رفتن به محتوای اصلی

گزارش‌ها درباره ابتلای دست‌کم ۳۰ زندانی و نگهبان به بیماری کرونا در زندان‌های ایران
03.03.2020 - 14:50

با وجود انتشار گزارش‌هایی مبنی بر سرایت بیماری کرونا به ده‌ها تن از زندانیان و نگهبانان در تعدادی از زندان‌های ایران؛‌ مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی هنوز اقدامی برای دادن مرخصی به آن‌ها یا تهیه امکانات بهداشتی و پزشکی لازم نکرده‌اند.

گزارش‌های منتشرشده از سوی رسانه‌ها و خانواده زندانیان تا روز سه‌شنبه ۱۳ اسفندماه حاکی از مشاهده علائم بیماری کرونا در نزدیک به ۳۰ نفر از زندانیان در تهران و تعدادی از آن‌ها در شهرهایی از جمله ارومیه است.

علاوه بر این،‌ یکی از سربازان زندان اوین به این بیماری مبتلا شده است. همچنین گزارش شده که تعدادی از زندانیان «ترنسجندر در بند ۲۴۰ اوین به دلیل احتمال ابتلای یک نفر به این ویروس به زیر اندرزگاه شماره یک منتقل شده‌اند. »

از سوی دیگر،  برخی فعالان سیاسی و مدنی و همچنین زندانیان سیاسی پیشین از ابتلای افراد بیشتری به این بیماری در زندان اوین خبر می‌دهند. 

سعید ملک‌پور،‌ زندانی سیاسی سابق، در صفحه توئیتر خود  از ابتلای دست‌کم شش زندانی به این بیماری خبر داده است.

در ارومیه خانواده تعدادی از زندانیان روز دوشنبه با برگزاری تجمعی مقابل این زندان خواستار مرخصی و آزادی موقت بستگان خود شدند.

نگرانی درباره زندانیان سیاسی

این نگرانی‌ها طی روزهای گذشته درباره زندانیان سیاسی نیز ابراز شده بود. خانواده تعدادی از زندانیان سیاسی با نوشتن نامه‌ای به مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی خواستار اعطای مرخصی به بستگان خود تا زمان پایان بحران کروناویروس شدند.

مادر هنگامه شهیدی‌، روزنامه‌نگار، و همسر نازنین زاغری،‌ شهروند ایرانی بریتانیایی، در زندان اوین نیز از تماس آن‌ها و تایید مشاهده علائم کرونا خبر داده‌اند.

 همچنین محمد قنبردوست،‌ زندانی عقیدتی در ارومیه، و امیرحسین محمدی،‌ زندانی اعتراض‌های آبان‌ماه در زندان تهران بزرگ، در پی مشاهده علائم کرونا به بهداری و سپس درمانگاه منتقل شدند.

خبرگزاری هرانا،‌ رسانه مجموعه فعالان حقوق بشری ایران، از انتقال نزدیک به ۱۹ نفر از زندانیان زندان تهران بزرگ به بیمارستان «یافت‌آباد» گزارش داده است. بر اساس این گزارش،‌ دست‌کم هفت نفر دیگر نیز در بهداری نگهداری می‌شوند.

علاوه بر این سازمان حقوق بشری هه‌نگاو گزارش کرده که نزدیک به ۱۰۰ تن از زندانیان اهل تسنن زندان رجایی‌شهر با نوشتن نامه‌ای به مجامع جهانی حقوق بشری و سازمان جهانی بهداشت از آن‌ها خواسته‌اند از با اقدامات خود از احتمال وقوع «فاجعه‌ای مرگ‌بار بر اثر ویروس کرونا» در این زندان جلوگیری کنند.

این زندانیان اشاره کرده‌اند که با وجود درخواست‌‌های متعدد برای دریافت دستکش، ماسک و ژل‌های ضدعفونی کننده مسئولان زندان آن را رد کرده و نسبت به این موضوع بی‌توجه بوده‌اند.

این موضوع از سوی زاغری و شهیدی در مورد زندانیان زن در اوین نیز مورد تایید قرار گرفته است. 

با این حال ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه،‌ در واکنش به تشدید این نگرانی‌های عمومی روز دوشنبه تنها اشاره کرد که  ملاحظات بهداشتی در زندان‌های ایران رعایت می‌شود. 

وکلای تعدادی از زندانیان سیاسی از جمله امیر رییسیان و محمود بهزادی‌راد با اشاره به بخشنامه رییس قوه قضاییه برای اعطای مرخصی به زندانیان با محکومیت زیر پنج سال، تایید کرده‌اند که این دستور به صورت سلیقه‌ای اجرا می‌شود و موکلان آن‌ها وضعیت جسمانی خوبی ندارند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایران اینترنشنال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.