رفتن به محتوای اصلی

درخواست ایرانیان خارج از کشور برای کمک به مقابله با کرونا
06.03.2020 - 19:32

هیئت مدیره اتحادیه سراسری ایرانیان مقیم سوئد در نامه سرگشاده‌ای به ‌نخست وزیر سوئد، استفان لوفون از شیوع سریع و گسترده ویروس جدید کرونا در ایران ابراز تاسف کردند.

در این نامه خطاب به نخست ‌وزیر سوئد آمده است: «تحریم ایران و ناکارآمدی دولتمردان آن، مردم بی‌دفاع ایران را با امکانات بسیار محدود در معرض بروز یک فاجعه انسانی قرار داده است. لطفا فراموش نفرمائید که ایزوله کردن ایران، به دامنه بحران می‌افزاید و در این میان مردم هستند که قربانی می‌شوند.»

اتحادیه ایرانیان مقیم سوئد می‌گوید "با پرهیز از اختلافات سیاسی و بر مبنای منشور جهانی حقوق بشر" از استفان لوفون به عنوان "نماینده مردم انسان‌دوست سوئد" انتظار دارد، در این شرایط حساس در حمایت از مردم ایران بکوشد و "با ارسال کمک‌های مادی و معنوی، مثل تماس‌های کارشناسی، ارائه وسائل ضروری پزشکی از شیوع این بیماری جلوگیری نماید."

تشکلی به نام "فوروم دمکراتیک ایرانیان شهر ماینس" در آلمان نیز روز جمعه ۱۶ اسفند در دو نامه جداگانه با انتقاد از پنهان‌کاری و خلاف‌گویی مسئولان جمهوری اسلامی در مورد ابعاد واقعی شیوع کرونا و تعداد مبتلایان و قربانیان آن، از جمله خواستار رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی در ایران شده است.

یکی از این نامه‌ها خطاب به رئیس سازمان بهداشت جهانی و رئیس مرکز بهداشت خاورمیانه نوشته شده و در آن یادآوری می‌شود: «مردم ایران به شدت از عدم وجود اطلاعات کافی در باره درگذشتکان و مبتلایان و همچنین نوع مراقبت در برابر این بیماری، رنج می‌برند. ما از طریق اطلاعاتی که مرتبا از سوی مردم ایران دریافت می‌کنیم، به این نتیجه رسیدیم که تعداد درگذشتگان و همچنین مبتلایان به این ویروس بسیار بیشتر از آن چیزی است که دولت ایران گزارش داده است.»

تردید درباره درستی آمار رسمی

بر پایه آمار رسمی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی تا نیمروز ۱۶ اسفند چهار هزار و ۷۴۷ مورد ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شده و ۱۲۴ نفر به خاطر ابتلا به آن جان سپرده‌اند.

بسیاری از ایرانیان و حتی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی آمار منتشر شده از سوی مسئولان را غیرواقعی می‌دانند و معتقدند شمار قربانیان و مبتلایان به ویروس کرونا در ایران بسیار بیشتر از آماری است که به طور رسمی منتشر شده است.

قوه قضائیه چند روز پیش برای جلوگیری از شیوع کرونا در زندان‌ها با اعطای مرخصی به ده‌ها هزار زندانی موافقت کرد اما مطابق گزارش‌ها این حکم شامل برخی زندانیان سیاسی از جمله هشت متهم پرونده فعالان محیط زیست نشده است.

درخواست توجه به وضعیت زندانیان سیاسی

تشکل ایرانیان مقیم ماینس در این باره نوشته است: «زندانیان در زندان‌های ایران بخشا به این ویروس آلوده گشته‌اند. بخصوص زندانیان سیاسی از مراقبت‌های پزشکی محرومند. خانواده زندانیان از جامعه جهانی درخواست کرده‌اند که زندانیان با مرخصی وثیقه‌ای به قرنطینه فرستاده شوند.»

این تشکل خواهان تحت فشار قرار دادن حکومت جمهوری اسلامی برای رسیدگی به وضعیت زندانیان شده و خاطر نشان می‌کند: «ما در ایران با سیستمی روبرو هستیم که بر پایه اطلاعات نادرست و دستکاری شده بنا شده است و هر گونه مقاومت و اعتراضی برای روشن شدن وضعیت فعلی، تعداد مبتلایان و درگذشتگان از طریق تهدید به دستگیری روبرو می‌شود.»

