رفتن به محتوای اصلی

نتایج انتخابات نه بزرگ به جمهوری اسلامی و ‌مشروعیت رژیم
03.03.2020 - 18:55

نتایج انتخابات نه بزرگ به جمهوری اسلامی و ‌مشروعیت رژیم

رژیم جمهوری اسلامی همیشه، حتی در دوران اوج توهم توده‌ها به آن، از عدم حمایت اکثریت مردم ایران آگاه بود. از اینرو، بنیان رژیم بر ترور، حذف فیزیکی مخالفان، دروغ و پنهان‌کاری نهاده شده است.

دلایل عدم مشروعیت نظام جمهوری اسلامی بی‌شمار است. از آن میان:

  • همه‌پرسی نظام. در همه‌پرسی نظام که در اوج توهم توده‌ها و آشکار نشدن ماهیت واقعی نظام مبتنی بر شریعت و روحانیون برگزار شد، سران نظام، دیگر نظام‌ها را به رای نگذاشتد، بلکه جمهوری اسلامی، آری و یا نه را به رای گذاشتند. تاریخ ثبت نکرد که مردم ما در آن برهه زمانی، به نظام دموکراسی و سلطنتی چگونه رای دادند.
  • سرکوب منتقدان و مخالفان و هنرمندان واندیشمندان. از غیرقانونی‌کردن احزاب تا ترور رهبران سیاسی چون دکتر شاهپور بختیار، داریوش و پروانه فروهر، دکتر قاسملو و شرفکندی، محمد مختاری، ستار بهشتی و صدها فعال سیاسی و اندیشمند و هنرمند دیگر، نشان از عدم مشروعیت و عدم توانائی رژیم با اندیشه و برنامه سیاسی و اجتماعی مخالفان است.
  • ناتوانی در مدیریت سیاست خارجی و حفظ منافع ایران. بعد از فتحعلی شاه قاجار و حیف و میل دربار و حرم ناصرالدین شاه تاکنون، منافع ملی ایران هیچگاه این‌گونه بی‌دفاع نبوده است. دشمنی بی‌معنی و ناسیاست‌مدارانه با کشورهای همسایه و جهان و سرمایه‌گذاری بر نیروی‌های ارتجاعی منطقه، صرف درآمد ملی ایران در دوران برجام در گسترش تروریسم در منطقه و جهان، از یک سو اقتصاد ایران را نابود کرده است و از سوی دیگر اعتماد جهانی را از رژیم ایران سلب کرد و تحریمی جهانی به مردم ایران تحمیل شد. آخرین شاهکار آنها عدم تصویب پیوستن ایران به کنوانسیون جهانی مبارزه با پولشوئی و ترورسیم است. ترجمه این عدم پیوستن در محافل جهانی، حمایت رژیم از پولشوئی و ترورسیم است و عدم مشروعیت ملی و بین المللی است.
  • دروغ و پنهان‌کاری در سرنگونی هواپیمای اوکراینی. رژیم با دروغگویی و پنهانکاری سیستماتیک در علت سقوط هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هواپیمایی اوکراین که منجر به کشته شدن ۱۴۶ نفر ایرانی، ۱۰ نفر افغانستانی، ۵ نفر کانادایی، ۴ نفر سوئدی و ۱۱ نفر اوکراینی (۲مسافر و ۹ خدمه پرواز)، برای چندصدمین بار دروغ، عدم‌مشروعیت و ناکارآمدی خود را ثابت کرد.
  •  قتل عام معترضان گران شدن بهای بنزین. رژیم بجای پاسخ به جوانان بیکار که برای کار و نان با دست خالی به خیابان آمدند، آنها به گلوله بست. این قتل عام که هنوز ابعاد آن روشن نشد، به تنهائی سندی در عدم مشروعیت رژیم است.
  • دروغ و پنهان‌کاری در آغاز شیوع ویروس کرونا در ایران. رژیم از یک سو با پنهانکاری و دروغ در آغاز شیوع ویروس مسئول گسترش وسیع آن است. از سوی دیگر با عدم مدیریت وسایل بهداشتی و ضدعفونی بی‌کفایتی خود را ثابت می‌کند.

صدها مورد دیگر مانند گسترش فساد و ریاکاری، بحران بانکی، بیکاری گسترده، بحران صندوق‌های بیمه بازنشستگی، افزایش بی‌حساب نقدینگی، افزایش وابستگی به درآمد نفتی از یک سو و ناتوانی در فروش نفت از سوی دیگر، حکومت رانتی (رانت سیاسی، رانت اقتصادی، رانت مدیریتی)، بودجه نامتوازن با الویت ایدئولوژیک ویرانساز، ناتوانی در مدیریت ارز و خروج هنگفت سرمایه و ارز، ناتوانی در ایجاد امید به آینده درجوانان و نخبگان و فرار میلیونی اندیشمندان و جوانان نخبه، ناتوانی در مدیریت حوادث طبیعی از آن میان سیل نوروز ۱۳۹۸، کاهش تولید داخلی و افزایش فلج کننده تورم، فقدان چشم انداز به آینده و گسترش و نهادینه شدن فساد، به ویژه چشم انداز به اینده جوانان و روابط بین‌المللی و سیاست خارجی، . . . همه و همه دلایل محکم عدم مشروعیت نظام جمهوری اسلامی و رهبران آن است. این در حالی است که از یک سو مردم از عدم وجود وسایل بهداشتی و ضد عفونی دسته دسته در خیابان می‌میرند و از سوی دیگر ذخایر اورانیوم غنی شده ایران بیشتر از ۱۵۰۰ کیلو رسیده است. کسی نیست از آقا خامنه‌ای بپرسد این اورانیوم غنی شده را در کجا می‌خواهی مصرف کنی که اینهمه به قیمت جان مردم ایران و تحریم جهانی آنرا تولید می‌کنی؟

