رفتن به محتوای اصلی

افغانستان دارای دو رئیس جمهوری شد
09.03.2020 - 16:23

پس از آن‌که ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرد مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری دوشنبه ۱۹ اسفند   برگزار می‌شود، عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی که نتایج انتخابات را نپذیرفته نیز هشدار داد که هم‌زمان مراسم تحلیف برگزار می‌کند. شنبه گذشته ستاد انتخاباتی «دولت‌ساز» (اشرف غنی) و «ثبات و هم‌گرایی» (عبدالله) دعوت‌نامه‌های مراسم تحلیف محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله را  توزیع کردند. دولت افغانستان دوشنبه را در کابل تعطیل عمومی اعلام کرده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مراسم تحلیف محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله همزمان در دو محل مختلف برگزار شد. مراسم اشرف غنی در ارگ ریاست جمهوری و مراسم عبدالله عبدالله در قصر سپیدار در کابل.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان، راس ویلسن، کاردار سفارت آمریکا در کابل، جنرال اسکات میلر و نیکولاس کی، نماینده ناتو در افغانستان، در مراسم تحلیف محمد اشرف غنی حضور یافتند. حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور مهمانان یاد شده را همراهی می‌کرد. این بدان معنی است که آمریکا از ریاست جمهوری اشرف غنی حمایت می‌کند.

در این مراسم امرالله صالح، معاون اول و سرو ردانش، معاون دوم اشرف غنی نیز سوگند یاد کردند.


مراسم تحلیف عبدالله عبدالله در سپیدار با حضور برخی فرماندهان مسلح

مراسم تحلیف عبدالله عبدالله ظاهراً بدون حضور سفرای کشورهای خارجی و نمایندگان آمریکا برگزار شد. اما فضل‌احمد معنوی، رئیس کمیسیون مراسم تحلیف عبدالله به رسانه‌های داخلی افغانستان گفت که در این مراسم مهمانان خارجی نیز حضور داشتند. عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی در آستانه برگزاری این مراسم گفته بود هیچ کس نباید تعهد او و جناح «ثبات و هم‌گرایی» را برای حمایت از «دموکراسی واقعی و حاکمیت قانون» دست‌کم بگیرد. عبدالله در پیامی در توییتر گفته بود تنها راه حل برون‌رفت از تنش‌های انتخاباتی، ابطال آرای تقلبی است. رییس اجرایی افزوده بود که سابقه‌ او در راستای سازش، نباید سبب شود که کسی او را جدی نگیرد.

بر اساس توافق آمریکا با طالبان در دوحه قطر، در مذاکرات بین‌افغان با نمایندگان دولت می‌بایست موضوعاتی مانند حقوق زنان، آزادی بیان و سرنوشت هزاران نیروی مسلح در بین دو طرف متخاصم به بحث و گفت‌وگو گذاشته شود. اما ظاهراً دولت افغانستان موفق نشد یک جبهه واحد در برابر طالبان تشکیل دهد.

رحمت‌الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به مراسم تحلیف در ارگ و سپیدار گفته است که این مراسم به کسی مشروعیت و قدرت نمی‌دهد. او در توییتی نوشت:

«امروز دفن جمهوریت براى دهه‌ها حتمى و قطعی گردید. مردم رنج‌کشیده افغانستان یک‌بار دیگر قربانی سیاست‌های خودخواهانه و برتری‌جویانه حاکمان خود خواهند شد.»

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان هم در مصاحبه با آسوشیتدپرس اعلام کرد که شکاف در دولت افغانستان مذاکرات بین‌افغان را به خطر می‌اندازد. قرار بود بر اساس توافق نامه دوحه در بدو این مذاکرات پنج هزار زندانی طالبان از زندان‌های افغانستان آزاد شوند. اشرف غنی اما با آزادی این زندانیان مخالفت کرده و از حمایت مردم افغانستان نیز برخوردار شده بود. غنی گفته بود آزادی زندانیان طالبان می‌بایست در مذاکرات بین افغان به بحث گذاشته شود.

غنی و عبدالله در سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز رقیب یکدیگر بودند. عبدالله آن زمان نیز ابتدا نتیجه انتخابات را نپذیرفت اما با میانجیگری آمریکا سرانجام به عنوان رئیس اجرایی دولت، با رئیس دولت کنار آمد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.