رفتن به محتوای اصلی

آنکارا در حال نقل‌ و انتقال سلاح از چندین فرودگاه به لیبی است
13.03.2020 - 05:38

احمد المسماری سخنگوی ارتش لیبی، پنج‌شنبه 12 مارس2020، عنوان ساخت که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه می‌خواهد مجدداً کشورهایی را که تحت حاکمیت امپراتوری عثمانی بودند، به زیر سیطره ترکیه در آورد، کشورهائی مانند لیبی که روزانه، دو میلیون بشکه نفت و مقادیر زیادی گاز تولید می‌کنند.

او در گفته‌های خود به مطبوعات افزود که آنکارا با استفاده از پول قطر، مزدوران را به لیبی می‌آورد و از طریق فرودگاه و دریا، مبادرت به حمل سلاح برای حمایت از شبه‌نظامیان می‌کند که نقض آشکار مذاکرات ژنو و کنفرانس برلین قلمداد می‌شود که کشورهای شرکت کننده را ملزم به عدم مداخله در جنگ لیبی و ندادن تسلیحات به هیچ یک از طرفین منازعه، ساخته است.

 

المسماری همچنین با تأکید بر این‌که ترکیه، تهدید بزرگی را برای ترافیک ناوبری در دریای سرخ و آفریقا ایجاد می‌کند، فاش کرد که ترکیه؛ شبه‌نظامیان وابسته به خود را از طریق خاک خود به سوریه منتقل کرده است تا با بودجه قطر و لیبی، در جنگ داخلی لیبی شرکت کنند.

اوتوضیح داد که این شبه‌نظامیان در غازی‌عنتاب و آنکارا آموزش دیده، سپس به استانبول و از آنجا به طرابلس و مصراته، اعزام می‌شوند.

تجمع نیرو در شرق
 

علاوه بر این، سخنگوی ارتش لیبی با بیان این که نیروهای ترکیه در حال بسیج نیرو در شرق هستند، خاطر‌نشان ساخت که این نیروها، سرگرم نصب فناوری‌های نظامی از جمله رادارهای پدافندهوایی و پایگاه‌های دفاع موشکی، توپخانه میدانی هدایت‌شونده و انواع زره‌پوش‌های گوناگون هستند.

او در بیانیه‌ای در صفحه رسمی خود در فیس‌بوک توضیح داد: «پس از رصد و شناسایی مستمر از سوی اداره شناسایی و بازرسی اطلاعات ارتش لیبی، تأیید شد که انبوهی از باندهای تروریستی در شرق مصراته گرد آمده و ارتش ترکیه در حال نصب فناوری‌های نظامی مانند رادارها و ایستگاه‌های موشکی برای دفاع هوایی و هدایت توپخانه میدانی و زرهی است. این داده‌های دقیق به اتاق عملیات نظامی دست‌اندرکار، انتقال یافته، که این اتاق عملیات نیز به نوبه خود، بانک اهداف را تنظیم و سپس فرمان نابودی آن‌ها را صادر کرد.

به گفته وی اهداف مزبور عبارتند از پایگاه راداری کالکان در پایگاع هوائی مصراته، توپخانه موشکی کالیبر 107 میلیمتری در دورازه الستین در نزدیکی بوفقرین، سامانه پدافند موشکی ترکیه مدل ارلیکون مستقر در دانشکده هوائی مصراته و ایستگاه رادار مدل اسکای قارد.

به گفته المسماری، عملیات مزبور تا نابودی سایر اهداف ادامه خواهد یافت که تهدیدی را برای نیروهای ارتش لیبی در شرق مصراته ایجاد می کنند.

همچنین تعداد سایت‌های هدفمند عبارتند از: یک ایستگاه راداری ترکیه ، پایگاه هوایی کلکان ، توپخانه موشکی 107 میلی متر در دروازه شصت ، در نزدیکی بوگرین ، یک سامانه موشکی پدافند هوایی ترکیه در نوع کالج هوایی و یک ایستگاه از نوع رادار.

علاوه بر این ، وی تأکید کرد که عملیات برای از بین بردن اهداف باقیمانده ، که تهدید نظامی برای نیروهای ارتش لیبی در شرق مدینه است، ادامه دارد.

او همچنین در نظر داشت که این حرکات، تقویت‌ها و نصب این قابلیت‌های عظیم نظامی، تخلف از آتش‌بس اعلام شده از 12/1/2020 به حساب می‌آید.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
العربیه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.