد هم می‌آورد. تجمع‌های متعدد نامزدهای دموکرات که گاه روزانه به چند شهر در یک ایالت سفر می‌کنند همچنان ادامه دارد. برای مثال، برنی سندرز، نامزد پیشتاز رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها که همین امشب باید با جوبایدن و بقیه نامزدها در مناظره تلویزیونی ایالت کارولینای جنوبی شرکت کند، روزانه در چند شهر مختلف میتینگ‌های بزرگی که از صدها تا هزاران نفر در آن شرکت می‌کنند را شخصا شرکت می‌کند.

دیروز در لس‌آنجلس هزاران نفر برای بزرگداشت کوبی برایانت، بسکتبالیست فقید که در سانحه سقوط هلی‌کوپتر جان داد، دور هم جمع شدند و صدها مراسم و مسابقه ورزشی دیگر که روزانه در گوشه و کنار ۵۰ ایالت آمریکا برگزار می شود همچنان جاری است.

حالا باید دید آیا اخطار امروز مقام‌های بهداشتی دولت تغییری در روند این تجمع‌های بزرگ پدید خواهد آورد یا همان‌طور که دونالد ترامپ تاکید دارد در آمریکا "همه چیز تحت کنترل است".

آلکس آذار، وزیر بهداشت آمریکا امروز، سه‌شنبه، به کنگره رفت تا نمایندگان آمریکا را از وضعیت کرونا آگاه کندحق نشر عکسGETTY IMAGESImage captionآلکس آذار، وزیر بهداشت آمریکا امروز، سه‌شنبه، به کنگره رفت تا نمایندگان آمریکا را از وضعیت کرونا آگاه کند

در بقیه جهان کرونا چه می‌کند؟

در تنریف اسپانیا بعد از این که یک دکتر ایتالیایی کرونا مثبت تشخیص داده شده، یک هتل به طور کامل در قرنطینه قرار گرفته هر چند صدها مسافر این هتل اجازه خروج از اتاق خود را دارند اما بیرون هتل نه.

در ایتالیا تعداد مبتلایان به کرونا به ۳۲۰ نفر رسیده که به این ترتیب این کشور را در راس کشورهای اروپایی آلوده به کرونا قرار می‌دهد. تعداد جان باختگان در این کشور هم به ۱۰ نفر افزایش یافته است. تمامی درگذشتگان کرونا در ایتالیا بالای ۸۰ سال داشتند.

برای کنترل شیوع این ویروس، چند شهر کوچک در شمال ایتالیا که ده‌ها هزار سکنه دارند قرنطینه شده‌اند.

همزمان روز سه‌شنبه، شهرها و کشورهای جدیدی به فهرست کرونا مثبت اضافه شدند؛ توسکانی، سیسیل و لیکوریا در ایتالیاسه شهر جدید بودند که موارد ابتلا به کرونا را گزارش کردند. با این حال، جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا گفته این کشور همچنان برای گردشگری ایمن است.

در ترکیه هواپیمایی که ۱۴۰ مسافر ایرانی به همراه داشت و از تهران به استانبول رفته بود ناچار شد به آنکارا تغییر مسیر دهد و همه سرنشینان آن با وجود عدم بروز نشانگان ابتلا به کرونا، در قرنطینه قرار گرفتند.

ترکیه مرزهای خود را با ایران بسته تا بلکه از سرایت کرونا از همسایه شرقی خود جلوگیری کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.