رفتن به محتوای اصلی

حملات ارتش آمریکا به مواضع کتائب حزب‌الله در عراق
13.03.2020 - 00:45

براساس این بیانیه این حملات "علیه پنج انبار سلاح برای کاهش قابل توجه توانایی های این گروه برای انجام حملات در آینده علیه نیروهای ائتلاف ضدداعش (او آی آر) انجام شد، انبارهایی که شامل سلاح هایی می شد که از آن برای هدف گرفتن نیروهای آمریکایی و ائتلافی استفاده شد."

پنتاگون این حملات را دفاعی توصیف کرد و گفت در واکنش به تهدید گروه های شبه نظامی شیعه مورد حمایت ایران که به حمله به پایگاه های محل حضور نیروهای ائتلاف ادامه می دهند انجام شد.

این بیانیه تایید می کند که در حمله روز چهارشنبه به پایگاه تاجی دو نظامی آمریکایی و یک نظامی بریتانیایی کشته و ۱۴ نفر دیگر زخمی شدند.

پنتاگون اضافه کرد که این تازه ترین مورد از رشته حملات علیه آمریکا و نیروهای ائتلافی بود که به مرگ پنج نظامی آنها و زخمی شدن ده ها نفر دیگر از جمله نیروهای امنیتی عراق منجر شده است.

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا پیشتر در روز پنجشنبه گفت که مسببان حمله به پایگاه تاجی "از چنگ مجازات نخواهند گریخت."

آقای اسپر گفت با دونالد ترامپ صحبت کرده و آقای ترامپ به او اختیار داده تا واکنش لازم را به این حمله انجام دهد.

ژنرال کنت مک‌کنزی، از فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) پیشتر کتائب حزب‌الله را در این زمینه متهم کرده بود.

انتظار می رود ژنرال مکنزی صبح جمعه به وقت واشنگتن جزییات بیشتری درباره عملیات علیه کتائب حزب الله ارائه کند.

کتائب حزب‌الله همان گروهی است که آمریکا قبلا به یک حمله راکتی متهم کرد و در پیامد آن حمله ابومهدی مهندس، از رهبران این گروه را به همراه قاسم سلیمانی، فرمانده وقت سپاه قدس، کشت.

مارک اسپر در پنتاگون گفت: "بگذارید روشن بگویم: ایالات متحده حملات علیه مردم خود، منافع خود یا متحدان خود را تحمل نخواهد کرد. درحالی که برای مجازات مسببان و حفظ بازدارندگی با شرکای خود همکاری می کنیم، هیچ گزینه ای مردود نیست."

آقای اسپر افزود که ایالات متحده "در ماه های اخیر نشان داده که برای حفاظت از نیروهای خود در عراق و منطقه هر اقدامی لازم باشد انجام می دهیم. کسی نمی تواند به سوی پایگاه های ما شلیک کند و آمریکایی ها را زخمی کند و بکشد و بدون مجازات بماند."

ارتش آمریکا چهارشنبه گفت که حدود هجده موشک کاتیوشا ۱۰۷ میلیمتری به پایگاه تاجی اصابت کرد و نیروهای عراقی یک وسیله نقلیه مجهز به پرتاب چنین موشک هایی را در چندین کیلومتری تاجی پیدا کردند.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در جریان تماسی تلفنی با دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، در روز چهارشنبه ضمن محکوم کردن این حمله گفته مسببان آن باید پاسخگو شناخته شوند.

آموزش نیروهای عراقی در پایگاه تاجی در شمال بغدادحق نشر عکسREUTERSImage captionآموزش نیروهای عراقی در پایگاه تاجی در شمال بغداد

سابقه تنش ها

آمریکا روز ۳۰ دسامبر (۹ دی) در واکنش به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در حمله ای راکتی به پایگاهی در عراق، سرفرماندهی گردان‌های کتائب حزب‌الله عراق در شهر مرزی قائم در استان انبار را بمباران کرد که ۲۵ کشته در میان جنگجویان این گروه به جا گذاشت.

کتائب حزب‌الله عراق از گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق است.

یک روز بعد هزاران نفر در اعتراض به حملات آمریکا به مواضع حزب‌الله عراق به سفارت آمریکا در بغداد یورش بردند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در توییتی ایران را به سازماندهی حمله به سفارت آمریکا در بغداد متهم کرد.

آمریکا روز سوم ژانویه کاروان حامل قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، را در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف گرفت که به مرگ او و چند نفر دیگر از شهروندان ایرانی و عراقی از جمله ابومهدی مهندس از فرماندهان حشد شعبی منجر شد.

ایران در واکنش روز ۸ ژانویه پایگاه عین الاسد عراق که محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق است را موشک باران کرد که هرچند کسی در آن کشته نشد اما آمریکا می گوید موج انفجار آنها بیش از صد پرسنل نظامی این کشور را دچار ضربه مغزی عمدتا خفیف کرده است.

ایران صبح همان روز یک هواپیمای مسافربری که با ۱۷۶ سرنشین از تهران راهی اوکراین بود را با شلیک موشک ساقط کرد؛ حادثه ای که فقط حدود سه روز بعد به آن اذعان کرد و آن را به "خطای انسانی" نسبت داد.

آمریکا هدایت ائتلافی بین المللی شامل ده ها کشور و هزاران سرباز در عراق را به عهده دارد که در سال ۲۰۱۴ برای مقابله با گروه "دولت اسلامی" (داعش) در عراق تشکیل شد.

عراق در سال ۲۰۱۷ شکست این گروه را اعلام کرد و پایگاه های عمده آن در سوریه هم سال پیش برچیده شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.