رفتن به محتوای اصلی

نامه سرگشاده به سازمان جهانی بهداشت
آقای تئودور آدهانوم قبریسوس،
29.02.2020 - 05:09

نامه سرگشاده به سازمان جهانی بهداشت
پریسا پوینده، مسئول کمیته مبارزه برای ازادی زندانیان سیاسی
تاریخ: ۲۶ فوریه ۲۰۲۰

آقای تئودور آدهانوم قبریسوس،

در این نامه میخواهیم شما را در جریان وضعیت خطرناک شیوع ویروس کرونا در زندانهای جمهوری اسلامی قرار دهیم! مطلع هستید که بی توجهی و لاابالی گری عامدانه سران جمهوری اسلامی به اخطارها و هشدارهای سازمان جهانی بهداشت، سبب گردید که این ویروس خطرناک از کنترل خارج گردد. با گسترش ویروس کرونا در سراسر ایران، عملا جامعه با فاجعه جدیدیروبرو شده است. ندیده گرفتن معیارها و استانداردهای شناخته شده بین‌المللی، عدم آمادگی و فراهم کردن الزامات درمانی و بهداشتی و آمادگی فنی لازم برای پیشگیری از گسترش این ویروس تا عدم قبول مسئولیت وشفاف سازی، پنهان کاری و انکار خطرات مصیبت بار گسترش ویروس کرونا، شوک عظیمی به جامعه وارد کرده است. بسیاری از مردم قادر به تأمین هزینه پیشگیری و درمان نیستند. بی دفاع به حال خود رها شده‌اند! هر روز بر تعداد قربانیان ‌آن اضافه می‌گردد!
مراکز آموزشی و درمانی، مراکز تجمع و شبکه‌های حمل و نقل عمومی چگونه بدون کنترل به دست حوادث سپرده شده‌اند.
وضعیت وخیم و غیر قابل تصور بهداشتی و درمانی در زندانها و بازداشتگاه‌ها که فاقد ابتدایی‌ترین امکانات زیستی هستند، تراکم شدید جمعیت خارج از ظرفیت در همه زندانها و از جمله در زندانهای مخوفی مانند کارون اهواز و فشافویه تهران، قرچک ورامین، دیزل‌‌آباد کرمانشاه و عادل‌آباد شیراز و سایر زندانها، عدم دسترسی زندانیان حتی به آب آشامیدنی سالم، وضعیت غذایی بشدت ناسالم، محرومیت از دارو و درمان، زندانها را به ‌آسیب‌پذیر ترین اماکن بدل کرده است. در بسیاری از بندهای این زندانها حتی سرویس بهداشتی در دسترس زندانیان نیست. انواع بیماریها در زندان‌ها و بازداشتگاه‌‌ها بیداد می‌کند.
زندانیان و خانواده‌های آنان بشدت نگران و مضطرب هستند. هیچ امکانی برای مصون ماندن از شیوع ویروس کرونا ندارند. هیج کنترلی توسط هیچ نهادی بر وضعیت اسف‌بار بهداشتی و درمانی و زیستی زندانها اعمال نمی‌شود.
خبرهای بشدت نگران کننده‌ای از سرایت ویروس کرونا به زندانها در سراسر کشور منتشر شده است.
در حالیکه کل جامعه بیدفاع در مقابل ویروس کرونا به حال خود رها شده است، وضعیت در زندانها به مراتب نگران کننده تر است.
وضعیت زندانیان سیاسی بویژه به دلیل امنیتی کردن شرایط زیستی، ‌آنان را بیشتر از سایر زندانیان از دید جامعه مخفی می‌کند. بسیاری از آنان مدتها از دارو درمان و اعزام به مراکز درمانی و حتی دسترسی به امکانات اولیه بهداشتی محروم بوده‌اند.
نظر به اینکه جمهوری اسلامی نمی‌‌خواهد و برنامه‌ای هم برای تأمین سلامت و بهداشت و درمان زندانیان ندارد، مبتلا شدن فقط یک نفر در هر زندانی منجر به فاجعه‌ای انسانی خواهد شد.
قوه قضائیه جمهوری اسلامی مسئول جان کلیه زندانیان بویژه زندانیان سیاسی است که با خطرات جدی‌تری روبرو هستند.
ما از شما مصراً می‌خواهیم تا در این وضعیت بشدت خطرناک به خاطر مسئولیت سنگینی که در باره مهار ویروس کرونا بعهده دارید، جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار دهید و خواهان رسیدگی به وضعیت بهداشتی و درمانی کلیه زندانها بشوید. زندانها محلی بسیار نا‌امن، خطرناک و غیر قابل کنترل برای گسترش ویروس کرونا است. در یک اقدام فوری و اضطراری، همه زندانیان برابر استاندارد جهانی تشخیص ویروس کرونا، تحت آزمایشات دقیق قرار گیرند.
صدها زندانی سیاسی در سراسر کشور در شرایط محرمانه و به دور از چشم جامعه در وضعیت بسیار نگران کننده‌ و نامعلومی قرار دارند. پنهان کردن وضعیت آنها دامنه گسترش ویروس کرونا را تشدید خواهد کرد. امیدواریم با دخالت به موقع مانع بروز یک فاجعه انسانی در زندانهای جمهوری اسلامی بشوید.

پریسا پوینده، مسئول کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی
Pouyandeparisa@gmail.com, +31(0)682198347
Shiva.mahbobi@gmail.com
Cfppiiran2006@gmail.com
www.cfppi.org

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.