رفتن به محتوای اصلی

خبر تکمیلی پیرامون آزادی زندانیان
29.02.2020 - 13:48

Missing media item.Missing media item.

 

با دستور علی اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی ایران "تمامی فعالیت‌های اجتماع‌محور در زندان‌های کشور به حالت تعلیق" درآمده و همزمان بخشنامه‌ای به امضا رئیس قوه قضاییه ایران منتشر شده که در آن دستور مرخصی "مشروط و محدود برای برخی زندانیان" را صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا آقای جهانگیر گفته است که "برای پیشگیری از اپیدمی و شیوع ویروس کرونا در زندان های کشور از امروز تمامی فعالیت‌های جمعی زندانیان از جمله فعالیت‌های ورزشی، هنری، فرهنگی، حرفه‌آموزی و اشتغال و حتی برگزاری نمازهای جماعت در تمامی زندان‌های کشور به حالت تعلیق درمی‌آید" و اجرای این دستور برای زندان‌های سراسر ایران الزامی است.

در همین حال و پس از درخواست‌ها برای اعطای مرخصی به زندانیان در پی شیوع کرونا، روز گذشته بخشنامه‌ای از رئیس قوه قضائیه ایران منتشر شد که در آن وی با "مرخصی مشروط و محدود برای برخی زندانیان" موافقت کرده است.



این بخشنامه که در تاریخ چهارشنبه ۷ اسفند صادر شده امکان دریافت مرخصی برخی زندانیان محکوم به حبس و محکومان پرونده‌های مالی را به دلیل "ضرورت حفظ سلامت زندانیان در شرایط فعلی" خواستار شده است.

همچنین بر اساس این بخشنامه، زندانیان محکوم به "اقدام علیه امنیت ملی که محکومیت آنها بیش از ۵ سال باشد" از دریافت مرخصی مستثنی شده‌اند.

بگذر از پست توییتر شماره از @MahmoudianMe

mehdi mahmoudian
 

✔@MahmoudianMe

 
 

در جهت تسهیل در مرخصی زندانیان بخاطر جلوگیری از شیوع بیشتر بخشنامه.ای صادر کرده است که امیدوار سازمان زندانها، وزارت اطلاعات، سپاه و نیروی انتظامی بدون کوچکترین تاملی این بخشنامه را به اجرا برسانند.

مشاهده عکس در توییتر
 

۴۰۴

 

دو روز پیش (۷ اسفند) جمعی از اعضای خانواده زندانیان سیاسی ایران در بیانیه‌ای به "اخبار نگران کننده در مورد شیوع ویروس کرونا در زندان‌های ایران" ابراز اشاره کردند و نوشتند: "ما جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی به منظور جلوگیری از وقوع یک فاجعه انسانی خواهان آزادی یا حداقل مرخصی قابل قبول زندانیان تا پایان دوران بحران هستیم".

در این بیانیه خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه آمده بود که "زندانیان به خاطر عدم برخورداری از امکانات بهداشتی و درمانی مناسب و قابل قبول و به دلیل زندگی جمعی و تنگاتنگ به شدت در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند".

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس ایران نیز پس از دریافت جواب مثبت آزمایش کرونای خود از رئیس قوه قضائیه خواست تا "برای جلوگیری از شیوع بیماری به زندانیان امنیتی و سیاسی مرخصی بدهید تا کنار خانواده‌ها این اپیدمی را پشت سر بگذارند".

بگذر از پست توییتر شماره از @mah_sadeghi

محمود صادقی
 

✔@mah_sadeghi

 
 

تست کرونای من مثبت شد. این پیام را در شرایطی می‌دهم که چندان امیدی به ادامه‌ی حیات در این دنیا را ندارم:
آقای رییسی
خانواده‌های زندانیان امنیتی و سیاسی تقاضا دارند برای جلوگیری از شیوع بیماری به زندانیان امنیتی و سیاسی مرخصی بدهید تا کنار خانواده‌ها این اپیدمی را پشت سر بگذارند.

 
 

پایان پست توییتر شماره از @mah_sadeghi

امروز همچنین علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران درباره آخرین مصوبات جلسه مقابله با ویروس کرونا در خصوص زندان‌ها گفته است: "پیشنهادی دادیم تا قوه قضاوئیه ابراز لطف کند و درباره زندان های تهران با غربالگری و طبقه‌بندی جرم های کیفری به شرط صدور گواهی صحت توسط مبادی بهداشت و درمان درون زندان ها، اجازه مرخصی به زندانیان داده شود."

در چند روز گذشته خبر اعطای مرخصی به چندین نفر از زندانیان منتشر شده که از جمله آنان ندا ناجی، زندانی سیاسی و یکی از بازداشت‌شدگان تجمع روز جهانی کارگر و مسعود کاظمی، روزنامه‌نگار هستند.

در چند روز گذشته قوه قضائیه و سازمان زندان‌ها دستورالعمل‌هایی را برای مقابله و پیشگیری با این ویروس صادر کردند.

اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها گفته بود "کمیته ویژه‌ سلامت در زندان‌ها برای پیشگیری از کرونا" تشکیل خواهد شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

مهرداد سیدعسگری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.