تشکل ایرانیان شهر ماینس در نامه سرگشاده‌ دیگری به وزیر بهداشت آلمان، ینس اشپان می‌نویسد گرچه این وزارت‌خانه چهارم ماه مارس با استناد به اطلاعات انستیتو روبرت کخ شهرهای تهران و قم را به عنوان مناطق "در معرض خطر" طبقه‌بندی کرده اما مطابق اظهارات مقامات ایرانی و گزارش‌های دریافتی از ایران "شهرستان‌های بی‌شمار" دیگری از جمله شهر رشت هم به شدت درگیر آلودگی به ویروس کرونا هستند.

شیوع ویروس از طریق مسافران

نویسندگان نامه خطاب به ینس اشپان نوشته‌اند: «نگرانی بزرگ بر سر اشخاص و مسافرین و توریست‌هائی است که از ایران به آلمان می‌آیند و یا از ایران به آلمان برمی‌گردند و درباره ویروس کرونا اطلاعات کافی نگرفته‌اند. آنها از فرودگاه به خانه می‌آیند و سپس معلوم می‌شود که مبتلا گشته‌اند. در همین فاصله کوتاه بین خانه آمدن و مبتلا شدن، می‌توانند اشخاص بی‌شماری را که با آنها در رابطه‌اند، مبتلا سازند.»

برخی شرکت‌های هواپیمایی اروپایی، از جمله شرکت لوفت‌هانزای آلمان شرط پذیرش مسافران از ایران را داشتن کارت سلامت اعلام کرده‌اند. در نامه ایرانیان مقیم شهر ماینس تصریح شده که این کار کافی نیست و "می‌بایست اقدامات پزشکی در فرودگاه‌های آلمان هم انجام پذیرد."

"فوروم دمکراتیک ایرانیان شهر ماینس" گسترش ویروس کرونا در ایران را یک "خطر بزرگ" خوانده که به باور این تشکل "نه تنها سلامتی مردم ایران بلکه سلامتی کل منطقه را تهدید می‌کند" و هشدار داده که این خطر باید جدی گرفته شود.

تعداد مبتلایان شناسایی شده به ویروس کرونا در ایران نه تنها در روزهای گذشته به شدت افزایش یافته که تا کنون بیش از ۲۰ کشور از جمله کانادا، آلمان، فرانسه، سوئد، آمریکا، نیوزلند، بلاروس و حتی خود چین، به عنوان کانون اصلی شیوع ویروس کووید- ۱۹ مواردی از ابتلا به کرونا در میان مسافران ایران را شناسایی کرده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
دویچه‌وله

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

بهروز اسدی

عنوان مقاله
نامه سرگشاده گشاده به شهردار شهر فرایبورگ خواهرزاده شهر اصفهان اصفهان

نامه سرگشاده فوروم ایرانیان دموکرات /آلمان  به شهردار فرایبورگ در بریسگاو – شهر شریک فرهنگی اصفهان درایران

23.06.2023

برگردان از آلمانی بفارسی ناهید جعفرپور

 

حضور محترم جناب آقای مارتین هورن شهردار شهر فرایبورگ،

مطمئناً شما مطلع هستید که چهار هفته پیش سه جوان ایرانی پس از گذراندن دوران محکومیت خود در شهر شریک ایرانی شما اصفهان اعدام شدند. این یک شکست بزرگ برای حمایت از حقوق بشر است و به این لحاظ این سوال مطرح می شود که جامعه جهانی در این زمینه چه می کند؟ هر گونه اعدامی باید به شدت محکوم شود!

در حال حاضر یک خواننده جوان رپ به نام توماج صالحی نیز در زندان اصفهان به سر می برد و با مجازات اعدام روبروست. چشم ها، دست ها و پاهای او در حین بازداشت در نتیجه شکنجه های ظالمانه اثبات شده به شدت آسیب دیدند.