ولی محکم‌ترین دلیل عدم‌مشروعیت رژیم رأی کمتر از ده درصد مردم تهران و ایران به نمایندگان مجلس است. رأی ده درصد، یعنی نه‌ی نود درصد به رژیم جمهوری اسلامی. در تهرانی که ۹,۶ میلیون واجد شرایط رأی دادن هستند، همه نمایندگان منتخب زیر ده درصد (بین شش تا هشت) درصد رأی آوردند ( تنها نماینده اول تهران ۱۵ درصد رأی آورد). این در واقع انتخابات مجلس نبود، بلکه همه‌پرسی به مشروعیت رژیم بود.

بخاطر عدم حضور احزاب است و نظارت استصوابی، در ایران انتخابات راستین مجلس وجود ندارد. از سوی دیگر رژیم عدم شرکت در انتخابات را به روش‌های گوناگون مجازات می‌کند. مردم مخالفت و نه‌ی خود را با رای باطله اعلام می‌کنند.

در یکی از حوزه‌های انتخابات تهران، آرای باطله از آرای نماینده منتخب بیشتر بود. در این حوزه آرای نماینده ۳۹ هزار بود ولی آرای باطله‌ی این حوزه ۵۵ هزار بود.

میزان آرای باطله انتخابات حوزه یزد و اشکذر در رتبه دوم تعداد آرا قرار گرفت. آرای باطله یزد با حدود ۲۴ هزار برگ رأی؛ دقیقاً بعد از نفر اول انتخابات و رقمی حدود ۱۴ درصد کل آرا بود. (همشهری آنلاین)

 

‏شیوع ویروس کرونا، باز هم پنهانکاری و دروغ رژیم نه‌ی بزرگ مردم به جمهوری اسلامی را در سایه برد.  بررسی‌ها، نشان می‌دهد میزان آرای باطله در بسیاری از شهرها بیش از ۲۰ درصد بوده است. به عقیده ناظران آگاه، میزان مشارکت در تهران حدود ۱۸ درصد و در کل کشور حدود ۲۵ تا ۲۸ درصد بود. مشارکت ۴۲ درصدی یکی دیگر از دروغ های رژیم است. تازه این نتیجه که با حذف همه مخالفان رژیم حتی وابستگان به رژیم که دیدگاه انتقادی به افراط و تفریط رژیم داشتند بدست آمده است. بی‌شک، در یک انتخابات آزاد این آرا بسیار کمتر و عدم مشروطیت رژیم بسی آشکارتر خواهد بود.

بازهم رژیم دروغ از تک و تا نیفتاد و آقای علی خامنه‌ای از مردم ایران برای شرکت وسیع در انتخابات تشکر کرد . او این نه بزرگ و همه‌پرسی قاطع به عدم‌مشروطیت نظام جمهوری اسلامی را (به قول ما مازندرانی‌ها شِه وَرِ گِج یعنی احمق ولی به نفع خود) نادیده گرفت.

نتیجه این انتخابات، مشارکت نازل و رای باطله بالا، از یک سو عدم مشروعیت نظام جمهوری اسلامی در چهل سالگی آن است و از سوی دیگر نشانگر بی اعتمادی مردم، عصبانیت آنهاست و از آنجائی که نظام اکثریت قریب به اتفاقِ تشکل‌ها، شخصیت‌ها و سازمانگران مردم را نابود کرده است، واکنش این مردم به ستوه آمده پیش‌بینی‌ناپذیر هستند. این پدیده مسئولیت مبارزان، سازمان‌ها، احزاب و شخصیت‌های مخالف رژیم را در سازمان دادن و انسجام بخشیدن خود و مردم، همکاری و همگامی در جهت هدایت مبارزه مردم به مبارزه‌ای قهرپرهیز، متحد و متشکل و هدفمند، تجهیز جنبش به امید و چشم‌انداز، صد چندان می‌کند.

١٣ اسفند ماه ۱۳۹٨

احد قربانی دهناری

گوتنبرگ، سوئد

ahad.ghorbani@gmail.com

http://ahad-ghorbani.com

http://telegram.me/ahaddehnari

https://t.me/AhadGhorbaniDehnari

http://www.facebook.com/ahad.ghorbani.dehari

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

احد قربانی دهناری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.