رفتن به محتوای اصلی

دهها هزار پناهنده، ترکیه را به مقصد اروپا ترک کردند
29.02.2020 - 23:18

 

وزیر کشور ترکیه امروز شنبه (دهم اسفند) گفت که تا عصر امروز شنبه، نزدیک به ۳۷ هزار مهاجر مرزهای ترکیه در استان «ادرنه» را به سمت اروپا ترک کرده‌اند.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه امروز در جریان شرکت در مراسم تشییع کشته‌های ارتش این کشور گفت که ترکیه مرزهای غربی خود را به روی مهاجرانی که می‌خواهند به اروپا بروند، باز خواهد گذاشت. او گفته بود تا صبح شنبه، ۱۸ هزار نفر ترکیه را ترک کرده‌اند.

او دلیل این اقدام ترکیه را به تحولات ادلب ربط داد و مدعی شد که به دلیل حملات ارتش سوریه در این استان، چهار میلیون نفر آواره شده و به سمت مرزهای ترکیه حرکت کرده‌اند.

اردوغان با بیان اینکه اینکه هفت میلیون و ۳۰۰ هزار نفر پناهنده سوری در ترکیه وجود دارد، از عدم تحقق وعده‌های مالی اروپایی‌ها از جمله آلمان در خصوص حمایت از این افراد انتقاد کرد و گفت: «به مرکل [صدراعظم آلمان] گفتم پول‌های آماده‌ای که می‌گویی به دست ما نرسیده است. اگر می‌خواهید آن‌ها را به [پناهجویان بدهید] پس ما آن‌ها را به سمت شما می‌فرستیم و به جای ۲۵ میلیون یوروی شما، ما به شما ۱۰۰ میلیون یورو تقدیم خواهیم کرد».

ترکیه در برخی از استان‌های خود مانند «بولو» زمینه را برای مهاجرت آوارگان و پناهنده‌ها مهیا کرده است. آناتولی گزارش داد که شهردار بولو ۴۰۰ دستگاه اتوبوس در اختیار آن‌ها گذاشته است تا خود را به مرز یونان برساند.

ارتش ترکیه نیز عصر امروز تدابیر امنیتی و ممنوعیت خروج از مرزهای این ترکیه را برداشت و گذرگاه‌های مرزی خود با یونان را تخلیه کرد.

ترکیه از اواسط هفته گذشته بعد از آنکه شمار زیادی از نیروهای نظامیش در درگیری با ارتش سوریه و حملت هوایی این کشور و روسیه کشته شدند، اتحادیه اروپا و ناتو را تهدید کرد که اگر در قضیه ادلب از آنکارا حمایت نکنند، مجبور خواهد شد مرزهای غربی خود را به روی ده‌ها هزار مهاجر بگشاید.

ترکیه پیش از این نیز با اهرم مهاجران و بازگشایی مرزهای خود بر روی آن‌ها طی چند سال گذشته، اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار داده و بعد از ورود سیل عظیمی از آن‌ها به کشورهای اروپایی، اتحادیه اروپا مجبور شد مبالغی را به ترکیه جهت ممانعت از ورود مهاجران غیرقانونی پرداخت کند.

عمده مهاجران از کشورهای جنگ‌زده سوریه، عراق، افغانستان و برخی کشورهای منطقه هستند و کشورهای اروپایی نحوه تعامل ترکیه در این قضیه را نوعی باج‌خواهی می‌دانند.

mshrgh.ir/1047160

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
رسانه های داخلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.