تا کی قصد دارید برای شراکت با این شهررژیم حاکم را تحمل کنید؟

رهبری اصفهان، با همکاری شهردار اصفهان علی قاسم زاده، با تمام توان علیه ایرانیان شجاعی که برای آزادی، دموکراسی و حقوق بشر در کشور مبارزه می کنند، حرکت می کند. مرتضی براتی موسوم به «قاضی انقلاب» در تعقیب این افراد شهرت خاصی دارد. او از طریق «قوه قضاییه» خود در دستگیری‌های خودسرانه، شکنجه و اعدام نقش بسزایی بازی می کند.

جناب آقای هورن،

در حال حاضر یک "جلسه دادگاه" پشت درهای بسته علیه توماج صالحی در حال برگزاری است. آیا این کار درست است؟

به همین دلیل از خود می پرسیم که این مشارکت چه چیزی را برای شما به ارمغان می آورد؟ آنهم زمانی که مسئولین شهر اصفهان آشکارا در مرگ جوانان نقش دارند، چگونه می توان تبادل فرهنگی انجام داد؟

خیابان ها مملو از جوانان آزادیخواه ایرانی است. حمایت شما از این افراد کجاست؟ ما از هیچ خواسته ای مشخص و یا موضع خاصی از سوی شما در این رابطه مطلع نیستیم. بنابراین ما از شما می خواهیم که آنها را به صورت علنی افشا کنید و به مردم اطلاع دهید که چه روابطی با این شهر شریک فرهنگی دارید.

رد دعوت علی قاسم زاده حداقل اولین قدم کوچکی در مسیر درست میبود. با این حال، شما استدلال می کنید که مشارکت صرفاً در مورد مبادله فرهنگی است و قرار نیست تحت فشار روابط موجود قرار گیرد. به نظر ما این رویکرد اشتباه است، زیرا چنین سیری قبلاً در موارد دیگر اثرات منفی داشته است. رژیم ایران از هر نوع اقدام سیاست خارجی برای تبلیغات خود و تأثیرگذاری بر مردم استفاده می کند.

اصفهان یکی از شهرهایی است که رهبری آن تصمیم دارد در بین مردم ایجاد رعب و وحشت کند. و برای این منظور از طریق دستگیری های خودسرانه، خشونت بی رحمانه و مرگ حرکت می کند. هدف از چنین سیاستی خفه کردن هرگونه فریاد آزادی و دموکراسی خواهی در گلوهاست . تنها کافی است که به یاد زنان جوانی باشید که به دلیل رعایت نکردن حجاب کشته و یا به شدت زخمی شدند و با اسید پاشی صورتشان مجروح شد. بسیاری از جوانان که در جریان تظاهرات به طور عمدی توسط گلوله های تفنگ ساچمه ای از ناحیه صورت مجروح شدند، شاهدی بر این سیاست ظالمانه میباشند.

آیا این جنایت ها با درک شما از دموکراسی سازگار است؟ شهر زیبای شما، فرایبورگ در بریسگائو، بارها و بارها به صورت علنی برای چنین مسائلی مبارزه کرده است. لذا اگر در این مورد و این موضوع  هم نظر ندهید، برای ما قابل درک نیستید.

لطفا اعتبار سیاسی خود را به ما نشان دهید و از مواضع مردم پشتیبانی کنید. ما می خواهیم از شما بشنویم که تا چه مدت دیگر قصد دارید این مشارکت را حفظ کنید. ما امیدواریم که شما به ما پاسخ مثبت بدهید و انتظار داریم تا زمانی که رژیم جمهوری اسلامی در ایران حکومت می کند، روابط فی مابین را با شهر اصفهان متوقف کنید.

همچنین انتظار داریم که بیانیه ای صریح علیه شکنجه و اعدام و برای آزادی تمامی زندانیان سیاسی در ایران به ویژه توماج صالحی، صادر نمائید.

لطفا مطالبات ما را جدی بگیرید و از ما و مبارزه ما برای آزادی با شعار زن زندگی آزادی حمایت کنید:

زن - زندگی - آزادی

ما مشتاقانه منتظر پاسخ سریع و همبستگی شما هستیم.

با احترام فراوان

از سوی فوروم ایرانیان دموکرات ماینز/آلمان

بهروز اسدی

 

کپی: مطبوعات، احزاب، سازمان های حقوق بشر

 

 

س., 11.07.2023 - 23:06 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.